Ny medlem med gammal Popolino

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
nilsampmaker
Drömmare
Drömmare

Ny medlem med gammal Popolino

Post by nilsampmaker »

Hej Nils heter jag och bor i Helsingborg.
Ny medlem är jag som sagt med en Vespa Popolino från 1965, den har varit i min ägo de senaste 25 åren och den har i stort sett varit stillastående hela tiden, sorry. Har nu lovat skjutsa (sch säg inget) min dotter när hon går ut gymnasiet, vilket minst innebär byte av växelvajrar och en koppling som fastnat:). Har Hayne's Vespabok men den visar tex inget om det delbara styret, har varit inne på forumet, hittat sprängskissen och min fråga är måste jag lossa hela styret eller kan man ta loss överdelen på ett smidigare sätt. Är ingen mekaniker men har inte tummen riktigt mitt i handen. Bifogar en bild på Vespan.
Mvh
Nils
DSC_0462 liten.jpg
(345.49 KiB) Downloaded 40 times
nilsampmaker
Drömmare
Drömmare

Re: Ny medlem med gammal Popolino

Post by nilsampmaker »

Haha, jag har nog tummen mitt i handen ändå. Underdelen saknar jag, den är borta, hehe.
nilsampmaker
Drömmare
Drömmare

Post by nilsampmaker »

Hej alla, vill bara tacka för allt stöd för en ny medlem, man känner sig verkligen välkommen. Har bytt varjarna ifråga tack
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Vad bra att det gick bra. Du verkar ha tittat på fel sprängskisser, du har ingen Popolino från 1965, gissar att det är en VMA1T från 1966 el 1967, brukar kallas Nuova utomlands, och det är en helt annan kaross. I fortsättningen kan du kolla sprängskisserna som täcker vma1t, Vespa 50, vma2t, Primavera eller Vespa 90 så blir det enklare. Har för mig att de finns med i Haynes
/P
nilsampmaker
Drömmare
Drömmare

Post by nilsampmaker »

Hej o tack! Ja det blev bra till slut, såg dessutom att jag nog la mitt inlägg på fel ställe, den räknas väl till smallframes? Lustigt i registreringsbeviset står det Vespa Popolino och VMA1T och på benskölden står det Vespa 125, fick också med den gröna "manualen" som Popolino-Sverige har för nedladdning då jag köpte den. Har försökt att hitta nr-stämplarna på skärm och motor men ingen lycka än så länge. Men tack för infon jag ska kolla efter vma1t i fortsättningen.
/Nils
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det är inte så lätt att hålla koll här. Generalagenten i Sverige sålde den som "Popolino", man ville väl fortsätta att utnyttja ett välkänt namn.

Orsaken till att ingen svarade initialt var nog att ett stort antal av oss som är aktiva här på forumet körde årets Cannonball på scooter i Kristi Himmelsfärdshelgen. Faktiskt i dina hemtrakter, vi hade vårt basläger nära Höör.

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
nilsampmaker
Drömmare
Drömmare

Post by nilsampmaker »

Ok, ska leta upp min gamla manual, det kan faktiskt vara så att jag minns fel :)

Det är ingen fara, jag fick faktiskt hjälp med privata meddelanden. Jag flyttar över och fortsätter nu på rätt plats i forumet. Tack igen

/Nils
Post Reply