Innovaförare spekulerar eller något....
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Den typen av nedvärderande kommentar tycker jag är så tråkig. Och inte blir det bättre av bumerangeffekten.
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Visst närmar vi oss ett lågvattenmärke, påminner om när jag gick i 5:a i folkskolan, då gällde det vem som var den idol man hade, Elvis Presley eller Tommy Steele.
Då var den eviga frågan: -Håller du på Elvis eller Tommy? Jag höll på Tommy på den tiden.
Att klanka på Vespa efter bara en kort sväng verkar aningen förhastat, det är som det mesta, man måste vänja sig....
Förövrigt anser jag att det är roligare o en större utmaning o prestation att köra Vespa 50 mil än att sitta på en Guldvinge samma sträcka. Vill man ha det bekvämt finns ju taxi, tåg o flyg, o hur kul är det?
Då var den eviga frågan: -Håller du på Elvis eller Tommy? Jag höll på Tommy på den tiden.
Att klanka på Vespa efter bara en kort sväng verkar aningen förhastat, det är som det mesta, man måste vänja sig....
Förövrigt anser jag att det är roligare o en större utmaning o prestation att köra Vespa 50 mil än att sitta på en Guldvinge samma sträcka. Vill man ha det bekvämt finns ju taxi, tåg o flyg, o hur kul är det?

-
- Dekaltrimmare
- Posts: 74
- Joined: Sun 15 May 2011, 16:39
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Jag trodde att det gick fram att jag gillar Vespan trots dess brister. Fast den som inte kan se de där bristerna är ingen idé att diskutera med 
Vespan har en känsla i sig som få andra saker har. Jag har kört manuellt växlad Vespa förut, men det är många år sen. På den tiden hade jag inget behov av en scooter. Då behövde jag ta mig fram relativt fort och säkert, och en gammal modell av Vespa är då inget alternativ. Nu ska jag köra korta och trevliga sträckor då och då, och det är en helt annan sak.
Fast varför är en P 200 E fel för att köra långt med? Jag har t o m kört 35 mil om dagen med Ciao försedd med släpkärra, och Vespan är rena drömmaskinen i jämförelse.

Vespan har en känsla i sig som få andra saker har. Jag har kört manuellt växlad Vespa förut, men det är många år sen. På den tiden hade jag inget behov av en scooter. Då behövde jag ta mig fram relativt fort och säkert, och en gammal modell av Vespa är då inget alternativ. Nu ska jag köra korta och trevliga sträckor då och då, och det är en helt annan sak.
Fast varför är en P 200 E fel för att köra långt med? Jag har t o m kört 35 mil om dagen med Ciao försedd med släpkärra, och Vespan är rena drömmaskinen i jämförelse.
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Det framgick att du gillade Vespan, att du såg den för vad den var och säkerligen har Du vid det här laget fått klart för Dig för-och nackdelar hos de båda fordonen. Fritte tog upp ett gammalt mc-uttryck, jag minns en sak en person skrev i Mc-Folket: en motorcyklist skall kunna se något gott i alla motorcyklar oavsett typ eller användningssätt. Att gå ifrån motorcykel till Vespa kräver att man kan just detta och jag är säker på att Du kan det. Du förtjänar respekt då Du kört långa touringtripper med Innovan, jag personligen vet vad det krävs att tillryggalägga de dagsetapper Du gjort -och då hade jag ändå en BMW Paris-Dakar!
Med all säkerhet återkommer Du med någon form av reseskildring med Vespan; det fina med en Vespa är just att även en relativt kort tripp kan kännas som en resa och ett äventyr. Således är en Vespatripp Lysekil-Kungshamn (kanske en kort titt på Ramsvikslandet) en verklig resa. i mina ögon ser Du vidsynt på det du gör, Du håller i sär begrepp och fordon samtidigt som Du med glädje berikar Din fordonspark! I sommar ses i säkert, jag tar färjan då jag besöker Kungshamn!
Med all säkerhet återkommer Du med någon form av reseskildring med Vespan; det fina med en Vespa är just att även en relativt kort tripp kan kännas som en resa och ett äventyr. Således är en Vespatripp Lysekil-Kungshamn (kanske en kort titt på Ramsvikslandet) en verklig resa. i mina ögon ser Du vidsynt på det du gör, Du håller i sär begrepp och fordon samtidigt som Du med glädje berikar Din fordonspark! I sommar ses i säkert, jag tar färjan då jag besöker Kungshamn!

Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 74
- Joined: Sun 15 May 2011, 16:39
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Jag har sen rätt länge den vilande Facebook-gruppen "Scooterskocken". Idén är att köra scooterturer, men att inte nödvändigtvis ha en traditionell scooter. Jag vill hålla märkes-fjanteri och fordonstyps-gnabb på minimal nivå. Det är körningen i sig som är det viktiga. Inte så fort, inte alltför långt, värdigt och säkert. Kanske puttra till Grundsund några mil bort och köpa glass. Om vädret är riktigt bra så är ända till Smögen 5-6 mil bort en möjlighet. Absolut inte längre än så. Folk har idag inte mycket tid, och långkörning tar bort utrymme för det sociala.
En bekant med en BMW K1600GTL tycker det låter trevligt, och han kan tänka sig att puttra han också. Tänk vilken blandning det kan bli. Kanske hela spannet från en (helst trimmad...) Piaggio Ciao till den där jätte-BMW:n.
Fast först ska jag och ungen på långsemester med bilen. Sen ska jag försöka få igång scooterskocken.
En bekant med en BMW K1600GTL tycker det låter trevligt, och han kan tänka sig att puttra han också. Tänk vilken blandning det kan bli. Kanske hela spannet från en (helst trimmad...) Piaggio Ciao till den där jätte-BMW:n.
Fast först ska jag och ungen på långsemester med bilen. Sen ska jag försöka få igång scooterskocken.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 74
- Joined: Sun 15 May 2011, 16:39
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Det där med att även en kort Vespa-tur kan bli ett äventyr känns högst sannolikt då det redan har hänt. Mina knogar, det avbrutna bromshandtaget och märket i bollplanket hemma på bakgården minner om det. Det var en mycket kort resa att minnas länge 

Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Vet inte om detta är rätt plats för min fråga - tråden är ju aningen svängig men det är kanske meningen...
Har åkt långturer (i ungdomen) på vespor och vet hur det kan vara. Har även i (över)mogen ålder kört med lite större tvåhjulingar - företrädesvis Honda CX/GL 500 som jag kan rätt bra, Yamaha XJ 900F och Honda ST 1100. Nu när åldern kryper på oroande fort har jag sålt de flesta hojarna och börjat anpassa innehavet efter vad kroppen mäktar med. Hojar på mycket över 200 kg är liksom inte aktuella mer. Och det är främsta skälet till att jag en tid funderat över Innova.
Jag vet att motorkonstruktionen är otroligt beprövad och har även testkört en Innova 3-4 mil för en 5-6 år sedan. För två år sedan köpte jag en väldigt fin Honda DAX 70 som jag fixade till över en sommar. I grunden samma motorkonstruktion som Innova men mindre. Men DAX-en var det tröttaste jag suttit på sedan min gamla Cyclemaster "påhängare" på tidigt sextiotal. Jag fick piska DAX-en hårt för att få se mer än 60 på mätaren. Så kan man ju inte ha det! Och det har jag heller inte längre.
Så jag undrar lite:
Kan man relativt enkelt bygga om Innovan till manuell koppling (det kunde man med DAX-en - det fanns ombyggnadssatser)? Jag tycker originalarrangemanget är fjantigt.
Jag är van vid extremt långlivade hojar (CX 500). Förväntar mig inte detsamma av en liten Innova men ungefär när kan man tänka sig att en välskött Innova börjar ha gjort sitt? Klarar de 5000 mil? (En CX skall klara en bra bit över 20000 om den fått sin service. Jag sålde nyss en med 16800 - kanonfräsch! och den jag har kvar står på 14800 och går som tåget).
Jag har på ett par ställen läst att det ganska lätt blir punka på en Innova. Det är ju slang-däck och det är ju inte så kul. Har "efterföljaren" Wave 110 också slangdäck? I annat fall är kanske den modellen ett bättre val, även om den är lite klenare i motorn?
Det kan väl räcka så här! Jag är en bra lyssnare för den som orkar berätta om sin Innova.
/Sture
Har åkt långturer (i ungdomen) på vespor och vet hur det kan vara. Har även i (över)mogen ålder kört med lite större tvåhjulingar - företrädesvis Honda CX/GL 500 som jag kan rätt bra, Yamaha XJ 900F och Honda ST 1100. Nu när åldern kryper på oroande fort har jag sålt de flesta hojarna och börjat anpassa innehavet efter vad kroppen mäktar med. Hojar på mycket över 200 kg är liksom inte aktuella mer. Och det är främsta skälet till att jag en tid funderat över Innova.
Jag vet att motorkonstruktionen är otroligt beprövad och har även testkört en Innova 3-4 mil för en 5-6 år sedan. För två år sedan köpte jag en väldigt fin Honda DAX 70 som jag fixade till över en sommar. I grunden samma motorkonstruktion som Innova men mindre. Men DAX-en var det tröttaste jag suttit på sedan min gamla Cyclemaster "påhängare" på tidigt sextiotal. Jag fick piska DAX-en hårt för att få se mer än 60 på mätaren. Så kan man ju inte ha det! Och det har jag heller inte längre.
Så jag undrar lite:
Kan man relativt enkelt bygga om Innovan till manuell koppling (det kunde man med DAX-en - det fanns ombyggnadssatser)? Jag tycker originalarrangemanget är fjantigt.
Jag är van vid extremt långlivade hojar (CX 500). Förväntar mig inte detsamma av en liten Innova men ungefär när kan man tänka sig att en välskött Innova börjar ha gjort sitt? Klarar de 5000 mil? (En CX skall klara en bra bit över 20000 om den fått sin service. Jag sålde nyss en med 16800 - kanonfräsch! och den jag har kvar står på 14800 och går som tåget).
Jag har på ett par ställen läst att det ganska lätt blir punka på en Innova. Det är ju slang-däck och det är ju inte så kul. Har "efterföljaren" Wave 110 också slangdäck? I annat fall är kanske den modellen ett bättre val, även om den är lite klenare i motorn?
Det kan väl räcka så här! Jag är en bra lyssnare för den som orkar berätta om sin Innova.
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
GS lund,
Hej, hör med denna firma, de säljer o servar monkeybike o Dax, o dessa motorer är snarlik Innovans motor de bör kunna råda dig o sälja de delar du behöver till din koppling.
http://www.monkeybiker.se/sv/produkter/ovrigt/
Hej, hör med denna firma, de säljer o servar monkeybike o Dax, o dessa motorer är snarlik Innovans motor de bör kunna råda dig o sälja de delar du behöver till din koppling.
http://www.monkeybiker.se/sv/produkter/ovrigt/
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Fast Fritte, det var en HD slogan.... Innovan är rätt OK som långfärdshoj med sina stora hjul och en drevning så den inte övervarvar på 4an. Jobbigt blir det först när man har bråttom och måste tvinga den att gå fullt. Ligger man som jag oftast gör och håller ungefär 80 på mätaren (75) blås då går det verkligen att mata mil. Eftersom jag har en större hoj blir det naturligt att ta den på längre svängar men det har blivit några 25-30 milasvängar och har man inte bråttom är det inga problem.
Skickat från min surfplatta
Skickat från min surfplatta
Last edited by puttepj on Wed 03 Jun 2015, 20:03, edited 1 time in total.
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Sture. Din fundering om kopplingen. Förstår vad du menar men jag tror inte du dizzar kopplingsfunktionen när du rullat en hundra mil eller så. Den fungerar snarare riktigt bra. Mitt enda problem med innovans koppling är när jag glömmer frikoppla BMWn 
Skickat från min surfplatta

Skickat från min surfplatta
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
jag har också sneglat på Innovan men jag tycker cylindervolymen o bränsletanken är i minsta laget, likaså toppfarten. Den lämpar sig inte för motorväg, något som Vespa P200 klarar, men på gränsen.
Det är alltid kul att läsa denna tråd, ni skriver så positivt om era små maskiner, och tar ut det bästa av dom. Ni njuter av ert MC-åkande o har inte påverkats av den övriga MC-kulturens hetsjakt på större maskiner o de fantasieffekter som de har...
Det är alltid kul att läsa denna tråd, ni skriver så positivt om era små maskiner, och tar ut det bästa av dom. Ni njuter av ert MC-åkande o har inte påverkats av den övriga MC-kulturens hetsjakt på större maskiner o de fantasieffekter som de har...
