Tändninginställning till DR 177 kit?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
ajez
Entusiast
Entusiast
Posts: 124
Joined: Mon 29 Aug 2011, 07:02
Location: Kristianstad

Tändninginställning till DR 177 kit?

Post by ajez »

Har precis monterat på ett DR 177 kit på min px!
Undrar nu lite över hur tändningen skall stå! Är det bara att köra med orginalinställning dvs IT linjen linjerar mot linjen i blocket (är väl 18 grader?)?
Så gjorde jag ialla fall!
När jag sedan plockat ihop allt tänkte jag att jag testar med stroboscopet. Vilket då ger resultatet att tändningen är en till två grader senare (dvs linjen på svänghjulet är alldeles till höger om linjen på fläktkåpan).
Är detta helt tokigt? Riskerar man att köra sönder något med den inställningen?
Kan man lita på markeringarna eller skall man själv mäta upp öd och det gradantal föd som avses att användas?
Tacksam för tips och råd!
//Andreas
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Tändninginställning till DR 177 kit?

Post by wanten »

Hej,
Ställ tändningen efter vad som står i manualen och mät alltid upp, det är dyrt och dåligt att chansa.

Johan
User avatar
ajez
Entusiast
Entusiast
Posts: 124
Joined: Mon 29 Aug 2011, 07:02
Location: Kristianstad

Re: Tändninginställning till DR 177 kit?

Post by ajez »

Det finns en hake här.... Det står inget i manualen om tändinställningen.
Och du har rätt man skall alltid mäta och dubbelkolla!
//Andreas
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Tändninginställning till DR 177 kit?

Post by wanten »

Google säger
"Adjust jets and replace spark plugs(W4AC), both an absolute must, ignition setting circa 19°"
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Tändninginställning till DR 177 kit?

Post by henrikborjeson »

I Rollershops famösa katalog från 2001 anger de följande till en standard PX125 med DR177

108-110 i huvudmunstycke till 20/20 förgasare
20 grader förtändning
Bosch W4AC tändstift (motsvarar NGK B8HS)
Sito Plus avgassystem

Som Wanten skriver bör du kontrollera att märkena på kåpan ligger rätt och inte lita på stansningen.

Med vänlig hälsning/HB
User avatar
ajez
Entusiast
Entusiast
Posts: 124
Joined: Mon 29 Aug 2011, 07:02
Location: Kristianstad

Re: Tändninginställning till DR 177 kit?

Post by ajez »

Tackar så mycket både Johan och Henrik!
Då får jag ställa tändningen ett par grader tidigare (kör på 18°föd, uppmätta vilket diffade lite från märkena). Kör med en si 24/24 (bestyckning 160/be3/120 samt 55/160 lågfart) just nu. Ser ut att gå lite snålt (se bild), men att gå upp till ännu större huvudmunstycke känns inte rimligt. Då jag fortfarande kör med originalblås, skall man väl knappast behöva bestycka fetare än en px200 (kan vara en tankevurpa...). Har letat om det drar tjuvluft (startgas) och inte kunnat finna något ställe varken topp, cylinderfot, förgasare och pack boxarna borde vara ok då de precis byts.
//Andreas
Attachments
plug chop 120.JPG
plug chop 120.JPG (88.68 KiB) Viewed 6650 times
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Tändninginställning till DR 177 kit?

Post by henrikborjeson »

Med 24/24 ska du ha 115 - 118 enl. Rollershop om du kör originalblås och inte portat, så ditt 120 ska fungera bra. Man kan alltid testa att gå upp tills den börjar takta och bete sig konstigt och sen gå ner ett snäpp.

Tycker nog ditt stift ser ganska OK ut

Med vänlig hälsning/HB
Post Reply