GS150 konverterad för att fungera utan batteri
GS150 konverterad för att fungera utan batteri
Hej
Jag har köpt på mig ett projekt i form av en Vespa GS 150 från 1960. Senast besiktad 1986. En tidigare ägare har tagit bort batteriet, likriktare och bytt tändspole (till enpolig) sannolikt i försök att slippa batteri. Jag har bytt tändstift, bensin, rengjort förgasaren. Idag startade den för första gången på länge, med hjälp av startgas. Dör dock när man sätter igång ljuset. När jag tittar på gnistan så upplever jag den som gul. Sammantaget tolkar jag detta som att konverteringen för att slippa batteri, inte fungerat, dvs att den får för lite ström.
Jag köpte ett batteri, och tänkte återställa, bara för att upptäcka den enpoliga spolen och avsaknaden av kablage och likriktare till batteri. Vad är det rimligaste sättet att gå vidare?
På detta forum finner jag motstridiga uppgifter ifall det skulle fungera att ha en gs 150 vs5 utan batteri.
Tack på förhand,
Martin
Jag har köpt på mig ett projekt i form av en Vespa GS 150 från 1960. Senast besiktad 1986. En tidigare ägare har tagit bort batteriet, likriktare och bytt tändspole (till enpolig) sannolikt i försök att slippa batteri. Jag har bytt tändstift, bensin, rengjort förgasaren. Idag startade den för första gången på länge, med hjälp av startgas. Dör dock när man sätter igång ljuset. När jag tittar på gnistan så upplever jag den som gul. Sammantaget tolkar jag detta som att konverteringen för att slippa batteri, inte fungerat, dvs att den får för lite ström.
Jag köpte ett batteri, och tänkte återställa, bara för att upptäcka den enpoliga spolen och avsaknaden av kablage och likriktare till batteri. Vad är det rimligaste sättet att gå vidare?
På detta forum finner jag motstridiga uppgifter ifall det skulle fungera att ha en gs 150 vs5 utan batteri.
Tack på förhand,
Martin
-----_-----_--------_-----_--------_-------_------
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)
Vespa px200e vit 1992
Re: GS150 konverterad för att fungera utan batteri
Svårt att säga utan bilder. En modern tändspole går bra att använda med batteritändning, den måste bara isoleras från motorn. Finns moderna likriktare som inte kostar mycket. Kan vara läge att magnetisera svänghjulet oavsett. Går att göra på Batteriservice i Stockholm, vet inte hur det ser ut i andra delar av landet.
/P
/P
marwe wrote:Hej
Tack på förhand,
Martin
Så här ser spolen med kopplingar ut.... Den svarta sladden verkar vara en "extra jord", skalad och klämd i den håliga bulten som den försvinner bakom på fotot..
// Martin
// Martin
- Attachments
-
- 2015-04-10-15.08.26_2.jpg (31.82 KiB) Viewed 7505 times
Vespa px200e vit 1992
Vespa px200e vit 1992
Battteriet har ingenting med tändningen eller gnistan att göra!
/ Christian
Kan tycka att det är väldigt konstigt att uttala sig om saker man inte har en aning om.colsson wrote:Battteriet har ingenting med tändningen eller gnistan att göra!
GS150 (VS2-VS5) har batteritändning, så på just den modellen har batteriet väldigt mycket med tändning och gnista att göra.
Last edited by Paka on Fri 10 Apr 2015, 17:19, edited 1 time in total.
Det ser rätt ut på bilden och den där spolen ska fungera bra förutsatt att resten är rätt kopplat, att man har bytt till rätt inre tändspole och att svänghjulet är ok. En kortslutning någonstans kan också ge de där problemen du verkar ha. Kan vara läge att titta hur det ser ut innanför svänghjulet.
Om du ska ändra allt enligt originalschemat så får inte den där tändspolens järnkärna ha kontakt med motorn. Då ska den svarta sladden som du har där gå direkt till brytarna.
Om du ska ändra allt enligt originalschemat så får inte den där tändspolens järnkärna ha kontakt med motorn. Då ska den svarta sladden som du har där gå direkt till brytarna.
marwe wrote:Så här ser spolen med kopplingar ut.... Den svarta sladden verkar vara en "extra jord", skalad och klämd i den håliga bulten som den försvinner bakom på fotot..
// Martin
-
- Mästare
Om det är så att man försökt att bara ta bort batteri och likriktare och driva tändspolen med "laddningsspolen" på tändplattan kan man få effekten du beskriver. Principen stämmer men spolen orkar dåligt ge den ström som behövs på låga varv och det är här som batteriet behövs mest för att stötta. Antingen får du byta till en ny tändplatta med andra spolar som orkar driva, sätta dit elektroniskt tändsystem eller konvertera tillbaka till batteri.
Med vänlig hälsning/Henrik B
Med vänlig hälsning/Henrik B
Paka, ja det var ju uppenbarligen mer än vad jag kände till, det får jag medge.
/ Christian
Jag bytte till Vespatronic, 12 volt elektroniskt tändsystem på min VS5 för ca 4 år sedan efter det att jag tröttnat på originaltändningen. Onödigt dyrt kanske, men värt varenda krona tycker jag.
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Ja, jag tror nog också att det är rätt beslut i längden.hark wrote:Jag bytte till Vespatronic, 12 volt elektroniskt tändsystem på min VS5 för ca 4 år sedan efter det att jag tröttnat på originaltändningen. Onödigt dyrt kanske, men värt varenda krona tycker jag.
/P
Vespatronic hade varit kul, men kostar. Jag har också någon tanke om att vilja hålla gs:en så nära orginal som rimligt är. Prylar för att återställa till "bakelitspole" beställda.. Återkommer med rapport..
Tack så länge!
Martin
Tack så länge!
Martin
Vespa px200e vit 1992
Vespa px200e vit 1992
-
- Mästare
Har den bara original tändplatta så är det enkelt att fixa en likriktare, finns likriktarbryggor som klarar 25A på Kjell&Co eller diskreta dioder om man har gamla likriktarplattan
Vill man ha bättre prestanda skaffar man Schottkydioder som bara tappar 0.5V när de leder istället för 0.8-0.9 som standard. Gör att batteriet laddas bättre på lägre varv.
Med vänlig hälsning/HB
Vill man ha bättre prestanda skaffar man Schottkydioder som bara tappar 0.5V när de leder istället för 0.8-0.9 som standard. Gör att batteriet laddas bättre på lägre varv.
Med vänlig hälsning/HB