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Det är svårt att förklara vaför det är så roligt med t ex Vespa, även om en stor motocykel slår den i i så gott som allt. Men det ÄR roligt. Personligen tror jag njutningen och det roliga består i att man finner glädjen redan i en lägre hastighet. Jag bor i Kungälv och tyckte alltid att...tja, 80 kanske 90 km var lagom då man for igenom centrum. Detä r inte det att jag är någon fartdåre, det är bara så det kändes. Körde man i 50 var man nära att välta.
Jag har länge (tror jag sagt det här förut) funderar över vad som är en scooterväg, och vad skillnaden är mellan den och en mc-väg. Idag tror jag att jag vet det....
En scooterväg är en väg där man finner njutning i körningen då man funnit för fordonet (i detta fallet en scooter) den perfekta hastigheten. Försöker man samma sak på samma väg med en mc, flyger man åt helsicke in i skogen, i ett träd, berg eller hus.
Jag har länge (tror jag sagt det här förut) funderar över vad som är en scooterväg, och vad skillnaden är mellan den och en mc-väg. Idag tror jag att jag vet det....
En scooterväg är en väg där man finner njutning i körningen då man funnit för fordonet (i detta fallet en scooter) den perfekta hastigheten. Försöker man samma sak på samma väg med en mc, flyger man åt helsicke in i skogen, i ett träd, berg eller hus.
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 74
- Joined: Sun 15 May 2011, 16:39
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Med risk att låta som en gravt störd Innova-fanatiker så måste jag ändå vildsint (nja...) försvara mitt favorit-fordon: 
Jag trodde också att automatkoppling skulle vara ett problem, men så blev det inte. Kopplingen fungerar perfekt, och när man har vant sig vid den så glömmer man bort den. Jag har bara haft problem med den är jag körde ner i riktigt djupt och kallt vatten på en översvämmad väg. Då låste den sig en kort stund, troligen beroende på att det finns en inbyggd temperaturkompensation som inte gillade köldchocken. Jag har med femtio kilo packning kört mer än 20 bergpass högre än 2000 möh, och inte ens de mest branta vägarna har gjort kopplingen spak. Det enda kopplingen inte gillar är låg belastning i lä i snabba (ca 100 km/h) köer på motorvägar. Då kan den ibland börja slira, men det hysteriskt tjutande ljud som då uppkommer gör att man släpper lite på gasen. Sen är den fungerande igen. Jag har f ö inte justerat min koppling på över ett år, och har under den tiden kört ca 1700 mil.
Fast om man verkligen vill ha manuell koppling så är det lätt att ordna. Konverteringssatserna verkar vara av bra kvalitet, och det finns några olika att välja på. Om det går att köpa dem i Europa vet jag dock inte.
Visst är Innovan relativt långsam, men så länge jag är laglig så kör jag motorväg med den. Jag har kört på motorvägar i större delen av Europa, och det har hittills gått bra. I Italien får jag iofs inte köra på alla motorvägar då man där måste ha 150cc, men det har gått fint ändå. En Innova med massor av packning på drar inte polisens ögon till den. Fast vid hård motvind på Autobahn har jag ibland svängt av, och kört mindre vägar. Laglig konstruktiv hastighet på Autobahn är så låg som 60 km/h, men minst 80 km/h rekommenderas. Klarar man inte det kan polis lätt vädjande be en att inte köra där. De kan egentligen inte hindra någon att köra i just 60 km/h, men det är ju inte så säkert och Autobahn-polisen vet vad de sysslar med.
I tät trafik på motorväg hänger jag utan problem med lastbilarna. Problemet är mest att hinna fånga en bra lastbil att ligga ca två sekunder ifrån. Realistisk och sansad fart är annars 75 km/h, fast det går att pressa den hårdare utan att den protesterar. Innovan gör om den orkar ca 100 km/h på trean, och hela dagar på den växeln i ca 80 km/h tycks gå bra sett till hur min första motor ser ut.
Jag har fått tre bakhjulspunkteringar på min Innova. En riktigt hårig bredsladdande sådan i fjol i en cirkulationsplats nära Garmisch-Partenkirchen, och två stycken här hemma för några veckor sedan. Alla tre berodde på att kromet på fälgen har börjat lossna p g a rost, och kromflagorna perforerar då slangen. Min Innova har sen maj 2011 gått över 7500 mil året runt, och jag tror inte den är representativ för så många andra Innovor vad gäller elak användning i saltad miljö. Jag bor dessutom i Lysekil, och saker rostar här ute vid kusten lite extra.
Innova-sadeln är i mitt tycke monumentalt obekväm. Jag har därför använt en sittdyna från Therm-A-Rest på den. Det längsta jag har kört i sträck är 97 mil, och sittandet var inget större bekymmer med luftdynan. Nyss klädde jag om sadeln med bättre konstskinn, och nu klarar jag mer än tio mil utan sittdynan. Jag är dock monumentalt ömhudad, och andra har inte några som helst problem med Innovans sadel.
Min Innova har som sagt gått över 7500 mil. Jag har bytt motorn en gång vid 5700 då det var enklare att köpa en begagnad 800-mila motor för 3000 kronor än att åtgärda det tjutande växellådslager jag fick på den första. Lagerfelet berodde troligen på att bakhjulet råkade flytta sig bakåt (slarv...), och då överbelastades snabbt utgående lager i växellådan. Lagret lät iofs likadant i nästan tusen mil, och hade nog inte havererat. Ett tag sen tog jag isär den första motorn, och cylinder, kolv, kopplingarna, kamaxel och kamkedja är i stort sett i nyskick. Honingsmärkena i cylindern är kvar t o m vid vändkanten, och det är mycket liv kvar i kopplingarna.
Hoppas ovanstående hjälper till med ett beslut om köp

Jag trodde också att automatkoppling skulle vara ett problem, men så blev det inte. Kopplingen fungerar perfekt, och när man har vant sig vid den så glömmer man bort den. Jag har bara haft problem med den är jag körde ner i riktigt djupt och kallt vatten på en översvämmad väg. Då låste den sig en kort stund, troligen beroende på att det finns en inbyggd temperaturkompensation som inte gillade köldchocken. Jag har med femtio kilo packning kört mer än 20 bergpass högre än 2000 möh, och inte ens de mest branta vägarna har gjort kopplingen spak. Det enda kopplingen inte gillar är låg belastning i lä i snabba (ca 100 km/h) köer på motorvägar. Då kan den ibland börja slira, men det hysteriskt tjutande ljud som då uppkommer gör att man släpper lite på gasen. Sen är den fungerande igen. Jag har f ö inte justerat min koppling på över ett år, och har under den tiden kört ca 1700 mil.
Fast om man verkligen vill ha manuell koppling så är det lätt att ordna. Konverteringssatserna verkar vara av bra kvalitet, och det finns några olika att välja på. Om det går att köpa dem i Europa vet jag dock inte.
Visst är Innovan relativt långsam, men så länge jag är laglig så kör jag motorväg med den. Jag har kört på motorvägar i större delen av Europa, och det har hittills gått bra. I Italien får jag iofs inte köra på alla motorvägar då man där måste ha 150cc, men det har gått fint ändå. En Innova med massor av packning på drar inte polisens ögon till den. Fast vid hård motvind på Autobahn har jag ibland svängt av, och kört mindre vägar. Laglig konstruktiv hastighet på Autobahn är så låg som 60 km/h, men minst 80 km/h rekommenderas. Klarar man inte det kan polis lätt vädjande be en att inte köra där. De kan egentligen inte hindra någon att köra i just 60 km/h, men det är ju inte så säkert och Autobahn-polisen vet vad de sysslar med.
I tät trafik på motorväg hänger jag utan problem med lastbilarna. Problemet är mest att hinna fånga en bra lastbil att ligga ca två sekunder ifrån. Realistisk och sansad fart är annars 75 km/h, fast det går att pressa den hårdare utan att den protesterar. Innovan gör om den orkar ca 100 km/h på trean, och hela dagar på den växeln i ca 80 km/h tycks gå bra sett till hur min första motor ser ut.
Jag har fått tre bakhjulspunkteringar på min Innova. En riktigt hårig bredsladdande sådan i fjol i en cirkulationsplats nära Garmisch-Partenkirchen, och två stycken här hemma för några veckor sedan. Alla tre berodde på att kromet på fälgen har börjat lossna p g a rost, och kromflagorna perforerar då slangen. Min Innova har sen maj 2011 gått över 7500 mil året runt, och jag tror inte den är representativ för så många andra Innovor vad gäller elak användning i saltad miljö. Jag bor dessutom i Lysekil, och saker rostar här ute vid kusten lite extra.
