Tändspole vespa 50/N -hjälp!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
greenvespa
Drömmare
Drömmare

Tändspole vespa 50/N -hjälp!

Post by greenvespa »

Hej, jag har en 50/N motor i min vespa, som inte vill fungera. Jag får ingen gnista, och tänkte nu prova byta brytare, konsensator och tändspole. När jag kollade upp tändspole på sip scootershop så fanns det två sorter, 1° och 2°. Jag har ingen aning om vilken jag borde ha till min motor, är det någon som hade kunnat hjälpa mig?

Finns kanske även något förslag på var man kan beställa från mer än sip?
spaxe
Entusiast
Entusiast

Re: Tändspole vespa 50/N -hjälp!

Post by spaxe »

Vilken av tändspolarna menar du..? jag tror att det ska finnas två stycken och att dom inte får nudda sväng hjulet..
En går till tändstiftet och en går tillbelysningen..
Ta en bild och lägg upp eller rita och skanna.
Svänghjulet måste vara magnetiskt för att tillverka den önskade effekten på tändspolarna
och om det är en äldre modell kan det vara så att den har blivit av magnetiserad, vilket händer varje gång man tappar slår eller kommer åt förhårt åt svänghjulet. Det går att ladda upp eller som det heter zippa upp svänghjulet för en 200-300 hundring i stockholm vad jag vet.
-Har du kollat att kablarna är ok fästa och ingen olja på dom osv fram till tändstifftet.'
-Hur står tändningen (grader övretändningspunkten )?
Jag tycker att du ska kolla om din tändning står rätt först för då slipper du köpa nya skaker
som kondensator tändstift och tändspole mm.
-Vad är det för ålder på motorn och vad vet du om dom som har haft den innan dej..?
-Har du trimm
:wink: :? :wink:
Post Reply