SIP Road 2

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

SIP Road 2

Post by isse »

Så har jag då äntligen fått det på plats. Inte bara att bulta på eftersom vid förra bytet så måste den stora genomgående bulten som håller dämparen på plats ha brustit och ett nytt lite snett hål ha gjorts vilket innebar att bulten inte hittade gängorna på muttern. Det bakre bulthålet på fästet gjordes lite större och så gick det.
Nu till min fråga: I paketet med SIP Road 2 medföljde två fjädrar och en avlång bricka, se bild. Var skall de sitta någonstans och måste man ha bägge eller bara en eller ingen alls?
Attachments
IMG_1409.JPG
IMG_1409.JPG (119.95 KiB) Viewed 15145 times
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
SoulBoy
Lärling
Lärling

Re: SIP Road 2

Post by SoulBoy »

De ska fästas i öglorna på blåset. Den ena fäster man i cylindern och andra kan du skruva fast i fläktkåpans understa skruv.

/Ronny
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by isse »

Hej
Att den ena kan fästas i fläktkåpans nedersta skruv kan jag förstå. Men den andra?
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

I lämplig cylinderfläns. Typ så här:
http://i.ytimg.com/vi/F0Niaey3Rzs/maxresdefault.jpg

Om du har aluminiumcylinder kan det vara värt att tänka på att göra en avlastning mha bult genom flera flänsar.

/Ronny
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by isse »

Har original cylinder. Men förstår inte riktigt vad dom är till för. Dämparen skruvas ju fast ordentligt i cylinderutloppet. Kan den verkligen behöva hållas fast med dessa fjädrar då, undrar en okunnig!?
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

I det fallet antar jag att det är antingen eller. Jag trodde att det var som på BGMs bigbox där man bara fäster med fjädrar.
Föreslår att du annnars kontaktar SIP om du nu inte fick med någon instruktion för hur blåset skall monteras.

/Ronny
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by isse »

Då förstår jag att fjädrarna behövs.
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by isse »

om man inte kan fästa blåset ordentligt i cylindern. Provar utan och ser vad som händer. Detta är fortsättning på mitt svar ovan!
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Sitter den fast med klämman runt avgasstosen så är väl problemet löst. Mitt SIP Road version 1 har suttit så i ganska många hundra mil utan problem, på min PX200 med originalcylinder.

Har man en trimcylinder av lättmetall så är läget ett annat. Där är det mindre lämpligt att klämma fast avgasröret hårt om en mjukare avgasstos, och då är fjädrarna en bättre lösning.

Så fäste jag blåset på en PX med Malossicylinder (lättmetall och Nicasil) som jag ägde för ett antal år sedan. Att köra med båda känns som "livrem och hängslen".

Tror och tycker
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by isse »

Så får det bli, jag monterar utan fjädrar. Nu går jag bara och väntar på den här delen,http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_13014000, som saknades vid leveransen förra veckan. Men behövs den tror ni?
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by isse »

//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ja, det verkar skilja lite i dimensionen på avgasstosen. Jag vet vänner som kör Polini 210 och andra trimcylindrar som fick göra mellanlägg av ölburksplåt för att få det tätt med det ursprungliga SIP Road.

Men tätar det och sitter kvar så har du inget problem. Är det inte tätt märks det genom att det låter illa och/eller läcker ut svart olja i anslutningen. Och har du inget problem behöver du inte lösa det :D
/jens
Pot
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pot »

Sip har även färdiga mellanlägg att köpa...

Sent from my iPhone using Tapatalk
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by isse »

Yes yes yes. Så har det då äntligen kommit på sin rätta plats. Använde det tunnare mellanlägget, 0,10 mm, på avgasstosen och det passade perfekt. Bytte även Mainjet till 118 och tog en tur. Ljudet helt annorlunda och lätt upp till 100km. Då började spelarna fladdra lite så jag vågade inte pressa mer. Ett stort TACK till alla Er som hjälpt mig fram här på forumet och ett extra tack till Jens som "ledde" mig in på rätt spår när jag läste hans svar på en annan fråga. Tack än en gång.
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by isse »

...låter som jag hade ett fotbollslag med mig men det var speglarna som började fladdra!
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Kul att det funkade! Min PX200 2002 varvar ut i ungefär 115 km/h på mätaren, helt otrimmad med bara ett SIP Road. Och utan att speglarna fladdrar :D
/jens
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by isse »

Kan inte släppa detta helt. Såg att fjädern till centralstödet jag har, 16035000, knappt får plats mellan dämpare och golv. Kan/skall jag da denna kanske i stället 16035300? Den är bara 17 mm i diameter mot den andra som är 32 mm, men är 9 mm kortare men det kanske räcker?
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by isse »

Hänvisar till SIP art.nummer + att jag vet att det är ganska pilligt/jobbigt att få en fjäder på plats där under. Tips mottaged om enklare montering av fjäder.
Sry att jag glömmer hälften i mina frågor!!
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
Post Reply