Framända GS 150

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
GSLund
Entusiast
Entusiast

Framända GS 150

Post by GSLund »

Kunde iofs fortsatt i min gamla tråd men tar mig friheten öppna en ny, eftersom den gamla rubriken (Stort hål...) sedan länge är rätt missvisande och tråden nu är jobbig att bläddra igenom.

Så: Kan någon berätta om jag än så länge ser ut att ha fått ihop mina grejor på ett vettigt sätt.

De "sprängskisser" jag hittat på SIP och andra ställen är inte de allra tydligaste att följa. Dessutom verkar det som att somliga av de gamla prylarna har ersatts av nyare varianter. Jag tycker det känns rimligt bra, det jag fått till, men vill gärna stämma av mot någon som vet.

Axeln för svingen går ju igenom ett öra på bromsskölden och senare genom den horisontella rörstumpen. Jag störs lite av att "huvudet" på axeln inte bottnar helt mot bromssköldens "öra" utan det blir en spalt på nå´n millimeter emellan. Innanför "örat" har jag satt en fiberpackning som jag tror satt där när jag tog isär (jag vet - jag borde ha tagit bilder eftersom jag överskattat min förmåga att minnas). Sedan, inuti röret kommer de två nya lagren jag köpt. Därefter den stora mässingsbrickan med filtinlägg och en bricka i. Sedan en "distans"bricka mellan mässingsbrickan och själva svingen. Utanför svingen planbricka, fjäderbricka och mutter. Fel eller rätt?? Tacksam för åsikter.

Allt känns tight och fint när jag bänder och vrider men det behöver ju inte betyda att allt är rätt.

http://s225.photobucket.com/user/Sture_ ... k.jpg.html

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
sophiante
Nybörjare
Nybörjare

Re: Framända GS 150

Post by sophiante »

Kik engang på denne skitse:

http://www.vespa-klub.dk/pics/GS_13.jpg

Jan Haugsted
www.vespa-klub.dk
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Kanon! Väldigt distinkt och klar ritning! Det ser ut som att jag satt bitarna där de skall vara. Då kan jag fortsätta med resten.

Mange tak!

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Det går s-a-k-t-a framåt. Men framfjädern är en vrång fan!

Kan nå´n berätta hur man bäst kommer till tals med den när man skall sätta ihop framändan? Kanske skall man göra de olika momenten i en annan följd än vad jag gjort? Jag har sparat fjädern till näst sist, efter att ha satt ihop svingaxeln och "bulten" som fjäderfästet är lagrat i. Allra först klämde jag ihop framaxeln och dess lagring. Och det verkar som att man lättast sparar stötdämparen till allra sist.

Den fjäder jag köpt (krom är fint!!) är aningen längre och hårdare än originalet men jag är säker på att även den senare skulle framkallat en hyfsad uppsättning svordomar vid mekarbänken.

Kanske ett tillräckligt stort skruvstycke kunde användas för att klämma ihop fjädern och sedan kan man kanske hålla ihop eländet med spännremmar eller annat?? Vad vet jag?

Någon??

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det kan vara tajt, men jag har alltid lyckats genom att fästa fjädern i svingen, vrid så att den sitter hela vägen ned, med det övre fjäderfästet på plats. Om den övre bulten inte är alltför lång brukar det gå att krångla in den i det övre hålet i gaffeln.
/P
Post Reply