När jag skall starta min PX 200E 1986, stannar choken ej kvar ute under starten, utan går in igen meddetsamma. Vad kan detta bero på?
Därutöver får jag kicka 10-15 ggr när den är kall för start, men när den är varm startar den på första kicken. Jag ser att stiftet är mörkbrunt och sotigt, så den verkar få för fet blandning. Skall justerskruven för tomgångsblandningen skruvas in då?
Choken stannar ej kvar ute
Choken stannar ej kvar ute
Det kan inte mer än gå åt helvete
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Re: Choken stannar ej kvar ute
Det skall vara en fjäder med en knepig form monterad runt det rör som chokenknappen löper i, SIP nr 5020700. Den sitter monterad så att den spänner mot chokens stång genom en slits i röret.
Att starta utan choke: Luta Vespan till höger 10 sekunder så flottören flödar över in i motorn.
Att starta utan choke: Luta Vespan till höger 10 sekunder så flottören flödar över in i motorn.
Re: Choken stannar ej kvar ute
Tack fritte, den är bytt, men kan ha blivit uttänjd. Jag kollar den nästa gång jag lyfter tanken.
Det kan inte mer än gå åt helvete
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Re: Choken stannar ej kvar ute
Kort fundering kring choke:
Chokar jag min vespa startar den för att sedan bli ordentligt sur och dö.
Utan choke startar den på andra eller tredje kicken när den är kall.
Med andra ord använder jag inte choken. Hur har ni andra med era vespor?
Chokar jag min vespa startar den för att sedan bli ordentligt sur och dö.
Utan choke startar den på andra eller tredje kicken när den är kall.
Med andra ord använder jag inte choken. Hur har ni andra med era vespor?
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Re: Choken stannar ej kvar ute
du kan ha för stort munstycke, vilket sitter i?
Re: Choken stannar ej kvar ute
choken är en ventil som när den öppnar ger ett ökat flöde i förgasaren. Är denna ventil skadad eller smutsig kan flödet öka. Kolla denna ventil
Re: Choken stannar ej kvar ute
Ska plocka ner förgasaren för rengöring vad det lider.
Men som sagt har jag inte problem om man nu inte upplever att jag slipper använda choken som ett problem. Vespan står dessutom alltid i ca 20 grader varmt garage.
Men som sagt har jag inte problem om man nu inte upplever att jag slipper använda choken som ett problem. Vespan står dessutom alltid i ca 20 grader varmt garage.
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Re: Choken stannar ej kvar ute
Jag kan bara använda den utdragen nån cm några sekunder sen bluddrar det P200 E-83
Re: Choken stannar ej kvar ute
Ska testa att chocka lite mindre. Har alltid testat full choke.radbean wrote:Jag kan bara använda den utdragen nån cm några sekunder sen bluddrar det P200 E-83
Får dock vänta ett par dagar då spännaren för kopplingswiren gått av och ställer till det för mig. 7 dagar till besiktning och strul är inte vad jag ville...
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Re: Choken stannar ej kvar ute
Funkade bra med att bara chocka lite grann. En tredjedels choke och den startade fint. Fått för mig att tiden mellan jag öppnar bensinkranen tills jag startar spelar in mer än choken...
PS borrade ur gamla kopplingspännaren och gängade om hålet, fit for fight igen... tills nästa åktur iaf. Känns som varje gång jag kör vespan hittar jag något att fixa. Men det är väl halva nöjet, eller?
PS borrade ur gamla kopplingspännaren och gängade om hålet, fit for fight igen... tills nästa åktur iaf. Känns som varje gång jag kör vespan hittar jag något att fixa. Men det är väl halva nöjet, eller?

NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."