Trimmet på, nu går hon fint men inger ljus.... Behöver rudimentär hjälp med att förstå det här med spolar och var det ska resp. inte ska finnas 6v eller mer 4v som ver verkar vara. Tänkt om man bara kunde få slipa upp portar och hantera maskinella fel och slippa elen..
Tutan fungerar, närjag mäter motstånd från den lilla kopplingsboxen (med 3 kablar, svart, röd, grön) vid svingen mot spolarna så verkar det som att allt är ihopkopplat, summern ljuder på alla 3 kablarna oavsett var på spolarna eller kondensatorn jag mäter - misstänker att jag tänker fel och att detta är normalt men fattar inte hur det hänger ihop.
När jag startar finns det bara ström i den röda kabeln, eller rättare sagt 2 kabler, från tändplattan och från spolen. Kommer också ström upp till reglaget men inte på en röd kabel och det går inte något vidare till lamporna.
Ursäkta lång uppsats men behöver lite grundläggande hjälp med att förstå . är det olika spolar till olika delar av elsystemet och varför fungerar tutan när jag inte får ström någon annan stans??
Tack för ledtrådar....
Elsystem V50 - hjälp
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Elsystem V50 - hjälp
P200 -83
50R -77
50R -77
Re: Elsystem V50 - hjälp
Ska försöka att hjälpa dig men behöver veta vilken årsmodell som din V50 har. Är den en tidig 70-talare har den kanske intern tändspole och då blir det lite annorlunda. Kolla upp det så ska Du få scheman med färger samt lite bilder.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: Elsystem V50 - hjälp
Super, tack. Kollar i kväll och återkommer
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
P200 -83
50R -77
50R -77
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: Elsystem V50 - hjälp
Hej
Tror det är en 70-tal, tror 77 men blir inte klok på ramnummer då det inte verkar stämma, tog därför det säkra före det osäkre och fotade lite.
Tacksam för lite tips på var felsökningen börjar...
Tror det är en 70-tal, tror 77 men blir inte klok på ramnummer då det inte verkar stämma, tog därför det säkra före det osäkre och fotade lite.
Tacksam för lite tips på var felsökningen börjar...
- Attachments
-
- V50 tändning-6.jpg
- (155.45 KiB) Downloaded 25 times
-
- V50 tändning-5.jpg
- (311.37 KiB) Downloaded 25 times
-
- V50 tändning-4.jpg
- (363.95 KiB) Downloaded 25 times
P200 -83
50R -77
50R -77
Re: Elsystem V50 - hjälp
Du har samma statorplatta som jag har med bara två spolar, en spole för ljuset och en för tändning.
Original är ljuset seriekopplat, med en 6V 15W lampa fram och en 6V 18W spollampa i bakljuset. Pga de olika watt (motstånd) lyser banklampan aldrig med full styrka annars skulle framlampan paja, så bakljuslampan håller mycket länge. Men om kretsen bryts (t ex trasig/lös baklampa) har man inget framljus heller.
Jag tycket att 15W strålkastaren gav för lite ljus tyckte jag så jag förbättrat mitt system i flera steg, se http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =18&t=4304 där finns även en bild på original seriekopplingen
Original är ljuset seriekopplat, med en 6V 15W lampa fram och en 6V 18W spollampa i bakljuset. Pga de olika watt (motstånd) lyser banklampan aldrig med full styrka annars skulle framlampan paja, så bakljuslampan håller mycket länge. Men om kretsen bryts (t ex trasig/lös baklampa) har man inget framljus heller.
Jag tycket att 15W strålkastaren gav för lite ljus tyckte jag så jag förbättrat mitt system i flera steg, se http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =18&t=4304 där finns även en bild på original seriekopplingen
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: Elsystem V50 - hjälp
Tack, bra tråd som ger en djupare insikt i elens värld. Ljust nu verkar jag inte få någon ström alla till lamporna. Vad borde det komma ut från resp spole när man mäter i kopplingsboxen?
Tack
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack
Skickat från min iPhone med Tapatalk
P200 -83
50R -77
50R -77
Re: Elsystem V50 - hjälp
Lånar schemat från http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =14&t=6428
http://www.scooterklubben.com/forum/dow ... php?id=238
Tutknappen (normalt stängd brytare) kortslutar ljusspolen när ljuset är avstängd, när man tutar öppnas brytaren och få tutan ljusspolens spänning.
Med ljuset avstängd mäter du alltså ca 0V (AC) i kopplingsboxen över svart grön (de två vänstra sladder) motorn går. Om du kopplar loss kabelstammen (eller kopplar ur tutknappen) bör du beroende på varvtalet ha ca 6-40V AC där över 1 svart och 4 grön från statorplattan med motorn igång.
/Aryan
http://www.scooterklubben.com/forum/dow ... php?id=238
Tutknappen (normalt stängd brytare) kortslutar ljusspolen när ljuset är avstängd, när man tutar öppnas brytaren och få tutan ljusspolens spänning.
Med ljuset avstängd mäter du alltså ca 0V (AC) i kopplingsboxen över svart grön (de två vänstra sladder) motorn går. Om du kopplar loss kabelstammen (eller kopplar ur tutknappen) bör du beroende på varvtalet ha ca 6-40V AC där över 1 svart och 4 grön från statorplattan med motorn igång.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: Elsystem V50 - hjälp
Tack Aryan - blir till att mäta i morgon, återkommer med resultat
P200 -83
50R -77
50R -77