Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by kamikazekalle »

Nyttjar extremt? Nä, det tror jag inte... :D

Jag har hittills inte haft råd att köra långt med något annat. Fast jag har börjat tröttna på att harva omkring på stora vägar för att ta mig till de fina sådana, både här hemma och på långturer i Europa. Får se i höst hur det blir. Kanske Vespan kan komplettera Innovan eller så säljer jag den för att finansiera något annat och vettigare. Innovan blir dock kvar.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Motorväg o Autobahn är väl OK, men om det blir för mycket blir det träligt. Jag körde Vespa tillsammans med Svenska Indian MC club till 2 möten, ett till Sombreffe i Belgien 1992 o ett till en ort söder om Paris 1998, o det blev stundtals mer Autobahn än man behövde. P200:ans 12 hästar räckte till att hålla samma fart som tolvhundrorna från 40-talet.
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Vill bara meddela att jag backade ur från Saarelas Innova. Den var nog så rätt som det kan bli och Veijo uppenbarligen en trevlig prick men jag hade inte tänkt färdigt (inte ovanligt).

Vi har sambons gamla ställe här i Jämtland som vi skall försöka avveckla i år och därmed en massa prylar som vi redan inte har en aning om hur vi skall få med oss / bli av med. Plus en hoj som står här (CX 500). 110 mil hem, så man studsar inte direkt iväg med ett lass och kommer tillbaks för mer ett par timmar senare..... Dessutom är jag den ende av oss som mäktar med långkörning.

Det var helt enkelt timingen och logistiken som inte stämde för fem öre. Synd, för jag ville gärna ha den där Innovan.

Nu blir det nå´n annan som får glädje av den istället. Jag får hitta nå´t annat i slutet av säsongen - det finns ju fler Innovor i landet. Och jag vill ha en.

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

Synd! Stolpe ut men jag förstår. Drömmar och hur det kunde vara vs. verkligheten. Jag har precis avvecklat en sommarstuga 70 mil hemifrån och har känt på en del av det du har framför dig. Det låter för mig som du har mer. Mer att ta hand om och längre bort.

Efter en malör med den stora scootern har jag kört Innovan under veckan. Den har sin charm (och den stora har sin).
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

Innova och motorväg går alldeles utmärkt. Jag har kört Limhamn - Åmål (46 mil) ett antal gånger utan problem, bara lägga sig i 80 knyck och njuta av turen. Och billigt blir det med 0,22 liter milen, sissådär 140 - 150 spänn enkel resa. Och med den stora Bianco vindrutan är det till och med bekvämt. Det enda jag inte är riktigt nöjd med är att det är lite vatten som tar vägen över handtagen när det regnar. Förresten, vad tror ni besiktningen säger säger om man vill sätta ett drag på den,jag har sett några olika enhjuliga släp och jag är lite sugen...
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Bilprovningen kommer inte att vilja veta av ditt släp. Till mig sade de i alla fall "bara vi slipper se det är allt OK". Och Transportstyrelsen kommer att se det hela som ett till hojen monterat fast tillbehör. Det var åtminstone de besked jag fick när jag ställde frågan för några år sedan. Så det är väl bara att knåpa ihop det hela på ett vettigt sätt.

Jag hade för ett tiotal år sedan skaffat (eBay) ett gammalt tjeckiskt PAV-släp som jag gjorde i ordning för att ha efter min Honda CX 500. När allt utom plåtjobb (den var helt rostfri), ny lack och hojens draganordning var klart kroknade jag - projektet hade då tagit så lång tid för mig att gnistan helt enkelt hunnit försvinna. Lite synd, kan jag nu tycka, för det hade varit kul att kunna koppla PAV-en till min GS 150 när denna en gång blir klar.

Det kan se rätt coolt ut.
http://modernvespa.com/forum/topic82011

Jag kan inte svetsa, så själva draganordningen på hojen var jag tvungen att få någon att göra åt mig. Jag hade böjt ihop en modell i plattjärn men ville ha en ordentlig i rör, liknande originaldraget (till JAWA MC). Till en Innova måste det bli något liknande - med fästen till övre stötdämparfästena och lämplig ramdel längre ner. Till en plåtscooter blir det avsevärt enklare - bara att fästa en enkel "gaffel" i plåten där bak med förstärkning på insidan av hjulhuset.

Det är viktigt att geometrin blir någorlunda rätt - själva upphängningen (i princip ett knutkors) skall - om inte minnet sviker - sitta på samma höjd som hojens bakaxel. Det var åtminstone det råd jag fick men det är väl tveksamt om det stämmer på en plåtscooter med små hjul.

Det finns en kille i Kungshult utanför Eslöv som åtminstone för några år sedan höll på en hel del med PAV-drag. Han sålde det mesta som kan behövas. Vet inte hur han har det nu. Du kan hitta honom på nätet.

