Bensin ur avgasröret på PX125?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Bensin ur avgasröret på PX125?

Post by Frontstar »

Jag får väl börja med att bekänna att min PX125 (-83) är under operation ”bugetlackering” och där igenom har blivit lutad lite både åt höger o vänster samt fram- och bakåt.
I går kväll då jag höll på började det lukta bensin lite väl mkt och jag upptäckte en ordentlig pöl på golvet och mattan (jo –jag har en matta under Vespan!). Det blev akut snabbsanering, det var nog ett par liter som runnit ut genom AVGASRÖRET. Trasor, bensinlukt , mattan förstörd mm. Sedan slangade (bensin smakar inte gott :shock: ) jag ur resten ur tanken till reservdunken.

Men själva problemet då? Hur kommer det sig att litervis med bensin ”bara sådär” kan rinna ut genom avgasröret? Rent teoretiskt förstår jag att det kan hända men med stängd bensinkran borde ju vägen vara blockerad? Har någon varit med om liknande? Eller har en bra förklaring? Jag vänder mig hit till forumet innan jag själv börja leta fel. Något man bör tänka på –kan det ha kommit in bensin i t.ex växellådan, alltså behövs oljebyte?
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Bensin ur avgasröret på PX125?

Post by Paka »

Det blir så om varken bensinkranen eller flottörnålen håller tätt.
/P
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Frontstar »

Jo, jag kan tänka mig det, trodde visserligen att bensinkranar skulle vara täta men... Sedan att flottörventilen inte tätar kan jag mycket väl tänka mig för då man lutar Vespan så blir flottören snedbelastad och därmed kanske inte rör sig som den ska.
Cellosax
Drömmare
Drömmare

Post by Cellosax »

Jag hade samma problem med min PX200E -90. Hela ljuddämparen ( och motorn) var fylld med bensin efter en vinter i garaget. Efter mycket skruvande och byten av packningar, flottör och nål utan resultat återstod bara bensinkranen. Efter kranbytet försvann dessutom alla konstiga startproblem som jag hade haft tidigare. Ibland startade den på första kicken, ibland krävdes det tjugo..
Ny kran och och ny slang när allt ändå var bortskruvat och åtkomligt. Inte det minsta bensinläckage längre och den är numera lättstartad.
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Frontstar »

När du (Cellosax) säger det så stämmer det att min Vespa brukar kunna vara svårstartad ibland på sommaren men när man väl fått igång den så går den hur bra som helst. Kan ju vara att kranen inte tätar och den fyllt bensin in i cylindern så den är sur. Det har varit lite svårt att diagnostisera varför den startar bra ibland och ibland inte, kanske har att göra med om det lutar åt något håll då den parkeras och att förgasarens flottörnål inte tätar perfekt i alla lutningar. Får nog bli att beställa en ny kran, beställde du på SIP eller?
Cellosax
Drömmare
Drömmare

Post by Cellosax »

Ja, det låter som att du har samma problem som jag hade. Och det var helt och hållet kranen som ställde till det. Trots att det som kom ur slangen med stängd kran knappt var märkbart räckte det tydligen för att Vespan skulle bli sur och protestera:)
Jag beställde kranen från Scooter Center om jag inte minns fel och som sagt, jag passade på att beställa bensinslang och lite annat samtidigt.
Chrocko
Entusiast
Entusiast

Post by Chrocko »

Jo, även jag har haft samma problem.
"hela" motorn full med bensin trots stängd bensinkran. :?:

Jag köpte min "läckande" kran från SIP en så kallad "fastflow", jag tog isär kranen och
hittade lite grader efter tillverkningen. :shock:
Dessa filades bort och nu är kranen "tät". :lol:

// Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Frontstar »

En fråga; om jag ska byta bensinkranen, hur kommer man åt den? Jag har inte (ännu) plockat isär hela Vespan men kan skönja kranens stång från lufthålet under sadeln och detsamma då jag lättat på förgasarens gummibälg. Lossar man tanken och tar det den vägen eller? Just utrymmet under sadel/tank verkar vara det mest slutna av alla "hemliga" utrymmena.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Frontstar wrote: man Lossar tanken och tar det den vägen ur det" hemliga" utrymmet.
du behöver en speciell nyckel, kostar nån hundring hos SIP
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Frontstar »

Aha, nu förstår jag. Man lossar bränslekranen först inifrån tanken (genom tankhålet) och sedan kan man lyfta bort tanken och byta kranen. Ett sådant där specialverktyg verkar inte så svårt att själv fila till av det skrot man har liggande därhemma.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Frontstar wrote:Aha, nu förstår jag. Man lossar bränslekranen först inifrån tanken (genom tankhålet) och sedan kan man lyfta bort tanken och byta kranen. Ett sådant där specialverktyg verkar inte så svårt att själv fila till av det skrot man har liggande därhemma.
NEJ... demontera tanken o lossa slangen från kranen o lyft ur tanken. Verktyget kan du göra själv, nyckelgreppet ska vara 32.
Post Reply