Vespa 50 som går ojämnt

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
mr_crafoord
Nybörjare
Nybörjare

Vespa 50 som går ojämnt

Post by mr_crafoord »

Hej!

Jag har en nyrenoverad vespa 50 som jag inte får att gå som den ska. Motorn är genomgången, förgasare likaså. Flottörnål, bensinfilter, tändstift och tändhatt är bytt.

Problemet jag har är att den är svårstartad när den är kall. Får rulla igång den oftast. När den sen är igång måste jag köra med choken inne annars går varvtalet ner och dör efter ett tag. När motorn blivit varm har jag svårt att hålla den levande vid tomgång när den är fullchokad. Den går dock bättre då på tomgång nör jag inte chokar. Dock måste jag ha choken i om jag ska köra på andra och tredje växeln även när den är varm.

Det smäller också rejält från och till när jag kör fullchokad.

Jag kör med standard 1,5 varv utskruvad luftskruv.

Någon som har några idéer eller någon i Göteborg med koll som vill bli bjuden på en kaffe och bulle i linne i utbyte mot att dom tittar till pärlan? :)
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Vespa 50 som går ojämnt

Post by henrikborjeson »

Kolla att inte svänghjulet roterat på vevaxeln ock skjuvat halvmånekilen. Det skulle kunna vara att tändningen står helt fel

Med vänlig hälsning/HB
mr_crafoord
Nybörjare
Nybörjare

Post by mr_crafoord »

Hej!

Tändningen är nu inställd. Tror den stod på typ 30 grader tidigare. Går mycket jämnare nu när den står på 18-19 grader.

Jag har dock fortfarande kvar samma chokeproblem. Vid höga varvtal måste jag choka, vid låga varvtal måste jag köra utan choke.

Stämmer det att choken gör att det blir mer luft i blandningen? Min första tanke är att det kanske är fel på nån "jet" som styr bränsletillförseln vid höga varvtal. Kanske är för stor?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Tvärtom, choken ger en "fetare" blandning. Alltså, mer bränsle till en given mängd luft. Behövs framför allt när du ska kallstarta.

Men har du för litet munstycke ("jet" på engelska) i förgasaren, eller en luftläcka någonstans ("tjuvluft") så hjälper det också att choka.

Alltså, du bör byta till större munstycke, och uppträder problemet på höga varv är det huvudmunstycket ("main jet") vi talar om. Alternativt jaga din luftläcka (packningar, packboxar).

Hur ser ditt tändstift ut? Svart fett kladdigt indikerar för rik blandning, ljust indikerar mager blandning, chokladbrunt är rätt.

Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
mr_crafoord
Nybörjare
Nybörjare

Post by mr_crafoord »

Tack för ett bra svar!

Har ni något tips på hur man jagar tjuvluft? Har hört att man ska kunna göra det med startgas?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Post Reply