Guide till SI-Förgasare!

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
DrSweden
Nybörjare
Nybörjare

Re: Guide till SI-Förgasare!

Post by DrSweden »

Tack för guiden! Chef! Jag har en PX125E, 1983, har inte B1-B3 munstycke. Min snigel gör cirka 85 på raka, men fyrtaktar, skruvade ut 3 st munstycken som det stod 45/145, 60 och det stora som jag tolkar vara huvudluftmunstycket säger 160... Vad ska jag göra för att ta bort fyrtakten, den går nog fett över hela registret, dvs det det fyrtaktar på låggas, men när jag drar på så försvinner det för att sedan återkomma vid cirka 80 km/h.

Jag tänker köpa ett större huvudluftmunstycke, typ 170, 180? Finns väl ingen nål på trotteln som det brukar göra på vanliga gasare eller? Annars brukar denna lilla defekt justeras med att sänka nålen...
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Om den går för fett och fyrtaktar så ska du väl byta till ett mindre huvudmunstycke, inte större?
DrSweden
Nybörjare
Nybörjare

Post by DrSweden »

paa wrote:Om den går för fett och fyrtaktar så ska du väl byta till ett mindre huvudmunstycke, inte större?
Ja, om det hade hetat "main jet" men då de kallar det huvudLUFTmunstycke blir jag förvirrad? Känns som det stora munstycket döpt 160 går att skruva isär till mindre enheter?
gasljus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by gasljus »

Hej
Det sitter två ställbara munstycken på min SI förgasare. Den ena är lång och går rakt upp igenom täckkåpan och den andra är kort och går in från sidan i botten på förgasaren och täcks av en liten plast plugg.

Vad gör dessa två munstycken ??
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Den långa är tomgångsjustering och inget justerbart munstycke. Den skruven är bara ett justerbart ändläge för trottelsliden och används för att justera tomgångsvarvtalet. Skruven på sidan är luftskruven och justerar luft/bränsleblandning vid tomgång.
/ Christian
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Min gamla SI20/17 hade följande munstycken:
185 luft, E1 blandning, 100 huvud
Munstycken på nya SI20/17 förgasaren:
160 luft, E4 blandning, 92 huvud
Vilken kombination ger magrast/fetast blandning?
Påverkar areaskillnader i luftmunstycket procentuellt lika mycket som areaskillnader i huvudmunstycket?
Post Reply