Recall på bensinpump-Vespa GTS 300

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Recall på bensinpump-Vespa GTS 300

Post by vägkung »

Hej på er!
Min Vespa GTS 300 har råkat ut för en s.k recall gällande bensinpumpen, allt började med att den ibland var svårstartad, och ibland gick den hur bra som helst, men nu är den död :cry:
Och efter att ha konsulterat ett antal vespaforum kunde jag konstatera att fler hade exakt samma fel på bensinpumpen, och exakt lika symtom innan pumpen la helt av.

Jag kollade mitt VIN-nummer här =(http://static.piaggio.com/recall/form-piaggio_en.html) och kunde se att just mitt fordon har den bensinpump som skall bytas. Jag kontaktade den firma som sålt vespan till mig och de skulle kolla upp det hela, inga problem sa dom, men de måste fixa ett s.k ärende först hos SPG (svenska piaggiogruppen) sedan ska de beställa en ny pump hos tillverkaren i Italien, hur lång tid det kommer att ta innan jag har en ny pump vet jag inte, men jag anar att säsongen nog är förstörd :cry:

Nu ska jag visserligen inte "måla fan på väggen", men att tro att italienarna kommer att påskynda ärendet är väl förmodligen att ta i, detta gäller för övrigt SPG också, det finns om inte annat en och annan inte så smickrande trådar på nätet som avhandlar just SPG och dess minst sagt dåliga kundrelationer.

En sista fråga- är det någon mer här på forumet som äger en Vespa GTS 300 som har råkat ut för kass bensinpump? I så fall, berätta gärna hur det gått

vägkung
bassman61
Nybörjare
Nybörjare

Re: Recall på bensinpump-Vespa GTS 300

Post by bassman61 »

Nu har det hänt mig också! För några dagar sedan startade inte min GTV 250 efter ett kort besök hos en kamrat skulle jag åka hemåt. Den startade först med dog direkt, jag hörde direkt att något inte stämde eftersom "surret" när man vrider på nyckel inte fanns där. Senare på kvällen åkte jag tillbaka till kamrat med släp för att bärga Vespan och när jag vred på nyckel surrade pumpen som vanligt och vespan sprang igång direkt.

Efter "vespa fuelpump" sökning på nätet stod saken klar för mig att den har den kassa pumpen :cry: Har nu kontaktat ÅF här uppe i norr som skall kontakta generalagent i Danmark för ytterligare info om åtgärd. Får se hur det går.

Felet beror som jag förstår det att när pumpen blir varm så är pumphuset för trångt och den expanderade impellern fastnar och släpper inte förrän pumpen kallnat. Otroligt tråkigt och begränsande eftersom inte vet när man blir stående och måste vänta ett par timmar för att åka vidare.. Dessutom sitter tanken vansinnigt dåligt till och man måste demontera i princip allt där bak för att ge utrymme att få ut den..

Här ett racerklipp på pumpbyte.. https://www.youtube.com/watch?v=4Xlh8ywzTLA
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Hej!
Konstigt att din ÅF ska kontakta generalagenten i Danmark, men förhoppningsvis går det snabbare än för min del, ja alltså genom SPG och Italien, det känns inte helt hundra om du förstår vad jag menar.

När kontaktade du din ÅF ang pumpen?
Jag hörde av mig till "min" ÅF i förra veckan, så vi får väl se hur lång tid det kommer att ta.

Jag har tagit ur pumpen ut bensintanken, jag ska fixa det själv bara jag nu får pumpen så klart, jag pratade med ÅF och vi kom överens om att jag fixar det själv.
Det var "ganska" besvärligt att sänka ner bensintanken så pass att jag kunde ta ur pumpen, men till slut lyckades jag.

Men hur som helst, vi får väl skriva här på forumet när vi vet något
bassman61
Nybörjare
Nybörjare

Post by bassman61 »

vägkung wrote:Hej!
Konstigt att din ÅF ska kontakta generalagenten i Danmark, men förhoppningsvis går det snabbare än för min del, ja alltså genom SPG och Italien, det känns inte helt hundra om du förstår vad jag menar.

När kontaktade du din ÅF ang pumpen?
Jag hörde av mig till "min" ÅF i förra veckan, så vi får väl se hur lång tid det kommer att ta.
Jag snackade med ÅF i onsdags och han skulle mejla till någon (jag antar att det var till generalagent i Danmark). Har ÅF inte hört av sig i mitten på nästa vecka får jag stöta på igen.

