att det inte skrivits något på ett tag innebär inte att det varit händelselöst...
Delarna till fotbromsen har filats till form, axlar till lederna har svarvars till o hål för saxpinnar borrats, bild kommer senare. Service öppning i golvet o lock därtill halvklart. Ju mer jag tittade på motorn som satt i Vespan ju mer fundersam blev jag, så jag monterade en ny PX 200 motor som låg o väntade. Den gamla motorn fick lämna ifrån sig statorplattan till min P200, som svek mig ovanför Uppsala före midsommar.
Korgen var i skrangligaste laget, så den är förstärkt med dural plattor vid fästpunkterna på insidan o en hel 2 mm dural plåt skall skruvas under. Med hjälp av min äldsta son har vi börjat att lägga på ytterligare plast o glasfiber, det går bra o är rät kul, för ändamålet köptes 2 nya gasmaskar.
Korgen till sidovagnen har fått sig en omgång, 5 kg polyesterharts o c:a 4 lager väv har förstärkt den. Ytterligare plast o fiber ska på. Ett chassi för traktorsitsen är hopsvetsat av 4k-profil, det kommer även förstärka korgens mitt. Hålen i korgens bakre del är där spiralfjädrarna ska monteras.
DSC01692.JPG (135.71 KiB) Viewed 14862 times
DSC01693.JPG (117.05 KiB) Viewed 14862 times
Duraluminiumplåten är provmonterad, tanken var att den skulle även limmas men skruvar räcker...
Givetvis har du rätt Cristian, då jag beställde plåten ville jag ha en lätt, styv o stark plåt, dvs en alu-legering.
På 70-talet köpte jag några rundstänger för att svarva blanka ,starka smågrejer till mina MC o beställde då duralumin. Gubben på metallverken höll en lång föreläsning om att det fanns inget material på marknaden som hette Duralumin, men levererade höglegerad al som hade de egenskaper jag önskade.
Även denna gång ville jag beställa "Duralumin" o blev rekommenderad denna alu-legering av den lokala smeden....
Aktiviteten har varit låg en tid, men nu har en ombyggnad av sidovagnsrammen börjat närma sig sitt slut... Sidovagnkorgen var för högt placerad så den skall sänkas 95 mm, så ekipaget inte ser så larvigt ut. Samtidigt skall vinkeln som hojen lutar från korgen bli korrigerad genom att väga in allt korrekt i våg i en jigg.
Tack Jens. Det nerlagda arbetet har gett mig mycket nöje, så jag ser det mer som en personlig vinst, jag kan inte se något bättre som jag kunde gjort med min tid.
Jag är väldigt nöjd o barnsligt förtjust i min Vespa P200 1981 som jag haft halva mitt liv o kört 400 mil/år i snitt, totalt 13500 mil. Jag har flera gånger sökt något som skulle kunna komplettera eller ersätta den, exempelvis 1987 en ny HD sportster (såldes efter 5 år) en ny Ducati 750 ss 1997( såldes efter 2år) och nu sidovagnsprojektet.
Men nyfikenheten finns kvar, åkte till Probike sthlm norr i morse o spanade in nya Primaveran. En 150 cc med automat, 4t, ABS o topbox kanske kunde sprida lite glädje i kroppen, inte helt otroligt.
Det vore kul om någon tog sig an sidovagnsbygget o byggde färdigt det på ett sätt som han/hon önskar, eller på annat sätt får glädje av delarna.
Leif
Den hetlevrade Primaveran du byggde och sålde för några år sedan lever ett gott liv hos sin nya ägare här i Göteborg, en god vän till mig. Vi får hoppas sidvagnsekipaget röner samma uppskattning i goda nya händer. Och din P200 är fortfarande en av mina favoriter, med tutkåpan, färgsättningen och de målade dropparna ...
/jens
Vid närmare eftertanke bör ekipaget ha passerat registreringsbesikning innan det byter ägare. Denna kostnad tillkommer o jag avser att bygga färdigt tills den klarat detta. Det kommer att vara en del jobb kvar för köparen så bilprovningen ska bli nöjd, samt ytbehandling.
fritte wrote:Vid närmare eftertanke bör ekipaget ha passerat registreringsbesikning innan det byter ägare. Denna kostnad tillkommer o jag avser att bygga färdigt tills den klarat detta. Det kommer att vara en del jobb kvar för köparen så bilprovningen ska bli nöjd, samt ytbehandling.
Kostnad för besikning enligt SFRO
sfro1och2 kostar 3000:-.regbws hos något bes org kostar ca 1200:-