Dubbel-Bajaj!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

På Nossebromarknaden igår hittade jag faktiskt en Bonniefugge (Bonniedelar är öht lika vanligt som två torsdagar i veckan på marknader...). Reservdelsskick, visserligen, men den har flottör och -nål, vilket var viktigast för mig.
Hos samme säljare hittade jag även två Ciaoförgasare, Dellorto SHA. Jag har misstänkt att dessa varit förlaga när Bajaj gjort Bonnieförgasaren, och för mycket blygsamma pengar fick jag möjlighet att kolla irl. Efter att ha öppnat alla kan jag konstatera följande:
- Anslutningen till insuget är någor mindre på Dellorton, men bör passa då Bonniefuggan har en förminskningsring i plast.
- Dellortons hals är mycket smalare än sin indiska motsvarighet. Ena Dellorton är borrad men ändå mindre än Bajajen. Standardmunstycke på Dellorton verkar vara 39, jag kör 64 och 66 i mina Bajajer...
- Trots att Dellorton är mycket kortare än Bajajen så passar flottören och flottörnålen rakt av. Bajajens större flottörhus upptas mest av - ingenting.
- Dellortons anslutning till luftfiltret är något mindre än Bajajens. Original filterburken som följde med Dellorton går därmed inte att transplantera.
- Dellorton saknar Bajajens tomgångsblaneningsskruv. Vet inte om jag tycker det är ett minus...
Ska bli intressant att testa Ciaoförgasaren så småningom. Just nu har jag bara ultraljudstvättat dem och lagt till dem i lagret.
Attachments
Lika som bär - typ...
Lika som bär - typ...
image.jpg (28.92 KiB) Viewed 38629 times
Men här är det lika!
Men här är det lika!
image.jpg (20.8 KiB) Viewed 38629 times
...och här! Som en smäck!
...och här! Som en smäck!
image.jpg (29.8 KiB) Viewed 38629 times
Ena Dellorton är (klantigt) borrad, men ändå trängre än Bajajen.
Ena Dellorton är (klantigt) borrad, men ändå trängre än Bajajen.
image.jpg (30.77 KiB) Viewed 38629 times
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

När kvällarna nu börjar bli mörkare så har jag upptäckt en nackdel med Moppis eminenta vindruta: Strålkastaren reflekteras i den! Vill det sig illa ser jag bara igenom övre halvan av rutan...
Så kan man ju inte ha det, så jag skar raskt till en bit gummimatta att fästa över spalten mellan vindruta och lampkåpan.
Attachments
image.jpg
image.jpg (87.03 KiB) Viewed 38593 times
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Under min nattliga hemfärd, som klant-Janne livade upp med ett bensinstopp, från sommarstugan upptäckte jag att helljuset inte funkade. Trasig lampa? Nej, när jag hade styrkåpan lös funkade allt! Brytarens anslutningsstift ligger mot styrets metall men jag har surrat eltejp där så det kan ju inte vara kortis? Jaja, böjde ut stiften mer, la på mer eltejp - och det funkade?! Jaha, det var ju bra!
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

I oktoberkvällens fåtaliga plusgrader gick Bonnie som en dröm! Bara lite fyrtaktande på fullgas ibland. Får nog börja köra med sommar- respektive vintermunstycken i förgasarna...
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Nu har jag lagat Moppis sadel för sista gången. Tråden i sömmarna hade börjat lösas upp igen av långvarig väta, så nu tog jag till det tunga artilleriet : fiskelina! På sina ställen har själva galonen börjat gå sönder och är allmänt hård och spröd, så sadeln kommer så småningom att hamna hos vår kompis tapetsören. Frun röstar på lila galon... :roll:
Attachments
image.jpg
image.jpg (86.35 KiB) Viewed 38336 times
granberggranberg
Drömmare
Drömmare

Post by granberggranberg »

