Starta med kicken mm

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Ola
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Thu 05 Aug 2004, 20:18
Location: Sweden

Starta med kicken mm

Post by Ola »

Har precis skaffat en V50 -82 som går ok, gör iaf lite drygt 35 på mätaren och orkade över Västerbron på trean utan problem...

Det jobbiga är att starta den, måste springa igång den varvid den startar ganska snällt med lite gaspådrag. Med kicken går den runt fint men utan tendens till att tända om den inte är väl varmkörd, dock nästan omöjligt att starta den med kicken i vilket fall (inte helt eftersom säljaren faktiskt fick igång den en gång).

Planen är att rengöra alla filter och byta olja och tändstift så fort som möjligt men vad kan jag göra mer? Antar att problemet är antingen feljusterad fugge (går lite sisådär på tomgång varm, uselt kall), taskig gnista eller dålig komp. Kan det vara något annat, och vad är mest troligt? Vad ska jag kolla?

Förresten, årsmodellen är lite spännande; -82 enligt scooterhelp, säljaren trodde -69 eller -74, jag har hittat gamla försäkringspapper där det stått -71 och -76... Typintyget har inte ett enda datum ifyllt.
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

finns lite olika knep att kolla år, har jag för mig. t.ex piaggio-loggan som byttes 67, fälgarna ändrades 74 (tror jag?). finns det några mer såna tecken? annars litar jag till scooterhelp.

det verkar vara ett ganska vanligt kickproblem, hojta till om du hittar nån lösning.
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Kolla upp ram och motornummer, enda säkra korten att ta reda på årsa på grejerna.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Tjena.

Chassiekod+ramnummer är nyckeln, men det finns lite olika uppgifter på internet som ibland inte stämmer.

Med hjälp av olika utseendedetaljer kan man också få en ungefärlig uppfattning om årsmodell. Förutsättningen är såklart att det sitter originalmonterade delar på den.

Några detaljer man kan titta efter:

Tidiga V50 ca1963-65:
-Har den lilla motorluckan: http://vespa-club-des-savoie.chez.tisca ... N_V5A1.jpg

V50 1963-67/68? har fägar som sitter med 4 bultar i mitten

V50 68-1973-74? har den nya sexkantiga piaggiologgan + skrivstilstexten, de nya bromstrummorna + fälgarna: http://www.grandior.it/Images/2wheels_ima/Vespa_50R.jpg

V50 1973-74? nya "raka" vespaloggan kommer+ den fyrkantiga "vespa50" skylten på baken.

V50 i slutet 70-tal/början 80-tal? får lite modernare detaljer som plastbensinkran. fotbromspedalens uderdel blir fyrkantig i stället för rund, svänhjulet får gänga för avdragare, nytt kopplingslock m.m.

tittar man ordentligt så finns det massor med smådetaljer som skiljer mellan årsmodellerna, för många för att räkna upp.

men emblemen + färlgarna säger om det är 60 eller 70-tal och sista 80-talarna har gängan på svänghjulet.

Utseendet på broms och kopplingsgrepp har ändrats minst 3 ggr och färg på hantagsgummin minst 2ggr.

/Fredriko
Jesper
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Tue 17 Aug 2004, 10:56
Location: Sweden

Post by Jesper »

Jag har en -69 med 4-bults fälgar. Konstigt?

/Jesper
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Obeservera att jag skrev cirka eller ett "?".
Det fanns säkert fyrbults 69:or, vet inte ens om de nyare hjulen kommit då. Men har man en med nya hjulen så är det garanterat ingen vespa före 1966. Tittar man också i Piaggios produktionslista så ser man att Vespa 50 R/N/L överlappar varandra då det kanske fanns både nya och gamla modeller med samma årsmodell angiven.

Sedan har man tillverkat de fyrbultade modellerna paralellt för export. De "japanmodeller" av V50 som såldes på SIP för ett par år sedan såg ut som nya V50 men hade gamla 10" fyrbultshjul !

Vad har din 69:a för emblem? skrivstil? tjocka eller folie?

