Låter som om svetsjobbet inte utförts ordentligt eller att aluminiumen blivit väldigt spröd av oxid. Kolla igen med svetsaren vad som hänt för givetvis borde den sitta kvar.
/HB
Stort hål! Vad tror experterna?
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Då har jag fått tillbaks framröret, omsvetsat. Killen som gjort jobbet sade att det var en kufisk legering - inte ren aluminium - och att det varit orsaken till att det inte höll. Vi får väl se om det blir bättre denna gång! Det ser iaf fint ut.
Nästa pilsner: Jag är snart där då motorhalvorna skall ihop och är osäker på rätt tågordning. Hade för mig att man skulle värma motorhalvorna (försiktigt - vevhustätningarna) och släppa i nedkylda ramlager. Sedan skulle man värma allt igen och komma efter med ett nedkylt vevparti. Trodde jag och så har jag också sett det beskrivet nyligen. Har glömt var.
I förrgår provade jag lite, gjorde på ett lite annat sätt och blev brydd. Jag petade först (efter värmning av motorhalvan) i ramlagret på kopplingssidan och knackade sedan in vevpartiet i ramlagret - försiktigt och med en kil mellan halvorna. Allt såg bra ut och kändes likadant. Men när jag senare bankade på motorhalvan av annan anledning så trillade vevparti med tillhörande ramlager helt enkelt ut. Skall det väl inte göra??
Nu kan jag peta in samma ramlager i motorhalvan med fingrarna - behövs ingen värmning. Tänker att jag skall använda Loctite lagerlåsning på ramlagrets ytterring. Det andra ramlagret (svänghjulssidan) går inte att peta in så lätt - där blir det definitivt värmning.
Min fråga är helt enkelt: I vilken ordning sätter man ihop halvorna och vevpartiet med ramlager i en GS 150? Nå´n särskild hake?
Jag har uppenbarligen helt lyckats glömma hur jag och mina kompisar gjorde på sextiotalet när vi hade sådana här vespor. Motorerna var ur chassierna och i atomer mer än en gång. Och vi måste ha gjort rätt för allt funkade kalas!
/Sture
Nästa pilsner: Jag är snart där då motorhalvorna skall ihop och är osäker på rätt tågordning. Hade för mig att man skulle värma motorhalvorna (försiktigt - vevhustätningarna) och släppa i nedkylda ramlager. Sedan skulle man värma allt igen och komma efter med ett nedkylt vevparti. Trodde jag och så har jag också sett det beskrivet nyligen. Har glömt var.
I förrgår provade jag lite, gjorde på ett lite annat sätt och blev brydd. Jag petade först (efter värmning av motorhalvan) i ramlagret på kopplingssidan och knackade sedan in vevpartiet i ramlagret - försiktigt och med en kil mellan halvorna. Allt såg bra ut och kändes likadant. Men när jag senare bankade på motorhalvan av annan anledning så trillade vevparti med tillhörande ramlager helt enkelt ut. Skall det väl inte göra??
Nu kan jag peta in samma ramlager i motorhalvan med fingrarna - behövs ingen värmning. Tänker att jag skall använda Loctite lagerlåsning på ramlagrets ytterring. Det andra ramlagret (svänghjulssidan) går inte att peta in så lätt - där blir det definitivt värmning.
Min fråga är helt enkelt: I vilken ordning sätter man ihop halvorna och vevpartiet med ramlager i en GS 150? Nå´n särskild hake?
Jag har uppenbarligen helt lyckats glömma hur jag och mina kompisar gjorde på sextiotalet när vi hade sådana här vespor. Motorerna var ur chassierna och i atomer mer än en gång. Och vi måste ha gjort rätt för allt funkade kalas!
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).