Jag har lagat massor med saker med (sätt dej ned) med tandtråd! Starkt som attan och smakar/luktar gott...
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

granberggranberg wrote:Jag har lagat massor med saker med (sätt dej ned) med tandtråd! Starkt som attan och smakar/luktar gott...
Smart! Nackdelen med fiskelina är ju att den är så stark att materialet går sönder istället, men då det redan är på gång så fick detta bli the last stand.
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Idag blev det lite scootermekande. 8)
Tänkte testa Piaggio Ciaoförgasaren jag köpte i somras. Och jodå, nog startade Moppis med den på, men var så svag att hon inte gick att köra. Inte så konstigt, kanske, med den feta originalstrypningen i insuget... Den går förstås att borra ur, men då slutar det nog som på extraförgasaren jag fick med: spetsen på borret slår i venturiröret och så var den fuggen kass.
Efter sommarens marknader hade jag emellertid även en reservdels Bonnieförgasare, och från den plockade jag över flottören. Tänkte att eftersom Moppis började gå sämre efter att jag hade åtgärdat den uppsvällda flottören, så kunde en annan flottör göra susen. Minskade även munstycket ett snäpp, från 64 till 63.
Och jodå, Moppis startade och varvade ut fint när hon stod på stödet. Hade helt glömt detaljen att det ligger en decimeter modd på gatan just nu, så provkörningen får vänta..
Attachments
...och så här kan det gå om man försöker borra bort pluggen...
...och så här kan det gå om man försöker borra bort pluggen...
image.jpg (78.1 KiB) Viewed 38181 times
Viss skillnad i insug på original- och Cisoförgasaren...
Viss skillnad i insug på original- och Cisoförgasaren...
image.jpg (125.36 KiB) Viewed 38181 times
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Jaha, nu har vi varit Bajajägare i snart fyra år och vips närmar sig äldsta dotterns 15-årsdag!
För att hennes Bonnie ska vara redo gjorde jag idag rent förgasaren i vårsolens (nåja...) sken! Bytte även munstycket, från 66 till 64, för att få bättre toppfart. Risken att orken blir sämre är jag fortfarande medveten om, men med tanke på att den nya föraren är typ hälften så tung som jag hoppas jag att det inte blir ett problem. Hur som helst hoppade Bonnie glatt igång efter mekandet. Hon varvade ur bättre, fast det var iof sig kyligt idag, och pinnade på helt okej uppför backen hemma också.
Så nu är vi redo! :mrgreen:
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Moppis1 har länge stått och huttrat utan överdrag (under skärmtak, men det regnar ganska ofta på tvären där vi bor...). Men så idag dök ett helt oanvänt Biltema MC-kapell upp vid ett loppisbesök. Satt som en smäck, eller snarare som en rejäl mössa, då det var stort nog att svälja Moppis vindruta också. Och priset? Tja, 20kr kändes väl helt okej... :mrgreen:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Från Scooterrelaterad marknad på FB:
"Finns det intresse för en scootermoped Bonnie Bajaj?
Startar inte men är säkert inget mer än nytt batteri som behövs annars fint skick! Stått i ett par år & nu ska vi flytta!
2000:-
Finns i Vallda!"
Svart, ser fin ut på bilderna. Behöver ni fler 8)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Nytt batteri?! Ja, det fanns Sunny med batteritändning, men dessa kom aldrig till Sverige vad jag vet.
En reservdelsmaskin att plocka ner kan jag tänka mig, men denna låter väl fin för det.
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Med hjälp av min nyinköpta Dremel och en rejäl dos epoxilim fixade jag till ett par av mopparnas pimpningar som hängt på trekvart. Sitter som låsskruvar till motorkåpan. 8)
Attachments
image.jpg
image.jpg (107.14 KiB) Viewed 37754 times
image.jpg
image.jpg (110.37 KiB) Viewed 37754 times
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

För en vecka sedan började dottern i körskolan! Nu är det allvar!
På lördagens veteranmarknad i Nossebro fyndade jag två toppboxar modell mindre. Inget man har hjälmen i, men bra som extra förvaring. Den ena hade en spricka och den andra saknade nyckel, så jag fick bägge för en hundring. När jag kikade på dem idag blev jag ännu nöjdare med köpet. Tvärtemot vad säljaren hade sagt så passade de två nycklarna i bägge låsen! Som lök på laxen var sprickan ingen spricka utan en djup reva. Det som jag hade trott skulle bli ett större arbete, med bla limning, blev istället ett par tag med Dremeln och på med lite spackel. Den boxen är vit, så jag har beställt lack i samma turkos som sadelskyddet.
Den andra boxen är snyggt gul, så jag tror den får förbli sådan. Däremot saknar Moppis, som den ska sitta på, pakethållare (bortsågad, av någon anledning), så där blir det till att plocka fram svetsen. :mrgreen:
Attachments
Gult är... fint!
Gult är... fint!
image.jpg (69.95 KiB) Viewed 37567 times
Här ska det bli turkos!
Här ska det bli turkos!
image.jpg (88.86 KiB) Viewed 37567 times
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Så var den turkos boxen klar! :D
Attachments
image.jpg
image.jpg (102.27 KiB) Viewed 37326 times
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

