Övertryck i växellådan

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Övertryck i växellådan

Post by lgidaz »

Min PX200 E från 1986 har gått ca 1350 mil, och den renoverades helt karossmässigt under förra året. Motorn var bara avlyft eftersom den gick bra. Den hade legat i garaget i kanske 7-8 år, och när jag skulle starta den, visade det sig att lamellerna klibbat ihop. Lamellerna byttes och ny olja typ SAE 30 fylldes på. Kärran har gått bra, möjligen svårstartad när den var kall. Dock har den droppat olja från, tror jag, växellådan mellan körningarna, vilket jag sett genom att en tidning som jag lagt under växellådan/urtappningspluggen blivit helt indränkt med olja.
Således tyckte jag i dag att jag skulle kolla oljenivån och ev fylla på mer olja. När jag lossade den övre pluggen sprutade oljan ur hålet, och den verkade vara ganska tunn, och visst tyckte jag att den luktade bensin. Nu till min fråga: kan det möjligen vara packboxarna som gett sig, och om så är fallet, blir domen då att motorn måste delas? :oops: Eller har jag sådan tur att det bara blir en villkorlig dom, dvs ett annat, enklare fel? :o Hur kan man lättast diagnostisera felet?
Vågar jag köra säsongen ut med ett sådant fel? Jag använder den bara till kortare nöjestripper på 5-8 mil.
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Övertryck i växellådan

Post by fritte »

du måste åtgärda det, så varför vänta på att det blir värre? Vespan kan ju ge upp vid en illa vald tid o plats , i dåligt väder, där mobiltäckning saknas.

Exempelvis en Lördagsnatt i ösregn o blåst på Ölandsbron, eller kanske mitt i en lång tunnel...

Have a nice day.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Post by lgidaz »

OK, det finns alltså risk för förvärring... Men vad kan det vara för fel om det inte är packboxarna? Vill ju helst inte klyva motorn om det inte behövs. Om klyvning, hur pass rekommendabelt är det att göra för en någorlunda händig man som jag? Jag har ju Haynes bok att tillgå, men finns det fallgropar?
I nuläget har jag inte gjort någon noggrannare koll på motorn, men jag har kollat i forumet, och där finns ett antal alternativ, t ex tätningen mellan förgasaren och motorn.

Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

det finns bara en väg för övertryck från vevhus till växellådan, det är förbi vänster packbox. Byt vevaxelns högra packbox på samma gång.
Utnyttja din "någorlunda händighet" o sätt igång,fotografera o anteckna så du minns hur det var monterat. Försök att demontera o montera i en följd, under en helg till exempel, det är lätt att glömma om tiden går.
Ha nya packningar o växellådsolja hemma innan du börjar.
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Post by lgidaz »

Tack Fritte!
Vet du om man måste ha tillgång till alla dessa specialverktyg som finns beskrivna på t ex Sip? Eller mao, vilka verktyg MÅSTE man ha? Lagerna kan väl knappast vara slut efter drygt 1300 mil?

Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Lagerna bör vara ok.

svänghjulhållare SIP nr 20095100
svänghjulsavdragare 93332000
kopplingshållare 90991000
nyckel till kopplingens kronmutter 9320000

momentnyckel 65 Nm (tror jag)
ny låsbricka till kopplingens mutter
det borde räcka....
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Post by lgidaz »

Tack för det! En del av verktygen hade jag, så det får bli lite stödköp.

Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Post Reply