Innova-sadeln är i mitt tycke monumentalt obekväm. Jag har därför använt en sittdyna från Therm-A-Rest på den. Det längsta jag har kört i sträck är 97 mil, och sittandet var inget större bekymmer med luftdynan. Nyss klädde jag om sadeln med bättre konstskinn, och nu klarar jag mer än tio mil utan sittdynan. Jag är dock monumentalt ömhudad, och andra har inte några som helst problem med Innovans sadel.
Min Innova har som sagt gått över 7500 mil. Jag har bytt motorn en gång vid 5700 då det var enklare att köpa en begagnad 800-mila motor för 3000 kronor än att åtgärda det tjutande växellådslager jag fick på den första. Lagerfelet berodde troligen på att bakhjulet råkade flytta sig bakåt (slarv...), och då överbelastades snabbt utgående lager i växellådan. Lagret lät iofs likadant i nästan tusen mil, och hade nog inte havererat. Ett tag sen tog jag isär den första motorn, och cylinder, kolv, kopplingarna, kamaxel och kamkedja är i stort sett i nyskick. Honingsmärkena i cylindern är kvar t o m vid vändkanten, och det är mycket liv kvar i kopplingarna.
Hoppas ovanstående hjälper till med ett beslut om köp

Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Många tack för den informationen, Kamikazekalle!
Då slipper jag fundera över hållbarheten. Ett tjutande utgående lager hade jag nog försökt fixa på egen hand men jag har ju den där skadan sedan födseln att jag gillar att ta isär (och efter förmåga försöka få ihop, igen) motorer och annat trevligt!
Om jag inte har fel så finns just nu V. Saarelas Innova på blocket. Tror att herr Saarela vet hur man sköter en hoj!
http://www.blocket.se/boden/Honda_ANF12 ... =23_10&w=3
Tyvärr dålig timing för min del, annars hade den varit intressant. Vistas för närvarande på "arbetslägret" i Jämtland men Boden är ändå en bit bort.
Åter - tack för svaret!
/Sture
Då slipper jag fundera över hållbarheten. Ett tjutande utgående lager hade jag nog försökt fixa på egen hand men jag har ju den där skadan sedan födseln att jag gillar att ta isär (och efter förmåga försöka få ihop, igen) motorer och annat trevligt!
Om jag inte har fel så finns just nu V. Saarelas Innova på blocket. Tror att herr Saarela vet hur man sköter en hoj!
http://www.blocket.se/boden/Honda_ANF12 ... =23_10&w=3
Tyvärr dålig timing för min del, annars hade den varit intressant. Vistas för närvarande på "arbetslägret" i Jämtland men Boden är ändå en bit bort.
Åter - tack för svaret!
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Oj!! VS Innova. Han är ju en legend. Klart du ska köpa hans. Ring direkt. För över pengar men han säger säkert nej, att ni löser det när du kommer. Sen kör du hem den i sann Saarela-anda. (om det är någotsånär långt) Ruggigt bra pris dessutom. Som sagt, en hoj med historia. Köp köp köp!
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Jaha, ja! Ibland går det snabbt!
Så är VS:s Innova reserverad för mig ett tag. Jag får tänka över det hela ett dygn. Herr Sarela var som väntat mycket okomplicerad att resonera med. Det är inte utan att min lokale Honda-handlares - Lillemans MC (som jag har mycket bra relation till) ord från några år sedan fortfarande ringer i mina öron. "En sådan här borde varje människa ha, egentligen"! Jag vet att det ligger en hel del i det.
/Sture
Så är VS:s Innova reserverad för mig ett tag. Jag får tänka över det hela ett dygn. Herr Sarela var som väntat mycket okomplicerad att resonera med. Det är inte utan att min lokale Honda-handlares - Lillemans MC (som jag har mycket bra relation till) ord från några år sedan fortfarande ringer i mina öron. "En sådan här borde varje människa ha, egentligen"! Jag vet att det ligger en hel del i det.
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Det låter bra. Jag är övertygad om att du för en rejäl puff i rätt riktning av Veijo. Jag har inte träffat honom, bara läst hans reseskildringar. Det räcker långt.
Grattis, i förskott. Det där blir bra.
