Min PX200 E från 1986 har gått ca 1350 mil, och den renoverades helt karossmässigt under förra året. Motorn var bara avlyft eftersom den gick bra. Den hade legat i garaget i kanske 7-8 år, och när jag skulle starta den, visade det sig att lamellerna klibbat ihop. Lamellerna byttes och ny olja typ SAE 30 fylldes på. Kärran har gått bra, möjligen svårstartad när den var kall. Dock har den droppat olja från, tror jag, växellådan mellan körningarna, vilket jag sett genom att en tidning som jag lagt under växellådan/urtappningspluggen blivit helt indränkt med olja.
Således tyckte jag i dag att jag skulle kolla oljenivån och ev fylla på mer olja. När jag lossade den övre pluggen sprutade oljan ur hålet, och den verkade vara ganska tunn, och visst tyckte jag att den luktade bensin. Nu till min fråga: kan det möjligen vara packboxarna som gett sig, och om så är fallet, blir domen då att motorn måste delas?

Eller har jag sådan tur att det bara blir en villkorlig dom, dvs ett annat, enklare fel?

Hur kan man lättast diagnostisera felet?
Vågar jag köra säsongen ut med ett sådant fel? Jag använder den bara till kortare nöjestripper på 5-8 mil.