Så här såg mitt släp ut när jag sålde det. Ångrar mig igen när jag ser bilden!
http://pav.cx500.se/#!album-2-0

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Kanske skulle tillägga att det jag skrev i förra inlägget endast gäller för ett enhjuligt släp. Skall du ha ett tvåhjuligt - men det handlade ju iofs inte frågan om - så måste du ju ha ett fast drag med kula på hojen. Och handske på släpet. Då gäller andra regler, om det ens är genomförbart. Tror nog att det då fordras intyg och annat bråte från tillverkaren (Honda).

För ett enhjuligt släp duger ju inte kula - då skulle släpet bara lägga sig på sidan - utan det måste bli en led med endast sid- och vertikalrörelse. Även om en av axlarna (tror det var den horisontella) säkras med en låssprint och därför är lätt att lossa,så räknas konstruktionen som ett fast montage.

Bara för att förtydliga..

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

GSLund wrote:
Nu blir det nå´n annan som får glädje av den istället. Jag får hitta nå´t annat i slutet av säsongen - det finns ju fler Innovor i landet. Och jag vill ha en.

/Sture
Jag vet inte om du har läst hela tråden men halvvägs i den berättar jag om hur jag blev med Innova.
Något att tänka på, Tyskland är ju nästgårds här nere.
Så har även jag skaffat en Innova. Bestämde mig när bensinpriset gick över 15 spänn litern och hade summerat parkeringbiljetterna för en månad i Malmö att nu var det tamme f-n dags att skaffa ett alternativfordon för de lokala vardagsturerna. Opel Corsa Eco må vara snål som bil betraktat men kostnaderna springer ändå iväg. Så jag gick över nätet för att se vad som kunde passa mina behov, var även här, och bestämde mig för att en Innova skulle det bli, en insprutare. Så jag kollade blocket och handlarna och sedan av en ingivelse kollade jag även de tyska sajterna mobile.de och autoscout24.de .WTF Innovorna som det begärdes 20-25 tusen för här gick för 12-15 tusen för där och då hade de ofta gått mindre. Även med kostnaden för resa ner, försäkring och sånt för att köra hem den och nyregistrering i sverige (totalt ca 4000 kr för mig) gick det att spara flera tusenlappar. Inte så illa för en tur över dagen ner till Hamburgområdet. Ett smärre problem var dock att de man var intresserad av hade ofta gått för LITE. För att tas in som begagnad och undgå moms i sverige måste ett fordon vara sex månader gammalt och ha gått minst 600 mil. Inget jätteproblem dock, man kan ju alltid ta sig en semester och köra ihop milen. Så jag började planera för en tur till Italien när jag fann en Innova nästgårds, i Bromölla hos Claessons. Så jag åkte dit och fann en bokstavligen gubbkörd Innova (första ägaren är född 1922 :) ) -08 som hade gått 1500 mil med pakethållare och stor Honda packbox. Ifylld servicebok förstås så att fabriksgarantin var kvar. Jag bjöd säljaren 16000 om han satte i ett nytt batteri (begärt pris var 16900, nedsatt från 19900 eftersom den stått inbytt ett år, gubben hade bytt in den mot en 300 kubiks scooter) och argumenterade att jag kunde få en för samma pengar i Hamburg som gått hälften så långt (utan pakethållare och box förstås men det sade jag inte :) ) Budet togs efter lite tvekan så nu är jag Innova-ägare. Har hunnit köra 100 mil och än så länge är jag väldigt nöjd. Det börjar dock bli dags att skaffa sig ett ordentligt ställ för hösten och säkerheten så jag undrar om någon har erfarenhet av Biltemas ställ.
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Kapsyl! Tack för tipset. Jag har nog läst det där förut och har för övrigt själv tidigare importerat fyra stycken "fullvuxna" motorcyklar från Tyskland. 2 st Honda CX 500, en Honda CM 400 T och en Yamaha SRX 600. Alla fick (en i taget, förstås) plats inuti min gamla 745-a. Bara att knö in hojen baklänges, bakifrån och sedan skruva av framhjulet och igen med luckan. Fick idén av en glad gamäng på Helsingörsfärjan för en del år sedan - han hade knölat in en hoj till sin fru i en SAAB combi och tagit hem den så.

En av CX-arna var ett ordentligt kap, prismässigt, den andra var en USA-modell som är rejält sällsynt i Sverige (det fanns bara 2 st innan) och som jag var nyfiken på. CM-en var av en tidigare modell än de som såldes här och hade en annan färg (grön) som jag tyckte var tokfin. Den enda i landet. Superskick och snorbillig också (tack, eBay!). SRX-en var helt enkelt bara en billig SRX. Endast den är nu kvar och befinner sig fortfarande på projektstadiet. De andra är sålda med +, varierande hur mycket.