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
-
- Drömmare
- Posts: 1
- Joined: Sun 04 Jan 2015, 21:18
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Undrar om herr Vepalun håller med om att vespor inte går att åka långt på...
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Någon berättade en gång för mig att en akvariefisk vilken flyttas till ett större akvarium inte kommer att röra sig över en större yta än den "gamla". Det året jag kom hem från min första mcsemester och övertygad om att jag förstått meningen med Livet, kom jag i Göteborg i samspråk med en vespaåkare som hette Tom. Han berättade, att han hade kompisar som hade åkt till italien på Vespa.
-Hur kan de komma på en sådan idé?, sa jag. Jag hade haft 4 Vespor för mcn men aldrig ens snuddat vid meningen med Livet. Tom tittade på mig...
- Vad menar du? Jag förstår inte frågan?, sa han.
Detta var 1982, och först nu förstår hur rätt han hade och hur lite jag visste. Förvisso har jag kört massvis med mil, och sett MASSVIS med alper hit och dit - men inte en ens det fick mig att begripa.
Första jättetrippen till Kungshamn från Kungälv kändes som en världsomsegling, trippen till Lund trodde jag inte ens själv att jag gjort - och slutligen resan till GÄVLE - med mellanlandning i Mariestad- fick mig att förstå...Det handlar om att flytta pjäserna framåt, att bryta ny inre mark. Jag hade haft motorcykel, men jag behövde just en VESPA för att förstå vad en Vespa - och jag själv som Vespaförare - klarade av. "kamikazekalle" likaså. ALL heder åt Dig än en gång för Dina långa resor, men Du kommer att inse Vespan möjligheter då du en gång börjar tänja milen, att våga tro det är möjligt - och slutligen är hundramilaresor
en enkel grej, även på Vespa. Den kommer aldrig att kunna ersätta Din Innova - men den kommeer att ta dig dessa mil, och Du kommer att glädjas, le under resan och gå in i ett annat mode.
Jag försöker inte undervisa någon här, bara berätta om det som låg fördolt för mig själv inom synhåll och fullt synligt.
Tro mig - långa vesparesor är inget svårt. Måtte jag få träffa Tom en dag och berätta för honom om detta
jag till slut insett - det är jag skyldig honom.
-Hur kan de komma på en sådan idé?, sa jag. Jag hade haft 4 Vespor för mcn men aldrig ens snuddat vid meningen med Livet. Tom tittade på mig...
- Vad menar du? Jag förstår inte frågan?, sa han.
Detta var 1982, och först nu förstår hur rätt han hade och hur lite jag visste. Förvisso har jag kört massvis med mil, och sett MASSVIS med alper hit och dit - men inte en ens det fick mig att begripa.
Första jättetrippen till Kungshamn från Kungälv kändes som en världsomsegling, trippen till Lund trodde jag inte ens själv att jag gjort - och slutligen resan till GÄVLE - med mellanlandning i Mariestad- fick mig att förstå...Det handlar om att flytta pjäserna framåt, att bryta ny inre mark. Jag hade haft motorcykel, men jag behövde just en VESPA för att förstå vad en Vespa - och jag själv som Vespaförare - klarade av. "kamikazekalle" likaså. ALL heder åt Dig än en gång för Dina långa resor, men Du kommer att inse Vespan möjligheter då du en gång börjar tänja milen, att våga tro det är möjligt - och slutligen är hundramilaresor
en enkel grej, även på Vespa. Den kommer aldrig att kunna ersätta Din Innova - men den kommeer att ta dig dessa mil, och Du kommer att glädjas, le under resan och gå in i ett annat mode.
Jag försöker inte undervisa någon här, bara berätta om det som låg fördolt för mig själv inom synhåll och fullt synligt.
Tro mig - långa vesparesor är inget svårt. Måtte jag få träffa Tom en dag och berätta för honom om detta
jag till slut insett - det är jag skyldig honom.
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 74
- Joined: Sun 15 May 2011, 16:39
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Jag misstänker att Innovan får stanna hemma nästa långtur, till förmån för Vespan. Ska försöka få ledigt ett par veckor till i augusti. På semestern som börjar om en vecka blir det av hälsoskäl till att ta bilen (tar med ungen också) istället för Innovan.