På ett lågprisvaruhus i Tyskland (typ gamla Göfab Tian, allt kostade 1€) hittade jag ett fyrpack stora tärningar i plast. På Bonnie satte jag för något år sedan nummerplåtsskruv från Biltema med just tärningsskalle för att hålla fast motorkåpan. Dessa skruvar gick ju sönder tämligen omgående, så: Ska det bli ordentligt gjort får man göra det själv!
Genom två tärningar borrade jag 6mm hål plus att jag borrade från ena sidan, i samma hål, med 8mm borr. Sedan strök jag epoxilim på den ogängade delen på två M6 vagnsbult och tryckte i dem i hålen. Fyrhantsdelen under skallen gick då snällt ner i 8mm-fördjupningen med lite slag av gummiklubban, men utan att spräcka plasten.
När limmet torkat satte jag en gummiring på insidan följt av en stor metallbricka. Därmed blir åtdragningen inte stum, utan man kan dra så länge man tycker det känns bra utan att sabba tärningen (hoppas jag...).
Och ja, det blev helt okej snyggt, om jag får säga det själv! :D
Attachments
image.jpg
image.jpg (84.93 KiB) Viewed 36900 times
image.jpg
image.jpg (98.73 KiB) Viewed 36900 times
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag älskar din lo-tec attityd! Den känns klart indisk dessutom :)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

jencla wrote:Jag älskar din lo-tec attityd! Den känns klart indisk dessutom :)
/jens
Hehe, tackar! Ja, den roligaste lösningen behöver inte vara den mest avancerade. 8)
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Efter inköp av två rätt så begagnade pakethållare lyckades jag med lite kap & svets få ihop en hel som påminner om det som sitter på Bonnie. Moppis1 har ju bara haft lyftbygeln kvar, men nu ska även hon kunna få en topbox!
Attachments
IMG_6820.JPG
Arbetet började med att fästena skars bort från den "nya" pakethållaren...
(96.58 KiB) Downloaded 22 times
IMG_6821.JPG
...och resterna av den gamla pakethållaren skars bort från lyftbygeln.
(283.69 KiB) Downloaded 22 times
IMG_6822.JPG
Lyftbygel och pakethållare svetsades ihop.
(187.19 KiB) Downloaded 22 times
IMG_6823.JPG
Grundlack på.
(363.72 KiB) Downloaded 22 times
IMG_6832.JPG
Snart klar!
(111.04 KiB) Downloaded 22 times
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Sådärja, den nygamla pakethållaren på plats och topboxen monterad! 8)
Nykonstruktionen är flera centimeter längre än originalet , och följaktligen sitter topboxen fast bättre på Moppis än på Bonnie. Bonnie fick trösta sig med att få sin konservburksluftburk ersatt med en original som jag plockade från reservdelsmotorn jag fyndade på Nossebromarknaden igår. :)
Attachments
Den nygamla, långa pakethållaren injusterad och fastskruvad.
Den nygamla, långa pakethållaren injusterad och fastskruvad.
image.jpg (130.42 KiB) Viewed 36014 times
Klart!
Klart!
image.jpg (92.73 KiB) Viewed 36014 times
Rengjord luftburk från reservmotorn.
Rengjord luftburk från reservmotorn.
image.jpg (107.46 KiB) Viewed 36014 times
Luftburk made in India istället för konservburk made in... China, kanske?
Luftburk made in India istället för konservburk made in... China, kanske?
image.jpg (102.92 KiB) Viewed 36014 times
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Tyckte att Moppis lät lite väl mycket förra gången jag körde. Mycket riktigt - hål precis i böjen från cylindern! Plåten var ordentligt tunn ett stycke så det gick inte att fylla med svets utan det fick bli en ny plåtbit. Men vad gör det när man just har fyndat en rejäl trefas Lunasvets på loppis? Blev helt okej trots att gasen tog slut innan jag var klar. :-)
Passade på att lacka hela systemet också, men jag kommer nog ändå att beställa ett nytt system (de är inte dyra) att byta till så kan detta få vara reserv.
Attachments
Lite väl öppet system, ja...
Lite väl öppet system, ja...
image.jpg (61.78 KiB) Viewed 35950 times
Lagat! Inte lätt att fota svart mot en ljus bakgrund, dock...
Lagat! Inte lätt att fota svart mot en ljus bakgrund, dock...
image.jpg (145.26 KiB) Viewed 35950 times
Lackat och klart!
Lackat och klart!
image.jpg (175.1 KiB) Viewed 35950 times
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