Reg-besiktningen kostar ju runt 2000, även för en liten och billig hoj, så man får naturligtvis leta lite för att hitta rätt objekt. Och tyvärr har 745-an nu "mött sin skapare", så det får bli ett annat transportalternativ om det blir en nästa gång.

Jag hade för ett eller ett par år sedan ett långt och trevligt snack med en Innovaägare vid busshållplatsen utanför Burlöv Center. Han hade sin Innova för att pendla med (Lund - Malmö, vill jag minnas) och hade inte nog med lovord för sin hoj.

Med stigande ålder så har det mesta av farthungern lagt sig, så Innovans resurser skall nog kunna räcka till vardags. T. ex. för lugna turer in till hoddorna vid Tekniska Museet i Malmö för köpa en pinfärsk "torskaflabb". Eller annat livsnödvändigt!

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fann idag det här släpet hos en scooterfirma. En replika på de klassiska PAV-vagnar som ett antal vänner använder. http://www.scooter-center.com/product/7 ... ig+schwarz
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

För några år sedan så blev det tvärstopp för regbesiktning av dragkrok vill jag minnas. Många guldvingeägare blev däremed lite tykna. Vet att det var något överklagande, kanske det var SMC, minns inte. Nu är det väl knappast släp med kula som gäller på innovan men ändå bra att kolla upp så mycket som möjligt för att slippa strul...

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Intressant med de två varianter som finns i länkarna ovan. De skiljer sig ju lite från originalet (PAV 40 eller 41). En PAV har ju lätt konvexa sidor, vilket tillsammans med bra plåt gör den riktigt robust. Kopiorna har plana sidor, vilket kanske inte måste vara en nackdel. Men för en purist (ser mig själv inte som en sådan) spelar det kanske roll? Kopiornas större hjul är också en förbättring. Klarar med marginal högre hastighet än originaldäcken.
Originalhjul här:
http://pav.cx500.se/#!album-3-0

BD-scooters variant har både koppling och hjulupphängning väldigt lika originalet medan Scooter-centers variants hjulupphängning ser klart klenare ut. Funkar säkert fint ändå.

Stödbenen (klart Vespa-stuk där) är en annan förbättring. Saknas på PAV som bara har två små gummikuddar som släpet vilar på i framändan när det är avkopplat från hojen. Inte idealiskt.

Å så är det ju, om man köper en kopia, rätt trevligt att inte behöva starta med en renovering av en gammal original-PAV i mer eller mindre skumt skick. Plus att man slipper råka ut för de lite dåliga lösningar som finns för några detaljer på de tidiga PAV-arna.

Några delar från mitt "fynd" när jag packade upp det 2006.

http://pav.cx500.se/#!album-3-1

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
TBodin
Drömmare
Drömmare

Post by TBodin »

Tja!

kanske fel tråd eller nåt..

Min pimpade Wave. Gjort följande:
Fotpinnar nedbockade och sidostödet förlängt 50 mm (en smedpolare gjorde det)
Höjningssats bakdämpare (är till moppar egentligen)
Nytt kedjeskydd pga höjningsatsen
Växelpinnen och bromspinnen fixade för att passa till fotpinnarna
Byggt på sadeln med skumgummi (lite slafsigt gjort kanske..)
Pakethållare
Crossdäck fram (kör 90% grusväg) Har ett köpt ett bakdäck 110/90 så det kommer innebära ganska mkt merjobb för att få till det

Nu sitter jag som en kung med mina 194 cm..
Är på jakt efter nya bakdämpare som är sköna på dåliga grusvägar, ska vara 380mm cc infästning så slipper jag höjningsatsen. Har inte lyckats hitta några hittills
Attachments
Wave.jpg
Wave.jpg (165.33 KiB) Viewed 34808 times
Wave1.jpg
(422.45 KiB) Downloaded 16 times
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Ledab borde kunna få till bra fungerande stötdämpare: http://www.stotdampare.se
TBodin
Drömmare
Drömmare

Post by TBodin »

Tack, ska kolla upp
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Har varit tyst en tid - håller just på med de avslutande insatserna på "arbetslägret" i Jämtland. Säljer stället i månadsskiftet och skall förhoppningsvis få tid till lite roligt under den kommande mekarsäsongen. Har precis lagt ett par order på nyttigheter från Italien och Indien. :oops:

Funderar hit och dit om Innova eller Wave. Wave-en är ju 15 kubik mindre och det borde kännas lite grann. Som jag fattat det har den slanglösa däck - ett stoort plus i så fall, gentemot Innovan. Har sett nå´nstans att Wave har aningen kortare hjulbas och "livligare" chassi.

