Trimma Vespa 50

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Trimma Vespa 50

Post by robertr »

Hej,
Ny på forumet och novis mekare.
Hur som helst så har jag en Vespa 50 från 1983.
Motorn är orörd och har gått ca 900mil och den gör idag ca 40km/h.
Det som är ändrat på vespan i min ägo är större hjul, nya stötdämpare samt annat avgassystem (banan ET3).

Jag är trött på att den är slö och vill få lite mer fart samt nytta av växlarna.
Tänkte börja byta vevparti, lager, primärutväxling och bättre kopplingsalternativ. Hade varit kul med 75cc i framtiden.
Kollat guiden som emscooters skrivit och där rekommenderar man att ta upp insug samt kanaler.
Skulle vilja låta motorblocket vara orört så jag undrar om det går att trimma den ändå? Eller blir det bara en flaskhals.

Samt om någon har tips på en bra vev i bra kvalitet från sip?

Kollat på dessa. Är detta en ETS och behöver jag då ett konverteringslager som beskrivs? Vad håller högst kvalitet av dessa två märken?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_45107000
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_45102000

Även kikat på detta paketet:
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_10302000
Fungerar det bra ihop med någon av vevarna?

Många frågor nu men väldigt tacksam för dom svar jag får.
Verkar vara en djungel av delar där ute :)
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 84
Joined: Mon 08 Apr 2013, 17:14

Re: Trimma Vespa 50

Post by ljus123 »

Har du trimmat någonting? Såg tråden nu, vet inte ifall du fått information på annat håll.
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: Trimma Vespa 50

Post by robertr »

Nej men har läst mig till en del nyttigheter och fick lite vägledning i en annan tråd.
Har tänkt mig dessa delar:
http://www.scooter-center.com/de/product/1610006/
http://www.scooter-center.com/de/product/1010002
http://www.scooter-center.com/en/product/PN2764

Sen annan utväxling samt nya lager, packningar , förstärkt koppling osv
User avatar
Chrocko
Entusiast
Entusiast
Posts: 135
Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn

Re: Trimma Vespa 50

Post by Chrocko »

Ser ut som ett bra val men, satsa på en 19mm förgasare istället för 16mm.

Behöver Du hjälp, kan Du kontakta Mej.

Mvh
Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: Trimma Vespa 50

Post by robertr »

ljus123 wrote:Har du trimmat någonting? Såg tråden nu, vet inte ifall du fått information på annat håll.
Det var ju du som hjälpte mig i den andra tråden :)
Har varit lite segstartad men har heller inte bråttom utan vill att det ska bli bra, samt förberett en arbetsplats där jag kan utföra arbetet. Har haft stor hjälp av det vi diskuterade.
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: Trimma Vespa 50

Post by robertr »

Chrocko wrote:Ser ut som ett bra val men, satsa på en 19mm förgasare istället för 16mm.

Behöver Du hjälp, kan Du kontakta Mej.

Mvh
Christer
Tack för ditt svar!
Jag kommer inte att ta upp motorblocket något. Kommer en 19mm göra stor skillnad mot 16mm ändå? Samtidigt vill jag inte att den skall gå för fort heller :)

Vid montering av hela motorn. Använder ni fett någonstans på insidan eller smörjs allt av växellådsoljan?
User avatar
Chrocko
Entusiast
Entusiast
Posts: 135
Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn

Re: Trimma Vespa 50

Post by Chrocko »

En 19mm förgasare gör ganske inte så mycket på farten men det påverkar helheten och orken på motorn.
Samt att jag tror det är lättare att justera in den till en sådan cylinder du valt. Mät hålet i motorblocket det matchar säkert en 19mm förgasare.
Vid montering är det bra att använda sej av lite "smörja" men i övrigt så smörjs motorns inre/växellåda av oljan i motorn.

// Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Post Reply