HAHA! En oväntad lyckträff med den tidigare fyndade reservmotorn visade sig vara förgasaren! När jag tog isär den för rengöring hade jag tanken att den kanske kunde vara bättre än den som sitter på Bonnie, där jag inte har lyckats få motorn att både vara stark och inte fyrtakta. När jag plockade ur munstycket ur reservförgasaren visade sig det vara storlek 54, precis som det står i vhb. Moppis och Bonnie hade dock 64 och 58 när jag köpte dem och då har Bonnie med sitt 58 varit väldigt slö, så jag fick byta till 63. Med 63 har hon fram till nu gått okej men inte varvat ur, då. Med ovanstående i tankarna känns det ju som om så litet som 54 skulle vara omöjligt att köra på. Men efter att ha bollat det hela på fb kom vi fram till att munstyckena kanske är mätta efter olika system. Därefter kom jag på en sak till: På alla munstycken står det bara siffror, utom det från reservförgasaren, där det även står förgasarnamnet. Så det är kanske detta enda munstycke som är det helt original och rätta? Så sagt och gjort, loss med Bonnies förgasare och dit med 54-munstycket. Start och jodå, visst gick hon igång, men länge ovillig att gå utan choke, precis som när jag köpte henne (med 58-munstycket). Jaja, det är ju lite kyligt ute så hon fick stå och gå lite och sedan iväg på provtur och - WOW! En helt annan moped! Varvar ur OCH stark i backarna!
Ska ta en provtur till senare för att se om det är ett problem att man måste choka länge när det inte är sommarvarmt men det här är ändå ETT STORT FALL FRAMÅT!!
Attachments
IMG_7063.JPG
Originalmunstycke. Notera att det här står BÅDE nummer OCH förgasarnamn (och ja, det står 54 även om det konstigt nog är omöjligt att se på bilden).
(179.77 KiB) Downloaded 17 times
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Sadelöverdraget till Moppis1 också klart. Tjock kvalité så det blev lite bylsigt, och rosa och röd är kanske inte de färger som går bäst ihop, men när det nu är ägarinnans (yngsta dotterns) favvofärg, så... :mrgreen:
Attachments
image.jpg
image.jpg (120.14 KiB) Viewed 35225 times
0Danne0
Drömmare
Drömmare

Post by 0Danne0 »

Hallå i stugan!
Nybliven medlem och nybliven bajaj bonnie ägare :-)
Får börja med och beröma dig janne en välfylld tråd som har gett mig mycket tips och goa skratt!

Eftersom du är lite av en bajaj guru har jag lite funderingar som jag hoppas du kan hjälpa mig med du har ju vhb bok och allt :-)
Har själv eftersökt en sån men utan lycka kanske går och ordna fler från samma källa som du fick din?

Nåväl min första fundering gäller förgasaren.
Blandskruven som jag fattat det påverkar ju lågfarts munstycket. Frågan är omnäms nån grundinställning i vhb för nån har varit där och pillar före mig.
Kör för tillfället med dellorto 63 munstycke men det är nog lite väl bra. Har slipat till flottören jag med då den kärva, så kanske ska prova stoppa dit 51 orginal munstycke igen.

Min andra fundering gäller transmission när jag skulle byta olja följde lite metal och plast spån med ut. Tror det är rester från inslitning oljan har nog aldrig bytts. Men för säkretsskull tog jag bort kåpan för och ta en titt. Hittade då en stor deformerad vit plast bit som kilat fast sig under det utgående drevet som driver bakhjul. Kan dock inte här leda var plast biten ska ha suttit.

Upptäckte också att det var ganska mycket axiellt spel i bakhjuls lagret frågan är om det ska vara så?
Vet inte om vhb säger nåt om lager spel?
Blev visst en monster tråd.

Tack på förhand!

/Daniel
0Danne0
Drömmare
Drömmare

Post by 0Danne0 »

Plast biten kom från kjedjespännaren... får öppna upp reservdelsmotorn och kolla om spännaren där är i bättre kondition :-) annars får jag bygga en ny på jobb :-D

/Daniel
Post Reply