Ett djävla projekt
Re: Ett djävla projekt
Dett verkar som jag har hittat boven i dramat, en dålig svetsfog som från början var ett litet hål men när jag pillade på det växte det. Ni ser det på bilden ungefär mitt mellan veven och cylinderfoten.Nu har jag slipat upp runt hålet och tänkte fylla i med nått klet. Har spetsat in mig på Locktight 9492 som verkar klara av lite högre temperaturer, men det kan nog vara lite knivigt att få tag på. Fortsättning följer.
[img] [/img]
[img] [/img]
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Hålet är nu fyllt med tvåkomp epoxy som tål 180 grader. Har dock inte hunnit provstarta.
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Fick tipps på GSF -forumet att reedet jag har är ett Polini Superval och det är nog det som strular och gör att den är svårstartat så det blev byte till ett reed från en Honda NSR 125.
Skickat från min D2303 via Tapatalk
Skickat från min D2303 via Tapatalk
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Hänt sen sist: En BGM regulator installerad, så även nya reedblad, kåpor modifierade och såklart behövs det en packbox att lägga lite saker i. Jag har ett par andra kåpor liggande som jag tänkte lacka fint så de röda får utgöra prototyper så länge. Det mesta fick plats under kåporna, får se om jag kan använda en annan lösning på luftfilter för att allt ska få plats.
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Fasen vad hårt och snabbt med filter ut ut kåpan! Ser fram emot provtur!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: Ett djävla projekt
Går motorn nu?
Re: Ett djävla projekt
Mycket intressant! 
Har du någon aning om vilka sorters temperaturer motorblocket
kan ha vid max-arbete? Tänkte på din limning, dels för nyfikenhet
och dels för att jag behöver sammanfoga gjut-aluminium snart.
Har hittat ett sätt varpå man kan 'svetsa' ihop gjutet aluminium med
enbart en blåslampa och lite pinnar från 'Techno-weld'. Har god lust
att beställa ett set.
http://www.techno-weld.se/use.php

Har du någon aning om vilka sorters temperaturer motorblocket
kan ha vid max-arbete? Tänkte på din limning, dels för nyfikenhet
och dels för att jag behöver sammanfoga gjut-aluminium snart.
Har hittat ett sätt varpå man kan 'svetsa' ihop gjutet aluminium med
enbart en blåslampa och lite pinnar från 'Techno-weld'. Har god lust
att beställa ett set.
http://www.techno-weld.se/use.php
Re: Ett djävla projekt
@primy73 jo visst går motorn. Var ute och körde en sväng. Bra drag! Problemet är att kylaren inte kyler tillräckligt där den sitter under kåpan, drar man igång fläkten kyler det nog ok men då verkar det som det drar för mycket ström att köra både pump och fläkt. Enkelt löst genom att sätta kylaren framme på skölden men det är så fult. Ser ut som att jag misslyckas i mitt projekt att bygga en sleeper. Kan bli så att motorn får vandra vidare till någon som vill bygga en mer spektakulär scooter....
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
@Danko, tyvärr ingen aning men jag tror nog Loctighten ska hålla
Skickat från min E2303 via Tapatalk
Skickat från min E2303 via Tapatalk
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Heisann!
Du kan ikke gi opp vannkjøling allerede!?!
Etter hva jeg kan se, så er muligens noe av problemet at den varme luften ikke kommer bort fra kjøleren.
-så det kan være verdt et forsøk å enten borre mange hull eller sage ut spor I sideboblen, slik at varm luft får komme ut.
I tillegg kan du jo forsøke å lage en liten trakt (scoop) som presser ekstra luft inn til kjøleren.
Vinkelen på kjøleren ifht rammen kan også være et problem, da det ikke blir "naturlig" luftgjennomstrømming når den står så tett inntill rammen.
På PX'en min er det trakt/scoop som leder luft inn til kjølerene og utskjæringer I sideboblen for å få varm luft bort. -funker kjempebra! Ligger på ca 65 grader på sylindertopp uten å matte bruke viftene...
Lykke til!
Du kan ikke gi opp vannkjøling allerede!?!
Etter hva jeg kan se, så er muligens noe av problemet at den varme luften ikke kommer bort fra kjøleren.
-så det kan være verdt et forsøk å enten borre mange hull eller sage ut spor I sideboblen, slik at varm luft får komme ut.
I tillegg kan du jo forsøke å lage en liten trakt (scoop) som presser ekstra luft inn til kjøleren.
Vinkelen på kjøleren ifht rammen kan også være et problem, da det ikke blir "naturlig" luftgjennomstrømming når den står så tett inntill rammen.
På PX'en min er det trakt/scoop som leder luft inn til kjølerene og utskjæringer I sideboblen for å få varm luft bort. -funker kjempebra! Ligger på ca 65 grader på sylindertopp uten å matte bruke viftene...
Lykke til!
topps wrote:@primy73 jo visst går motorn. Var ute och körde en sväng. Bra drag! Problemet är att kylaren inte kyler tillräckligt där den sitter under kåpan, drar man igång fläkten kyler det nog ok men då verkar det som det drar för mycket ström att köra både pump och fläkt. Enkelt löst genom att sätta kylaren framme på skölden men det är så fult. Ser ut som att jag misslyckas i mitt projekt att bygga en sleeper. Kan bli så att motorn får vandra vidare till någon som vill bygga en mer spektakulär scooter....
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Re: Ett djävla projekt
Försöker flytta fram kylaren. Testmonterar på en gammal pakethållare på en annan PX. Nu saknas bara lite slang eller långa rör innan det kan bli provkörning.
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Vad är status nu Henke? Går den som den ska? Tjing /Fredrik
Re: Ett djävla projekt
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
topps wrote:Tackar som frågar.
Här är en video från gårdagens provkörning:
https://youtu.be/Iub_CHvGAvs
Stiligt Henke! Verkar gå fint

Re: Ett djävla projekt
Här slutat sagan för denna gången. Jag var ingen hårdtrimmare utan nu får motorn vandra vidare till en glad scooterist i Tyskland. Hoppas den får en bättre ägare som kan dra nytta av motorns fulla potential. Scootern behåller jag och tänkte bygga en bra touringscooter av. Det kanske blir en ny byggtråd

- Attachments
-
- IMG-20151208-WA0001.jpg
- (172.82 KiB) Downloaded 14 times
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Från Tyskland, till Fredde i Göteborg, till dig i Stockholm, tillbaka till Tyskland. Spännande
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst