Hej.
Som rubriken lyder mekar jag med en styck hastighetsmätare till en Vespa px.
Efter att jag bytt lampor och gått ganska hårt åt två kontakter med elspray så fungerar allt igen!
Dock undrar jag om den skall ha någon form av backgrundsbelysning inbyggd?
Att döma av att titta av antalet lampor hittar jag inte någon belysning i varje fall.
Men vad är det för plastplupp "markerat röd cirkel"? - Extralamphållare?
"Blå cirkel" = alla lampor
Samt är det någon som har en likadan i bättre skick än min till försäljning?
/Fredrik
Belysning i hastighetsmätare (Vespa px 1987)
Belysning i hastighetsmätare (Vespa px 1987)
- Attachments
-
- back.jpg (319.24 KiB) Viewed 4586 times
-
- front.jpg (385.12 KiB) Viewed 4586 times
- Mattiaslundgren
- Nybörjare
Re: Belysning i hastighetsmätare (Vespa px 1987)
Har ingen belysning på min 86a heller. Men kan vara trasigt på min med, men troligen finns ingen.
Mattias Lundgren
PX200e -86a
PX200e -86a
Ok!
Tack, då är det gatubelysningen som gäller...
Har du förresten eller någon annan en aning om vespans fälgar skall balanseras? Jag antar inte men i varje fall. Bytt nyss fälg och däck fram och såg att det var skevt när jag snurrade hjulet. Testade den gamla fälgen och däcket som även de surrade lite skevt - inte mycket men ändå.
Kan det vara axeln, eller möjligen bromstrumman.
/ fredrik
Tack, då är det gatubelysningen som gäller...
Har du förresten eller någon annan en aning om vespans fälgar skall balanseras? Jag antar inte men i varje fall. Bytt nyss fälg och däck fram och såg att det var skevt när jag snurrade hjulet. Testade den gamla fälgen och däcket som även de surrade lite skevt - inte mycket men ändå.
Kan det vara axeln, eller möjligen bromstrumman.
/ fredrik
Det är den gröna lampan, som lyser när lyset är på, den fungerar också som belysning för hastighetsmätaren.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Ok, kanon och tack!
Nu är i alla fall allt bytt och alla lampor fungerar!
Föresten, vet någon där ute hur kräsna besiktningsmän är när framhjulet är lite skevt?
Har en skev bromstrumma som ställer till det lite - dock så märker man inte av det när man kör...
/Fredrik
Nu är i alla fall allt bytt och alla lampor fungerar!
Föresten, vet någon där ute hur kräsna besiktningsmän är när framhjulet är lite skevt?
Har en skev bromstrumma som ställer till det lite - dock så märker man inte av det när man kör...
/Fredrik
Besiktning av gammelscootrar (dit även din får räknas) är ett lotteri. Oftast går de rakt igenom, med kontroll av ramnummer och att ljuset fungerar och står rätt. Vissa besiktningsmän kollar mer, lite slumpmässigt vad. Och en och annan, om du har otur, kan vara enormt nitisk
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst