VGLB1T - kollar jag serienumret så sägs jag ha en Vespa GL

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
marting
Nybörjare
Nybörjare

VGLB1T - kollar jag serienumret så sägs jag ha en Vespa GL

Post by marting »

Hej!

1. Om jag kollar serienumret på min vespa så sägs jag ha en Vespa GL -62, men regbeviset säger Touring 4 - vad är rätt?

2. Vidare - kollar jag bilder på Vespa GL så skall den ha styra med trapetsoid, men den har nu rund lykta? Vad är rätt?

3. Just nu kör jag med ett b6hs i den, funkar hyfsat. Den går bra att köra med men är lite svår att starta med kick. Vilket är rätt stift och vilket märke är bäst - har en kompis som säger att NGK är skit, köp Bosch. Jag har knackat ihop stiftet så elektrod-avståndet är ca 0.3

4. Skall snart besikta den. Allt funkar, skall bara byta bakdäck. Vad kollar de mer på en gammal vespa, framdämparen är rätt sunkig och den är lite svårstartad. Problem?

5. Back-spegel. Hur löser man det? På mina vespa 50 finns ju hål under styret för montage - enligt vad jag läst skall det inte finnas på touring? Är på jobbet nu och kan inte kolla...

Tacksam för svar från något proffs! =)

Bästa hälsningar

Martin Gustafsson

Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa 150 GL -62
Bästa hälsningar/Best regards

Martin Gustafsson

Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: VGLB1T - kollar jag serienumret så sägs jag ha en Vespa

Post by benke »

1. vespan är tillverkad för den svenska marknaden, touring är de korrekta svenska benämningen, 4:an står för fyra växlar. Det finns motsvarande modeller med annan benämning i Tyskland och Italien. VGA/VGB eller liknande. Jag tror till och med att det fanns en tysk fabrik som tillverkade modellen. Jag har en touring från 60 med tre växlar och där har de skrivit fel i registreringbeviset, det står ett I istället för en etta.
2. en svensk GL har fyrkantig lykta det är modellen som kom efter touring.
3. NGK är inte skit. det är ett bra stift. Förmodligen är det ingen skillnad på bocsh och NGK.
4. Besiktningen varierar, när jag besiktigar mina vespor i Sollentuna garvar de bara och provkör inte ens. de blir godkända ändå.
5. flera alternativ finns, jag föredrar ett bleck som du sätter under lyktan, kolla på sip scootershop. annars kan du köra en kämspegel i skölden.

Om du åker mycket så stoppa in en motor från en px.

Benke
marting
Nybörjare
Nybörjare

Post by marting »

Hej Benke!

Tack för svar! Jag meddelar hur det går efter besiktning.

Är motorerna opålitliga eller? Var kan man får tag i en PX-motor, kommer de på blocket då och då? Vilka passar, alla?
Bästa hälsningar/Best regards

Martin Gustafsson

Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by benke »

Nej de är väldigt pålitliga men kan vara svårstartade. Med en px 200 motor får du 12 hp, 100 km i timmen, elektronisk tändning och 12v (istället för typ 5 hp, 80 km i timmen och 6 volt). Motorn passar direkt in i ramen, tar en timme att sätta in, elen måste anpassas men det är inga större problem.

Benke
Post Reply