Min GTV har bara strulat en gång ännu men det kommer garanterat att inträffa igen och när man är på en betydligt sämre plats..! Det finns ju pumpar på sip till ganska vettiga priser ifall det blir kris, http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_pi621581

Men jag gruvar mig för jobbet att demontera tanken :|
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Hej du!
Vad gäller bytet av pumpen är det nog så att din ÅF ska göra jobbet, så du behöver nog inte oroa dig för mekandet med bensintank och allt det andra.
Varför jag valde att göra det själv berodde på att min ÅF inte kunde p.g.a sjukdom, han är dessutom ensam i butiken.
Och inget ont skall falla över honom, jag valde det själv. Och jag har inte fram till dags dato hört något, så det är nog tyvärr så att jag får ställa in mig på att säsongen är körd :( och det känns som om att tjata inte har någon betydelse.

Här är en länk till beskrivning hur man tar ner bensintanken, beskrivningen är en del "förskönad", det är inte så lätt som det beskrivs i länken

http://cheekythoma3.wix.com/itsme#!fuelpump/c1wml
bassman61
Nybörjare
Nybörjare

Post by bassman61 »

Uppdatering av ärendet.

ÅF i Kalix som kontaktades förra veckan ringde precis och meddelade att dom byter pumpen som återtagningsärende vilket var najs att höra. Att den inte kan bytas innan mitten på augusti var lite surt, semestertider med kort om folk är så klart orsaken.. Kul att företaget ändå tar ansvar för sin produkt!

Återkommer i ärendet...
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

bassman61 wrote:Uppdatering av ärendet.

ÅF i Kalix som kontaktades förra veckan ringde precis och meddelade att dom byter pumpen som återtagningsärende vilket var najs att höra. Att den inte kan bytas innan mitten på augusti var lite surt, semestertider med kort om folk är så klart orsaken.. Kul att företaget ändå tar ansvar för sin produkt!

Återkommer i ärendet...
Så kallade återtagningsärenden (recall) tror jag ska behandlas skyndsamt, alltså att ÅF skall prioritera dessa jobb.

Att skylla på semestertider och kort om folk skall inte få ha någon betydelse. Jag ska kolla upp vad som egentligen gäller vid s.k recall, jag hör av mig så fort jag vet något
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

vägkung wrote:
bassman61 wrote:Uppdatering av ärendet.

Återkommer i ärendet...
Så kallade återtagningsärenden (recall) tror jag ska behandlas skyndsamt, alltså att ÅF skall prioritera dessa jobb.

Att skylla på semestertider och kort om folk skall inte få ha någon betydelse. Jag ska kolla upp vad som egentligen gäller vid s.k recall, jag hör av mig så fort jag vet något
Hej!

Det här var inte lätt att få något riktigt svar på, men man kan nog utläsa en klar linje vad gäller s.k recall, om fordonet är befästat med ett allvarligt fabrikationsfel så återtar ÅF fordonet för reparation skyndsamt, detta gäller speciellt om felet kan leda till direkt trafikfarliga situationer.
I "vårat" fall kan man nog säga att det fel som uppstått på våra fordon faller under direkt trafikfarliga situationer, jag menar, det är väl inte så lämpligt att bensinpumpen ballar ur vid en omkörning t.e.x.

Och sen är det en sak som är lite märklig, efter att ha plöjt igenom ett antal vespa-forum så har jag förstått att alla de som drabbats av felaktig bensinpump inte har fått något utskick från Piaggio, jag har inte fått något utskick t.e.x, medans andra har fått, hur det kommer sig att en del fått, medans andra inte fått vet jag inte.
Hade jag inte läst på olika forum som belyser de problem som uppstod på min Vespa, då hade jag heller inte fått reda på att det fanns möjlighet att kolla om ens fordon hade den minst sagt usla pumpen :evil: .

Jag har redan nu ställt in mig på att jag får vänta tills säsongen är över, och det är tråkigt att befinna sig i klorna på företag som inte tar hand om sina kunder bättre :evil: .
Förhoppningsvis läser även företag på forum, det finns inget bättre konsumentupplysning som sker när företag som missköter sig belyses i skenet av offentlighet, programmet plus är ett bra exempel.

