Testade så att alla lampor fungerar som dom ska idag, men fastnade när jag började jämföra med en instruktionsbok jag hittat på nätet.
Mina belysning fungerar så här på ljusomkopplaren:
Vänster: Halv/helljus på, bakljus på, pos ljus av.
Neråt: Allt är avstängt.
Höger: Halv/helljus av, bakljus på, posljus på.
I instruktionsboken är det en annan ljusomkopplare som fungerar:
Uppåt: av
Mitten: Bakljus på, "Pilotljus" på
Neråt: Hel/halvljus på, pos ljus på bakljus på.
Nu är jag ju lite optimistisk och tänker att instruktionsboken visar hur det var i Italien och att det är andra regler i Sverige varpå det inte fungerar likadant.
Frågan är egentligen om hel/halvljus och posljus måste vara tända samtidigt på besiktningen? Om ja: Har någon haft samma problem och hur löstes det?
PS Pilotljus? vad menas? Antog att det typ var hast mätare och ljusindikationslampan.
Fundering kring belysning P200E
Fundering kring belysning P200E
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Re: Fundering kring belysning P200E
Okej men... om pilotljus är parkeringsljus, vad är då parkinglight?
Så här står det på scooterhelp:
"0 = lights off"
"1 = pilot lights and tail lamp"
"2 = head lamp light front parking lights and tail lamp"
Så här står det på scooterhelp:
"0 = lights off"
"1 = pilot lights and tail lamp"
"2 = head lamp light front parking lights and tail lamp"
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Re: Fundering kring belysning P200E
Det här är från den Svenska bruksanvisningen till P200.
Jag googlade "pilot light" och fick fram bilden på gröna lampan. Känns den igen från din scooter?
Jag googlade "pilot light" och fick fram bilden på gröna lampan. Känns den igen från din scooter?
- Attachments
-
- Untitled.jpg (41.6 KiB) Viewed 6697 times
-
- IMG_1300.JPG (196.18 KiB) Viewed 6700 times
/ Christian
Re: Fundering kring belysning P200E
Tack så mycket!!! Din bild har ju dessutom rätt omkopplare jämfört med scooterhelp.
Då verkar jag har elbekymmer med andra ord eftersom jag inte får parkeringsljus samtidigt som halv/helljus.
Undrar var felet sitter och om besiktningen upptäcker det.
Omkopplaren är rätt nybytt eftersom jag fick den gamla av förra ägaren. Sitter en kopplingsdosa bakom tutkåpan har jag för mig. Sitter säker en bakom lyktan också. Då var helgen uppbokad igen!
Då verkar jag har elbekymmer med andra ord eftersom jag inte får parkeringsljus samtidigt som halv/helljus.
Undrar var felet sitter och om besiktningen upptäcker det.
Omkopplaren är rätt nybytt eftersom jag fick den gamla av förra ägaren. Sitter en kopplingsdosa bakom tutkåpan har jag för mig. Sitter säker en bakom lyktan också. Då var helgen uppbokad igen!

NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Re: Fundering kring belysning P200E
Pilot light bilden känner jag igen. Det är indikator brevid hastighetsmätaren och den lyser i läge 1 och 2. Så den funkar verkar det som.
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Re: Fundering kring belysning P200E
min 1981, P200E har:
Läge 1.Parkeringsljus (lilla lampan i strålkastaren)+bakljus+grön indikatorlampa+hastighetsmätare
Läge 0. Ljus frånslaget
Läge 2. hel eller halv+bakljus+grön indikatorlampa+hastighetsmätare
läge 2 är körläge, och läge 1 blir nödbelysning då halvljuset pajat
varför krångla till det?

Läge 1.Parkeringsljus (lilla lampan i strålkastaren)+bakljus+grön indikatorlampa+hastighetsmätare
Läge 0. Ljus frånslaget
Läge 2. hel eller halv+bakljus+grön indikatorlampa+hastighetsmätare
läge 2 är körläge, och läge 1 blir nödbelysning då halvljuset pajat
varför krångla till det?





Re: Fundering kring belysning P200E
fritte wrote:min 1981, P200E har:
Läge 1.Parkeringsljus (lilla lampan i strålkastaren)+bakljus+grön indikatorlampa+hastighetsmätare
Läge 0. Ljus frånslaget
Läge 2. hel eller halv+bakljus+grön indikatorlampa+hastighetsmätare
läge 2 är körläge, och läge 1 blir nödbelysning då halvljuset pajat
varför krångla till det?![]()
![]()
![]()
![]()
Helt rätt Fritte!
Känns som våran belysning funkar likadant.
Går din igenom besiktning när du inte har halvljus och parkeringsljus tänt samtidigt?
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Re: Fundering kring belysning P200E
alltid, man bör ju inte slösa på parkeringslampan livslängd, och den bidrar inte nämnvärt till upplysningen./Leifdman wrote:fritte wrote:min 1981, P200E har:
Går din igenom besiktning när du inte har halvljus och parkeringsljus tänt samtidigt?
Re: Fundering kring belysning P200E
He he!fritte wrote:alltid, man bör ju inte slösa på parkeringslampan livslängd, och den bidrar inte nämnvärt till upplysningen./Leifdman wrote:fritte wrote:min 1981, P200E har:
Går din igenom besiktning när du inte har halvljus och parkeringsljus tänt samtidigt?
Nej det vill man ju inte!

Då kanske jag inte behöver riva i elen i alla fall. Får se vad/om de säger något på besiktningen om 2 veckor...
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Re: Fundering kring belysning P200E
På besiktningen kollade de inte ens om alla lampor funkade. De kollade inte helljus eller posljus fram. Inte heller någon blinkers... Inga problem denna gången alltså 

NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."