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Här håller jag med dig. Innovan är som en trimmad moppe och gör sig inte på motorvägen. Dock vinner den över den trimmade moppen just för att man FÅR köra den på motorväg när ändå tvingas till det ibland. När man kommer till motvind eller lite extra uppförslut, då saknas ett par kusar. Och även tanken får du medhåll på. Visserligen kommer man utan problem 4 mil per liter om man inte pressar ur max, men motvind kan öka förbrukningen och 3,7 liters tank förslår inte. Efter mitt första och sista soppatorsk, har jag en bensinbehållare för campingkök med mig under sadeln. Den extra halvlitern tar mig till macken om jag gör bort mig igen.fritte wrote:jag har också sneglat på Innovan men jag tycker cylindervolymen o bränsletanken är i minsta laget, likaså toppfarten. Den lämpar sig inte för motorväg, något som Vespa P200 klarar, men på gränsen.
Det är alltid kul att läsa denna tråd, ni skriver så positivt om era små maskiner, och tar ut det bästa av dom. Ni njuter av ert MC-åkande o har inte påverkats av den övriga MC-kulturens hetsjakt på större maskiner o de fantasieffekter som de har...
Innovan är som jag ser det inte en hoj som alltid vinner, MEN det är extremt tillförlitlig, enkel att serva och bekväm med sina 17 tumshjul. Jag åker till vardags en BMW GS och visst kan den mer, men faktum är att jag har roligare på Innovan.
Den här lilla asiaten är nog helt enkelt så att antingen gillar man den med sina fel och brister eller så gillar man den inte alls...
Skickat från min mobil.
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
VS härliga reportage om Innovan avgjorde mitt köp. Saarela är KungwY wrote:Oj!! VS Innova. Han är ju en legend. Klart du ska köpa hans. Ring direkt. För över pengar men han säger säkert nej, att ni löser det när du kommer. Sen kör du hem den i sann Saarela-anda. (om det är någotsånär långt) Ruggigt bra pris dessutom. Som sagt, en hoj med historia. Köp köp köp!
Skickat från min mobil.
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
jaha puttepj ..BMW GS? Min första var en R90/6 som än finns kvar o skall göras i ordning, men även jag reste med en - GS. Där ser man! 

Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 74
- Joined: Sun 15 May 2011, 16:39
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Inte på motorvägen? Jag kanske är totalt rubbad, men jag trivs bra med Innovan där. Det kan inte vara så fel när inte ens DAS AUTOBAHNPOLIZEI (föregående uttalas stående i givakt och med skrikande röst likt Basil Fawlty) jagar mig mer än att de ibland slår på BITTE FOLGEN-skylten, och sen ger sig när jag är snabb nog. Poliserna i alla andra länder har bara kollat till mig, och gett tummen upp varje gång.
Det säkraste som finns är just motorvägarna. Fast det flesta hojåkare tycker tydligen motorvägar i relativt låg hastighet är tråkigt. Det gör inte jag. Jag har ju i stort sett aldrig tråkigt när jag kör Innovan. Den måste köras aktivt hela tiden, en fördel stora snabba hojar inte har.
Det säkraste som finns är just motorvägarna. Fast det flesta hojåkare tycker tydligen motorvägar i relativt låg hastighet är tråkigt. Det gör inte jag. Jag har ju i stort sett aldrig tråkigt när jag kör Innovan. Den måste köras aktivt hela tiden, en fördel stora snabba hojar inte har.
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
He he. Nja rubbad är du definitivt inte, men jag tror inte du protesterar att du nyttjar din Innova lite extremt. Självklart kan du nöta mil på motorväg om du vill även på en 10 hk 125:a och just tillförlitligheten gör att man kan nöta många mil.kamikazekalle wrote:Inte på motorvägen? Jag kanske är totalt rubbad, men jag trivs bra med Innovan där.
Men min åsikt är att Innovan trivs bäst i lagom tempo och när jag inte är tidspressad så undviker jag nog motorvägarna som pesten, men jag har nött motorväg då och då när jag behöver. Då håller jag däremot med Fritte att den är lite underdimensionerad.
Nu tycker jag iofs att motorväg generellt är dö-tråkigt. Så även när jag åker BMW:n för mitt nöje skull brukar jag sätta en ära i att inte åka en meter motorväg även om målet ligger 30-40 mil bort.
När jag jobbpendlar, gör jag det i Stockholmstrafiken och då finns inte utrymme för alternativa vägar så då åker både BMW och Innova motorväg.
/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10