Ny moped som stannar!

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Mageri
Drömmare
Drömmare

Ny moped som stannar!

Post by Mageri »

Moppen stannar efter 300-500 m efter jag startat och kört iväg. (Har gått endast ca 40 mil.)
Går först att starta igen och köra iväg efter 1-2 timmar. Har åxå upplevt att den tappat lite kraft och varit lite slöare och en aning orkeslös sista milen jag kört med den.

Problemet med att den stannar uppstod efter att jag bytte olja på den i förra veckan. Fick tips om att det kanske var för mycket olja i efter oljebytet men när jag åter checkade nivån låg den strax under den övre strecket på stickan. Det var således inte för mycket olja i men jag tömde ändå ut lite så nu ligger nivån på mitten av stickan men moppen stannar ändå.
Efter att jag bytte olja så åkte jag och tankade och då jag fick i för mycket bensin i tanken tog jag och stack ner en bit papper för att suga upp lite soppa. Kan det vara så att den har lossnat lite papper i tanken som täpper till och orsakar att moppen stannar? Men då är det väl konstigt att den startar igen när den fått stått en stund?

Vad göra? Vad tror ni detta beror på?

Obs. Kan väldigt lite om motorer...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Ny moped som stannar!

Post by fritte »

lite frågor:
-vad är det för moppe?
-vad det efter du tankat som problemet uppstod?
-är de en 2-taktare?
Mageri
Drömmare
Drömmare

Post by Mageri »

Det är en Baotian Classic 4 takt.
Att den tappat lite i ork kom före oljebytet.
Lite smygande efterhand mer och mer de sista 5-10 milen som jag minns det.

Efter oljebytet åkte jag direkt till macken ca 2,5 km bort och då upplevde jag moppen som väldigt mycket slöare mot tidigare. Efter jag tankat åkte jag hem. När jag använt moppen efter det har den stannat efter en liten stunds körning varje gång. Första gången den stannade hann jag ca 3 km. Därefter har det bara tagit ca 300-500 m innan den har stannat de tre gångerna jag har kört iväg.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

då den är ny, är det ett problem för leverantören...
Mageri
Drömmare
Drömmare

Post by Mageri »

Garantin på motorn gäller tydligen inte om oljebytet inte har utförts av en verkstad med en speciell typ av olja.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

lämna in den o betala vad det kostar, du har ju sparat några kronor på att du gjorde oljebyte själv...
Mageri
Drömmare
Drömmare

Post by Mageri »

Tack Fritte för ett bra svar!
Den är redan inlämnad. Jag var mest nyfiken på om någon på forumet kunde tänkas veta vad felet på moppen berodde på. Ironiska kommentarer klarar man sig utan...
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Det du beskriver liknar ganska bra hur en Honda ST 70 DAX, -82 som jag köpte sommaren 2012, betedde sig. Den hade i princip stått sedan 1984 - bara använts avställd och oförsäkrad (Norrland) av säljaren. Typ gårdsmoppe. Mindre än 450 mil på mätaren och det var nog vad den också gått.

Den lät rätt OK i motorn men var aningen kraftlös. Nu vet jag inte hur en sund ST70 skall gå men de är ju inga effektmonster, precis. I alla fall hände det rätt snart att den dog efter en stunds körning och jag begrep inte orsaken. Den gick dock igång igen rätt omgående. Det var som värmenypning men jag tänkte att så skall väl för tusan inte en fyrtaktare uppföra sig. De sista gångerna var den lite mer bestämd när den lade av. Inte precis bakhjulslåsning men inte heller långt ifrån. Och jag tänkte återigen: "Men va fan!?"

När jag stillastående körde motorn med locket för insugsventilinställningen av såg jag att toppen fick väldigt dåligt med olja. Då rev jag motorn. Toppen, kamaxeln och kolven var skrot. Cylindern gick att rädda med honing - den låg fortfarande inom Honda:s tolerans för standardkolv. De andra delarna fick jag köpa nya och valde p.g.a. kostnaderna kinesbitar. Satte ihop och skulle till att provstarta. Tänkte en gång till och insåg att jag inte hittat orsaken till att den smörjde dåligt. Isär med bråten igen! Då hittade jag felet.

Nå´t snille hade troligen under hojens tidiga liv bytt packningen för oljepumpen och fått en till DAX före 1982. Den packningen har annan form. Sätter man sådan i en -82 och senare blockerar den tämligen effektivt hålen för oljepassage till toppen. Det kan t.o.m. vara så att en reparation gjorts under garantitiden och den felaktiga packningen då hamnat i motorn. Han som sålde den till mig hade inte haft den inne på reparation efter 1984, som jag fattade det.

Det handlade alltså om alldeles otillräcklig smörjning av toppen. Vev och annat smörjs ju huvudsakligen genom stänksmörjning och vevstakslagret kändes också väldigt friskt. Smällde ihop motorn och den gick tyst och fint. Dock fortfarande så slö att jag fort tröttnade på att åka DAX, hur trevlig och fin den än må se ut. Sålde den till en samlare.
http://www.cx500.se/#!album-4-0
Så om någon pillar med din motor kan det kanske vara värt att försäkra sig om att inte motorn gått med dålig smörjning?

En gång köpte jag en motorcykel (jättefin Honda CB 650 C) som föregående ägare "skänkte" bort p.g.a. att den tappade orken efter bara några hundra meters körning. Gjorde max 75 kmh. Gick kanon efter att ha vilat ett litet tag men kroknade lika snabbt igen. Den hade nå´t ljushuvud lackat om - snyggt och fint men också lyckats få in rätt mycket färg i tanken. Färgen släppte naturligtvis i flagor, sjönk ner mot bensinkranen och blockerade rätt effektivt bränsletillförseln.
Efter rengöring av kranen gick hojen som den skulle.

Jag säger inte att din hoj råkat ut för något av det jag berättat men det kanske kan vara idé att tänka i de banorna.

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Om du nu lämnat in den så behöver du ju inte tala om att du bytt olja - pressar de dig så säg att du fyllt upp eller så. Om scootern bara gått 40 mil så finns det väl egentligen inget krav att du ska byta olja. Dessutom tror jag inte felet beror på oljebytet, det kan vara något annat som bara blivit sämre med tiden (smuts i förgasare, tändningsfel, avgasrening..) .

En scooter som gått 40mil ska definitivt täckas av garantin om man inte gjort direkt åverkan - hävda fabrikationsfel och låt garantin bekosta reparationen om de inte kan bevisa att du gjort något skadligt.

Generellt bör man undvika att skruva med fordon som har garanti kvar utan hellre lämna in dem, speciellt om det rör sig om billigare maskiner där kvalitén från fabrik kan vara sisådär. Risken är stor att det rör sig om ett ursprungsfel

Med vänlig hälsning/HB
Post Reply