Ej fungerande elstart på PX200E

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Hakjo
Drömmare
Drömmare

Ej fungerande elstart på PX200E

Post by Hakjo »

Jag körde på 80-talet en PX125 -83. Det var sista årgången utan separat oljetank och elstart. Nu börjar jag bli nostalgisk och sneglar på att köpa mig en PX200E. Har koll på en som tyvärr inte har fungerande elstart. Är detta ett typfel som är lätt avhjälpt eller kan det vara vad som helst? Vad tror ni?
Vore verkligen roligt att svänga omkring igen på en go handväxlad pärla.
marwe
Nybörjare
Nybörjare

Re: Ej fungerande elstart på PX200E

Post by marwe »

Hej
Trevligt med ett återfall. Jag har en px200 från 92 och en från 93 och båda har samma problem med start motorerna. De fungerar ibland, men inte ibland, den ena av dem kan man oftast få att fungera genom att tuta innan man kör startmotorn. Kunniga personer har berättat för mig att det sannolikt beror på ett konstruktionsfel, som har med kopplingshandtagskontrollen att göra. I praktiken betyder det att jag oftast kickar för att komma i gång.

Att äga en px där elstart inte fungerar är knappast ett problem, men det kan vara en nackdel den dag man vill sälja. Så pruta iallafall vi ev köp.

Bästa hälsningar
Marwe
-----_-----_--------_-----_--------_-------_------
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Marwe, jag har exakt samma fel på min 93:a och jag vet fler som har det märkliga problemet. Tydligen utlöser tutan något i kretsen som gör att elstarten funkar igen. Ofta får jag bara problemet när Scootern har stått över natten t.ex. Mkt underligt!
/ Christian
Hakjo
Drömmare
Drömmare

Post by Hakjo »

Tack för feedbacken. Jag lutar faktiskt åt att strunta i att elstarten är paj. Men vi får se om det blir affär. Priset måste som sagt vara rätt. Oavsett så kommer det säkerligen att bli en PX under vintern så att det blir full fart till våren.
Post Reply