
Fälgbultar
Fälgbultar
Har köpt en begagnad bakre bromstrumma som jag ska montera ny sip fälg på. Hålen för fälgbultarna i bromstrumman är vänstergängade M8. Bultarna från sip är vänstergängade M10... Någon som har en bra förklaring? /Förvirrad 

Re: Fälgbultar
Tilläggas att det är Lambretta GP.
Re: Fälgbultar
Skumt. Är du säker på att det är gängor? Fanns det inte nån variant med splines?
/P
/P
Re: Fälgbultar
Jag skruvade ut dom gamla för att byta till sipbultar. Visade sig att dom gamla är 8mm och sips 10mm. Eftersom det vara så jäkla konstigt så har jag mätt ett otal gånger för att verkligen tro mina ögon....
Re: Fälgbultar
Men vad var det då för gänga på själva hjulbultsdelen?
Re: Fälgbultar
Har inte bulten här just nu men den var mindre på fälgsidan. Ska ta bild av bromstrumman och lägga ut så länge.
Re: Fälgbultar
Är det du som har borrat? Eller ser jag fel, ser ut som om en bit av skallen är kvar.
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Re: Fälgbultar
Innovativ gängning antagligen. Men det har du väl redan räknat ut.
Uppfinnaren, citroënisten och scooteristen Anders Nyberg här i Göteborg har verktygen för att gänga upp vänster fingänga i M10. Fast det är kanske enklare med nytt skit. Kolla MB:s hubar, de anses vara bra.
En jämförelsebild på den huben och skivbromsen som jag skruvar med just nu. 10 mm.
Uppfinnaren, citroënisten och scooteristen Anders Nyberg här i Göteborg har verktygen för att gänga upp vänster fingänga i M10. Fast det är kanske enklare med nytt skit. Kolla MB:s hubar, de anses vara bra.
En jämförelsebild på den huben och skivbromsen som jag skruvar med just nu. 10 mm.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Re: Fälgbultar
Är på semester fn men jag hoppas att kunna hitta en verkstad som har vänster M10. Är det fingänga på sip bultarna Peter?
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Re: Fälgbultar
En gängtapp vänster M10 fingänga var inte det enklaste att hitta, enligt Anders Nyberg, men det finns säkert i någon Sthlm som har koll på det.JBL wrote:Är på semester fn men jag hoppas att kunna hitta en verkstad som har vänster M10. Är det fingänga på sip bultarna Peter?
Japp, hjulbultarna som SIP har till sina fälgar är som originalet. De skruvar du ser på bilden har gängats ur och i utan problem.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Re: Fälgbultar
Paka. Gängorna är hela och oborrade. Inget bulthuvud.
Re: Fälgbultar
Ok tack för uttömmande svar! Nu är det bara att hitta någon med rätt gängtapp i sthlm... Förslag mottages tacksamt!
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Re: Fälgbultar
Tror att Patrik menar att det ser ut som om någon har borrat i de gamla bultarna, och sedan gängat 8mm.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Re: Fälgbultar
Det visade sig att den hade M8 fin vänster, men nu är den omborrad och gängad. Då kommer nästa problem. Konan passar inte i trumman… Finns det olika storlekar på navet i trumman alternativt konor (eller vad det kan tänkas heta)? Blir väldigt tacksam om det är någon som vet!
Re: Fälgbultar
Ja, tre olika vinklar.
/P
/P
Re: Fälgbultar
Ja, det finns tydligen 20 graders konor på riktigt gamla hubbar, och på dom nyare är det 8 eller 11 grader. Eftersom min kon inte går in i den nya hubben så borde den kona jag har och som är för fet vara 11 grader. Alltså behöver jag en 8 graders kona. Resonerar jag rätt?