Hej.
Nu är det så att jag kommit över en helt ok p80x från 1987 och tänkte fixa och trixa lite med denna.
Just nu är det mestadels spacklande, rostskyddande och slipande men när väl det är klara så tänkte jag ta itu med motor, cylinder - Trimm.
Eftersom jag är ganska ny på detta söker jag lite tips och råd.
Vad jag läst mig till är att p80x:an har kortare vev och därmed går det inte att sätta en vanlig px 125 cc cylinder direkt. Skulle ni rekommendera ett conversionkit med 135cc? I så fall, behöver jag känna till något eller göra något mer?
Eller skall man köra på att byta vev och användes original 125cc cylinder - svårare/dyrare?
Nästa fråga, läste någon stans här att utväxlingen eller växellådan på min är annorlunda? Stämmer det, eventuellt att det saknades en tand någonstans? Hur förhåller det sig med ovanstående conversionkit?
Förgasare - vad har jag på min?
Oljepumpen, hur kollar man att den fungera, samt vågar man lite på den?
Tror det var allt just nu..., som sagt ganska ny på detta men man skall väll börja någonstans!
Om ni kommer på något annat som är bra att känna till, skriv gärna det också!
/Fredrik
Vespa p80x (px80) fix och trix
Re: Vespa p80x (px80) fix och trix
Hej! På SIPs hemsida finns alla delar till Vespa specificerade, där kan du se om en 125 vev passar i ditt motorblock eller om det krävs större ramlager.
http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... ogues.aspx
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... .calc.html
Här finns olika drevning specat.
Lycka till!
http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... ogues.aspx
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... .calc.html
Här finns olika drevning specat.
Lycka till!
Ok, tack och kanon.
Nu har jag bestämt mig att det blir ett konversion kit istället för att behöva byta vev etc.
Men hur är det med växellådan/utväxlingen?
/Fredrik
Nu har jag bestämt mig att det blir ett konversion kit istället för att behöva byta vev etc.
Men hur är det med växellådan/utväxlingen?
Vad behöver jag göra där?PX80 finns både med och utan brytare.
Med annan vev och annan utväxling så funkar en PX80 lika bra som trimbas som en PX125.
/Fredrik
http://vespasmallframeforum.proboards.com/thread/417
lätt o kolla. Sätt ett märke på fläkten, lägg i 4:an, skruva ur tändstiftet, vrid fläkten det antal varv som behövs för att bakhjulet skall snurra ett varv.
lätt o kolla. Sätt ett märke på fläkten, lägg i 4:an, skruva ur tändstiftet, vrid fläkten det antal varv som behövs för att bakhjulet skall snurra ett varv.
Sparkar liv i denna tråden igen...
Det har än så länge inte hänt mycket med cylinderbytet - till fördel för en stundande besiktning.
Men jag har tänkt om lite....
135 cc känns lite lite just nu, så funderingarna går mot att byta vev och slänga på ett "Tuning Kit D.R. ROAD 177cc" eller tänker jag fel? Tar man sig onödigt mycket vatten över huvudet?
En fråga som ringer i huvudet är den om kopplingen, borde denna bytas?
I 135 kittet får man till nya kopplingsplattor men det verkar inte som detta finns med o 177 kittet.
Antaligen missar jag en hel del annan viktig information om vad som ingår i dessa och vilken innebörd dessa har då jag är ganska ny på vespamotorer....
/F
Det har än så länge inte hänt mycket med cylinderbytet - till fördel för en stundande besiktning.
Men jag har tänkt om lite....
135 cc känns lite lite just nu, så funderingarna går mot att byta vev och slänga på ett "Tuning Kit D.R. ROAD 177cc" eller tänker jag fel? Tar man sig onödigt mycket vatten över huvudet?
En fråga som ringer i huvudet är den om kopplingen, borde denna bytas?
I 135 kittet får man till nya kopplingsplattor men det verkar inte som detta finns med o 177 kittet.
Antaligen missar jag en hel del annan viktig information om vad som ingår i dessa och vilken innebörd dessa har då jag är ganska ny på vespamotorer....
/F
Hej!
Jag köpte 135cc Plug & play konversion till min p80x. ( precis som vi gjorde på 90-talet
)
Satte även dit en större koppling (tror den var ifrån PX200)…bytte mundstycke i förgasarn och satte ditt en SITO Plus…. den skulle jag i dagens läge inte köpa igen då den låter för mycket…det finns bättre blås nuförtiden. (SIP Road 2.0)
Det trimmet är fullt tillräckligt om man är i viktklassen <100kg…. jag har testat trimmet på båda sidor om 100kg sträcket och kan då konstatera att i kombination 100kg+ och stor grön Parka hade jag lite problem att nå 100km/h i uppförsbacke…
Om du inte är inne på att "toktrimma" den lilla motorn är detta en trevlig och prisvärd alternativ som man bli klart med på typ 1 dag…..
Såg att SIP hade mer eller mindre allt i ett paket - läg till en större koppling och så är du klar för många roliga sommar turer!
/Tysken
Jag köpte 135cc Plug & play konversion till min p80x. ( precis som vi gjorde på 90-talet

Satte även dit en större koppling (tror den var ifrån PX200)…bytte mundstycke i förgasarn och satte ditt en SITO Plus…. den skulle jag i dagens läge inte köpa igen då den låter för mycket…det finns bättre blås nuförtiden. (SIP Road 2.0)
Det trimmet är fullt tillräckligt om man är i viktklassen <100kg…. jag har testat trimmet på båda sidor om 100kg sträcket och kan då konstatera att i kombination 100kg+ och stor grön Parka hade jag lite problem att nå 100km/h i uppförsbacke…
Om du inte är inne på att "toktrimma" den lilla motorn är detta en trevlig och prisvärd alternativ som man bli klart med på typ 1 dag…..
Såg att SIP hade mer eller mindre allt i ett paket - läg till en större koppling och så är du klar för många roliga sommar turer!
/Tysken
"Blech und Freude Rollerjungen"
Hej igen.
Jag är nog övertalad och med på noterna nu!
Det blir betydligt enklare och helt acceptabelt med 135 kittet! - bara en liten fundering, hur och vad blir skillnaden med den större 177cc cylindern? Fördelarna med 135cc bult on kittet överväger ju ändå nackdelar med att dela motorn och byta veven.
PS. Borde jag vänta med att byta cylinder och allt det tills efter besiktningen?
/ Fredrik
Jag är nog övertalad och med på noterna nu!
Det blir betydligt enklare och helt acceptabelt med 135 kittet! - bara en liten fundering, hur och vad blir skillnaden med den större 177cc cylindern? Fördelarna med 135cc bult on kittet överväger ju ändå nackdelar med att dela motorn och byta veven.
PS. Borde jag vänta med att byta cylinder och allt det tills efter besiktningen?
/ Fredrik