All time high

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
madoc
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 02 Feb 2009, 00:38
Location: Stockholm

All time high

Post by madoc »

Sugen på lite pyssel köpte jag en touringmotor. Cylindern var avskruvad och den gick inte runt. Där någonstans borde jag ha tänkt lite till... men, men. Den har nog legat ute ett tag utan cylinder. Nå´n som vet var man köper 5-56 billigt :D ?

Image[/URL]

Orsaken till det förmodade tidigare haveriet var kanske ett knaster som gått. Kolvringar såg hela ut. Det finns en skada som går igenom den lilla klacken (blå ruta) och fortsätter en bit (röd pil). Här skall det väl vara tätt? Hur kritiskt är detta?

Image

Med ny vev, kolv, lager och packboxar vill jag göra rätt. Kanske kan man laga med Alu-Tite? Eller skall man lämna till någon som kan sätta en liten svets på klacken för att sedan köra Dremeln så att det blir slätt? Vad tror ni?

/Martin
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: All time high

Post by reVintage »

Det där har ingen betydelse. Det som är kritiskt är hur ytan vid sliden ser ut.
madoc
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 02 Feb 2009, 00:38
Location: Stockholm

Re: All time high

Post by madoc »

Räfflor vid sliden också - fast inte lika mycket. Nu vet jag var jag skall fokusera.

Vad tror ni - Alu-tite eller måste det TIG-as när man skall lägga på lite material?

Martin
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: All time high

Post by reVintage »

Satsa på ett sådant här istället:

http://www.ebay.de/itm/VESPA-VERGASER-M ... 2c9a0136a2
madoc
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 02 Feb 2009, 00:38
Location: Stockholm

Re: All time high

Post by madoc »

OK. Tack för tipset!
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Post Reply