Vespa varvar & dör efter en stund på tomgång...

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Fre
Nybörjare
Nybörjare

Vespa varvar & dör efter en stund på tomgång...

Post by Fre »

Hej.
Råkade skruva lite på tumgångsmunstycket på vespan och försöker nu ställa tillbaka det.
Men jag har lite huvudbry, nu är tumgången fint inställd och den startar fint, efter en stund ~ 30sek -1min så börjar motorn varva upp för att tillslut dö... Därefter startar den inte om jag inte stänger bensinkranen och kickar två/fem gånger innan den startar.

Om man timmar och stänger av bensinkranen när motorn börjar varva upp och sedan slår på den igen när den är nere repeteras samma sak som när man startar den.

Jag har inte heller någon aning om det var såhär innan jag kom åt tomgångsmunstycket - har inte tagit någon tur än...

Har jag en luftläcka? Eller läcker det bensin in någon stans?

/Fredrik
topps
Lärling
Lärling

Re: Vespa varvar & dör efter en stund på tomgång...

Post by topps »

Jag tycker det låter som problemet är din bensinkran. Att den går så kort tid beror nog på att det bara är den bensinen som ligger i flottörhuset som du kör på och när den precis tar slut varvar motorn typiskt upp lite när det samtidigt dras in mer luft. Min gissning är att din bensinkran inte är rätt ihopsatt så det inte rinner som det ska. Ta av bensinslangen vid förgasaren och testa att det rinner som det ska.
Hur svårt kan det va?
Fre
Nybörjare
Nybörjare

Post by Fre »

Hej igen.
Skall göra lite tester ikväll med, startgas bland annat och spänna lite här och var, samt låte choken vara ute så får vi se hur den reagerar....

Återkommer.
Fre
Nybörjare
Nybörjare

Post by Fre »

Ok.
Nu har jag skruvat av lite och tagit lite bilder.
Först vespan i fråga är en p80x, sedan är jag helt grön på det här så döm inte... :)
Men visst tror jag att den läcker, startade den nu och den gick lite för att sedan dö, och precis innan den dog droppade det ner lite "antagligen" bränsle på ljuddämparen från cylindern. Fick inte igång den efter det - den luktade bensin...

Sagt och gjort av med kåpan och se vad jag fann...
Är det någon skillnad på vilket avstånd det skall vara mellan cylinder och top på en p80x och en px 125?
Jag antar att det är lite väl mycket här...
Attachments
3.jpg
(216.74 KiB) Downloaded 9 times
2.jpg
(231.24 KiB) Downloaded 9 times
1.jpg
(280.6 KiB) Downloaded 9 times
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Topps är på rätt spår, det är garanterat något med antingen kranen eller igensatt filter i förgasaren.

Johan
Post Reply