Vid några tillfällen efter att jag kört en längre sträcka med konstant hastighet (60 - 70 km/tim) och jag frikopplat för att växla ner så har motorn rusat. Efter nedväxling så har varvtalet återgått till det normala. Under sommaren har jag haft isär förgasaren för rengöring och bytt samtliga packningar i förgasare och mellan förgasare och motorblock. Men fortfarande kan motorn rusa.
Vad kan felet vara och hur åtgärda?
Vid ett tillfälle då jag stängt av motorn och glömt att stänga bensinkranen så droppade det bensin ur avgasröret.
Är detta normalt eller ...?
PX200E, Motorn rusar resp bensinläckage
PX200E, Motorn rusar resp bensinläckage
Med vänlig hälsning / Staffan
-
- Mästare
Re: PX200E, Motorn rusar resp bensinläckage
Det låter som om din flottör inte är tät om det läcker ut i avgassystemet när kranen är på.
Att motorn rusar brukar bero på tjuvluft och är det inte kring förgasaren kan det vara toppen som inte tätar mot cylindern
Med vänlig hälsning/Henrik B
Att motorn rusar brukar bero på tjuvluft och är det inte kring förgasaren kan det vara toppen som inte tätar mot cylindern
Med vänlig hälsning/Henrik B
Hej Henrik, när du säger att flottören inte tätar, menar du då att flottörnålen inte stänger? Nålen är bytt till en som jag beställde på från SIP. Den nya nålen har en liten fjädrande infästning av "nålhuvudet". Kan det vara ett problem? Och även om flottören inte tätar, hur kan bensinen rinna igenom toppen och ut i avgasröret? Jag är mycket konfunderad.
Beträffande rusande motor så måste det bero på tjyvluft, det har jag börjat inse. Det får väl bli vinterns arbete att plocka ner motorn.
Beträffande rusande motor så måste det bero på tjyvluft, det har jag börjat inse. Det får väl bli vinterns arbete att plocka ner motorn.
-
- Mästare
Om flottören av någon anledning inte stänger helt (otät nål, defekt flottör, kärvande mekanism) så kommer det sakta att droppa bensin ur det gula röret i insuget istället för att rinna över i skvallerröret i flottörhuset. När vevhuset fylls med bensin och du kickar så trycks bensinen upp i cylindern och ut i avgassystemet. Man kan också fylla vevhuset upp till avgaskanten men då pratar vi om litervis med bensin vilket borde märkas. Bensin är så lättflytande att det hittar igenom de flesta springor
Kolla att toppen är spänd plant och med rätt moment, det är inte ovanligt att det ger "temperaturberoede" tjuvluft om den är otät
Med vänlig hälsning/Henrik
Kolla att toppen är spänd plant och med rätt moment, det är inte ovanligt att det ger "temperaturberoede" tjuvluft om den är otät
Med vänlig hälsning/Henrik
OK, då vet jag lite mer var jag ska leta fel och förhoppningsvis vidta åtgärder. Tack för tipsen Henrik!