Innovans inkapslade kedja är ett plus för den modellen. Verkar också ha funnits i trevligare färgställningen än Wave-en. Tidiga modeller av Innovan har förgasare - senare - liksom Wave - är direktinsprutade.

Om (hemska tanke!) man skulle få för sig att trimma lite (150 cc, eller så) så borde förgasarmodellerna vara att föredra.

Någon som har erfarenhet av förgasar- kontra insprutarmodell av Innovan. Liksom Innova kontra Wave.

Verkar som att det är lättare att hitta en Innova än en Wave.

Tacksam för alla tips.

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
olle_j
Drömmare
Drömmare

Post by olle_j »

Tänkte köpa en ruta och ev handtagsskydd till min Innova och har kikat på en ny Puig samt en från Secdem. Bägge verkar bra men lite dyra, är det någon som sitter inne på en beggagnad eller vet om något bra billigare alternativ?

/Olle
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

Jag skaffade en Biondi ruta som är både lite högre än Puig och har skydd för händerna. Jag är helnöjd med den. Kommer inte ihåg exakt vad den kostade men det var under tusenlappen för tre år sedan.

Image
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Jaha - då var man i "sucker mode" igen! Har lite koll på en skaplig Honda Innova 125, -08. Det är då en insprutare, om jag förstått rätt. Ville nog ha en förgasarmodell och gillar inte ekerhjul men vaffan? Man kan inte få allt!

Motorn är en stor anledning till att jag är sugen på nå´t med CUB-tänket. Hade en Honda ST 70 DAX en kort tid för ett par år sedan. Samma motortyp. Även om DAX-en var trött som attan gick den väldigt gott i motorn som är en riktigt trevlig liten krabat. Lättmekad är bara förnamnet. Smått och fint! Minns att jag kutade runt i garaget med DAX-motorn i ena näven, tyngre än så var den inte! Det borde vara nästan likadant med Innovan, även om den motorn inte har exakt samma layout och dimensioner.

Skall kolla in den i veckan, så får vi se sedan.

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Fick idag höra en sak om Innova som jag inte hört förr. Vill gärna få det bekräftat eller vederlagt.

En MC-mekaniker (Hondaverkstad) påstod att Innovan är känd för att dra sönder slangventilen om man kör med för lågt lufttryck i däcken. Det skulle bero på att fälgarna är tillverkade med aningen för stor tolerans gentmot däcken. Har man fullt tryck i slangen är det inga problem men om trycket tillåts gå ner finns risk att däck och slang rör sig och skadar ventilen.

Snicksnack eller sant? Någon som vet??

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

GSLund wrote:En MC-mekaniker (Hondaverkstad) påstod att Innovan är känd för att dra sönder slangventilen om man kör med för lågt lufttryck i däcken. Det skulle bero på att fälgarna är tillverkade med aningen för stor tolerans gentmot däcken.

Snicksnack eller sant? Någon som vet??
Det har jag svårt att tänka mig.
Innovan är en förvuxen moped med cykeldäck om man får vara lite elak så självklart kräver den som de flesta smala däck på ekerfälg att man inte kör omkring med på tok för lågt tryck.

Jag har haft en punktering på mina totalt 3 däcksuppsättningar (2 fram och 3 bak för att vara noggran). Kollar trycket relativt ofta, men efter att orginalslangarna ersattes efter första bytet så försvann det smygläckage jag upplevde och behöver varken fylla eller hantera slangproblem. Så något problem ser i alla fall inte jag på min Innova.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Kapsyl wrote:Jag skaffade en Biondi ruta som är både lite högre än Puig
Nog ett bättre alternativ. Jag är 187 cm och köpte en Puig via eBay för några år sedan. Höll på att bli galen på att luften slog i hjälmen om jag inte hukade mig men då var övre kant i mitt synfält.
Så min ruta ligger och samlar damm och jag kör hellre utan...

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Tack för svaret! Låter betryggande.

Den där killen jag pratade med brukar annars veta vad han snackar om. Därför ställde jag frågan här. Jag tyckte det lät lite egendomligt.

Hade det varit ett verkligt problem, orsakat av fel toleranser hade säkert Honda åtgärdat det hela. De har ju tidigare för andra modeller gjort rätt kraftfulla "recall". Fast med tanke på alla Innova som sålts och problemets förhållandevis lindriga art...???

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

Jag har kört 1800mil. En punka - spik.
Michelinslangar satte jag dit i början för den hade grova däck och jag bytte till orginaldäcken som följde med. Den hade gått endast 150mil.
Kollar sällan däcktryck mer än att jag märker väl om det sjunker.
Inga problem med krypande däck eller slang.
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
Post Reply