Lätt svänghjul på Cosa 200 - tändningsproblem

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Pontstone
Drömmare
Drömmare

Lätt svänghjul på Cosa 200 - tändningsproblem

Post by Pontstone »

Hej alla glada,
Jag har en Vespa Cosa 200 från -93 med Polini 210 cc kit, öppnare insug och
fetare munstycke i förgasaren. Vespan går riktigt trevligt, men för att göra det ännu trevligare
så köpte jag ett lätt svänghjul, så kallat HP4, från SIP Scootershop i Tyskland.

Jag monterade svänghjulet och den tillhörande distansringen, och nog blev det skillnad i motorkaraktären. Mycket piggare känsla. Ett irriterande problem var bara att över 4000-5000 rpm så
blev det misständningar, som slutade med ingen tändning alls över kanske 5500 rpm.
Tändningen återkom när varvtalet gått ner igen. Således blev det till att hålla sig under
nämnda varvtal för normal körning (kör till och från jobbet på den).

Härom dagen så återmonterade jag originalsvänghjuldet, och hux flux så gick motorn
normalt utan misständningar igen.

Jag har skrivit till SIP Scootershop för att höra om detta är ett vanligt förekommande problem,
och om det kan vara något knas med svänghjulet. De här ännu inte svarat efter 4-5 dagar, men
de hör väl av sig tids nog.

Under tiden så tänkte jag slänga ut frågan och höra om det är någon här som har varit med
om samma problem och löst det. Jag är idel öra!

Stort tack på förhand!

/Pontstone
Vespa Cosa 200 1993
Lambretta TV175 1959
Ola Lång
Chefsmontörn

Re: Lätt svänghjul på Cosa 200 - tändningsproblem

Post by Ola Lång »

Hp4 kan ge misständningar, men då oftast vid (rejält) högre varvtal.
Däremot så måste man vara obs på att man klockar om tändningen ordentligt och
kollar med stroboskoplampa då kilspåret inte stämmer med originalsvänghjulet, har du gjort detta?
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Post Reply