Jag kommer att höra av mig så fort jag vet något
bassman61
Nybörjare
Nybörjare

Post by bassman61 »

Nu har jag köpt vespan begagnad så jag är andra ägaren, förmodligen har inte föregående ägare inte fått någon info om att Vespan har ett fabrikationsfel då skulle pumpen varit utbytt redan. Visst kan man tycka att det är lite svagt att det inte görs utskick till kunder där det misstänks att den felande pumpen finns. Att inte jag fått info om problemet anser jag inte är jättekonstigt! Vespan är från -08 så felet bör ha åtgärdats för länge sedan!

I mitt fall kunde det ha blivit så att jag lämnat in åket till en lokal reparatör och slantat upp kostnad för pump med arbetskostnad, men nu är man inte sådan utan man kollar på nätet. Eftersom jag utgick att det var nåt knas med pumpen eftersom den inte "surrade" så Googlade jag "vespa fuelpump" och i topp låg info om recall så där ljusnade allt..

ÅF i Kalix hade en aning om denna defekt vilket kan tyckas vara j**ligt konstigt! Under samtalet styrde jag honom att googla problemet. Men dom kanske nyligen blivit ÅF :-? Som tidigare sagts så skulle han återkomma när han undersökt saken, vilket han gjorde och sa att den skall bytas ut. Pumpen är beställd och byts ut så snart personal är på plats eftersom det är högsta prio på åtgärden. Verkstaden är stängd under semester så det är bara att gilla läget..

Tills vidare kör jag vidare med GTV:n men håller mig innanför 70-skyltarna ifall man blir stående. Hemska tanke om man blir stående vid någon blötmyr i kortbyxor och blir uppäten av miljoner mygg :wink:
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Hej!
Återförsäljaren meddelade idag att pumpen finns hos honom nu :D
Så nu får jag väl "bara" vänta ett par dagar till, sen ska det mekas, inte så kul kanske :( , det var trångt och besvärligt att sänka ner tanken för att få ur pumpen, jag återkommer när det är klart.

PS: bassman61, har du hört något ang din pump?
bassman61
Nybörjare
Nybörjare

Post by bassman61 »

vägkung wrote:Hej!
Återförsäljaren meddelade idag att pumpen finns hos honom nu :D
Så nu får jag väl "bara" vänta ett par dagar till, sen ska det mekas, inte så kul kanske :( , det var trångt och besvärligt att sänka ner tanken för att få ur pumpen, jag återkommer när det är klart.

PS: bassman61, har du hört något ang din pump?
Om allt är som det skall vara ringer ÅF i början av nästa vecka, vi får se..

Jag har iaf inte haft mer störningar utan GTV:n har gått hela Juli. Men som vädret varit så har det inte direkt slitit i körtarmen. Haft fyra veckor semester med fyra bra "sommardagar".. Jag fan inte nöjd, långt ifrån men vädret kan man inte påverka.. -tyvärr. :roll:

Återkommer senare hur pump-läget utvecklar sig.
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Nu har jag fått pumpen och jag är snart klar med mekandet. Hade jag anat att det skulle vara så trångt och besvärligt att få loss tanken, så hade jag nog lämnat in den hos ÅF så de kunde ha fixat det.
Men nu sitter i alla fall pumpen och tanken där den ska sitta, och det var minst sagt besvärligt att få dit allt igen.
Jag fick även beställa en ny bensinslang till det facila priset av 600:-, jag hade sönder den gamla slangens ena pågjutna nippel när jag skulle ta av den från pumpen.
Jag mekar klart imorgon, jag hör av mig med resultat
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

vägkung wrote:Nu har jag fått pumpen och jag är snart klar med mekandet. Hade jag anat att det skulle vara så trångt och besvärligt att få loss tanken, så hade jag nog lämnat in den hos ÅF så de kunde ha fixat det.
Men nu sitter i alla fall pumpen och tanken där den ska sitta, och det var minst sagt besvärligt att få dit allt igen.
Jag fick även beställa en ny bensinslang till det facila priset av 600:-, jag hade sönder den gamla slangens ena pågjutna nippel när jag skulle ta av den från pumpen.
Jag mekar klart imorgon, jag hör av mig med resultat
Hej igen!
Nu spinner vespan som i fornstora dagar :D, men åter igen, hade jag anat att man är tvungen att ta loss så mycket grejer innan tanken ämnar att gå lös, ja då hade jag nog avstått att meka själv.
Men snart har jag glömt av allt det besvärliga, och jag kan nu få använda vespan igen :D

PS: bassman61- skriv gärna här på forumet när du fått din vespa fixad.
Post Reply