Fel på bensinkran
Fel på bensinkran
Jag har en PX200 E, och tidigare hade jag ett problem med bensinkranen. Det är ju tre lägen på den, vänster = avstängd, rakt upp = huvudtank och höger = reservtank. När jag hade kranen rakt upp, kom ingen bensin, utan jag fick alltid köra med kranen åt höger, dvs i reservtanksläge. När jag testade med tryckluft "baklänges", kom det luft i tanken i de båda "körlägena". Jag köpte då en ny kran från Sip, och monterade den nu. Döm om min förvåning när jag nu konstaterar att det är samma problem med den nya! Någon som råkat ut för detta? Det kan ju knappast bero på slangveck eftersom det fungerar i reservläget. Tanken är helt full.
Det kan inte mer än gå åt helvete
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Re: Fel på bensinkran
Tyvärr, det är inte så som du tror, och det är inte något fel
På gamla Vespor, utan bränslemätare, är det så som du skriver. Stängt åt vänster, huvudtank rakt upp och reserv åt höger.
Men på Vespor med inbyggd bränslemätare, som din PX200E (och min), tyckte man inte det behövdes någon "reserv". Vi har ju bättre koll på bränslenivån i tanken, genom mätaren och även en gul lampa som tänds när det börjar bli dags att tanka.
Därför har kranen på dessa Vespor bara två lägen, stängd åt vänster och öppen åt höger. Rakt upp är något slags odefinierat mittemellan-läge. Och båda dina kranar är helt korrekta ...
/jens

På gamla Vespor, utan bränslemätare, är det så som du skriver. Stängt åt vänster, huvudtank rakt upp och reserv åt höger.
Men på Vespor med inbyggd bränslemätare, som din PX200E (och min), tyckte man inte det behövdes någon "reserv". Vi har ju bättre koll på bränslenivån i tanken, genom mätaren och även en gul lampa som tänds när det börjar bli dags att tanka.
Därför har kranen på dessa Vespor bara två lägen, stängd åt vänster och öppen åt höger. Rakt upp är något slags odefinierat mittemellan-läge. Och båda dina kranar är helt korrekta ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Det är ju som du skriver med mätare och lampa, men jag tyckte jag ville ha en fungerande kran...
Tack för ditt svar, nu vet jag i alla fall hur det verkligen är!
Den gamla kranen slängde jag....
Tack för ditt svar, nu vet jag i alla fall hur det verkligen är!
Den gamla kranen slängde jag....
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Eftersom den äldre kranen, med fungerande reserv, inte är behov av el, signalerar på ett tydligare sätt när det är dags att tanka, kan det vara ide att installera en sån.
Får då bli ett nedprioriterat projekt framöver - tanken är ju helt rätt!
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986