/fredriko
Jesper
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Tue 17 Aug 2004, 10:56
Location: Sweden

Post by Jesper »

Jag har den sexkantiga loggan men tyvärr så har den förra ägaren gjort en tarvlig renovering och satt på en logga med skrivstil för en 150 cc! Otroligt, men sant. Det finns andra saker han gjort som jag inte törs nämna här...jag hoppas kunna återställa vissa.
Ola
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Thu 05 Aug 2004, 20:18
Location: Sweden

Post by Ola »

Var ute på lunchen och kollade lite på "pärlan", det stämmer säkert med -82 med tanke på de detaljer som varit uppe i tråden. Tycker dock att den totala avsaknaden av datum på typintyget är lite skumt, men jag har aldrig sett något intyg innan så det kanske är vanligt.

Angående det egentliga problemet så fick jag den faktiskt att tända två gånger mha kicken imorse så lite går det framåt.

Eftersom moppen stått rätt länge så tänkte jag börja med att göra rent förgasare osv innan jag går vidare och tittar på tändningen, kanske får bättre ordning på tomgången också som är ostabil tills den gått ordentligt varm.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

hittade den här listan. om den nu stämmer?

som ni ser finns del en del olika Vespa 50 med samma chassienummer V5A1, alltså den "Svenska" mopedmodellen.
Det gjordes alltså Vespa 50 N, R och L under 1969. lurigt!


Vespa 50/N

1963 V5A1T 1001-6960
1964 V5A1T 6961-61346
1965 V5A1T 61347-92876
V5A1T 92877-101576
1966 V5A1T 101577-155460
1967 V5A1T 155461-190977
V5A1T 200001-213546
1968 V5A1T 213547-248333
1969 V5A1T 248334-275620
1970 V5A1T 275621-280997
1971 V5A1T 280998-283299


Vespa 50/R

1969 V5A1T 700001-702503
1970 V5A1T 702504-735716
1971 V5A1T 735717-769612 (Starting with 752189 the motor is V5A2M)

Vespa 50/L

1966-67 V5A1T 500001-530932
1967-70 V5A1T 540001-637063




Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

och här kommer en ny lista från en källa i USA, den här sträcker sig fram till 1983.

VESPA 50/N

1963 V5A1T 1001-6960
1964 V5A1T 6961-61346
1965 V5A1T 61347-92876
1965 V5A1T 92877-101576
1966 V5A1T 101577-155460
1967 V5A1T 155461-190977
1967 V5A1T 200001-213546
1968 VSA1T 213547-248333
1969 V5A1T 248334-275620
1970 V5A1T 275621-280997
1971 V5A1T 280998-283299

VESPA 50/L

1966 V5A1T 500001-502972
1967 V5A1T 502973-530932
1967 V5A1I 540001-549484
1968 V5AIT 549485-595321
1969 V5A1T 595322-630615
1970 V5A1T 630616-637063

VESPA 50/R

1969 V5A1T 700001-702503
1970 V5A1T 702504-735716
1971 V5A1T 735717-769612
1972 V5A1T 769613-804164
1973 V5A1T 804165-831712
1974 VSA1T 831713-861870
1975 V5A1T 861871-878151
1976 V5A1T 878152-893568
1977 V5A1T 893569-906043
1978 V5A1T 906044-914139
1979 V5A1T 914140-922204
1980 V5A1T 922205-930986
1981 VSA1T 930987-936052
1982 V5A1T 936053-938702
1983 V5A1T 938703-938761

Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

hittade den här listan. om den nu stämmer?

som ni ser finns del en del olika Vespa 50 med samma chassienummer V5A1, alltså den "Svenska" mopedmodellen.
Det gjordes alltså Vespa 50 N, R och L under 1969. lurigt!


Vespa 50/N

1963 V5A1T 1001-6960
1964 V5A1T 6961-61346
1965 V5A1T 61347-92876
V5A1T 92877-101576
1966 V5A1T 101577-155460
1967 V5A1T 155461-190977
V5A1T 200001-213546
1968 V5A1T 213547-248333
1969 V5A1T 248334-275620
1970 V5A1T 275621-280997
1971 V5A1T 280998-283299


Vespa 50/R

1969 V5A1T 700001-702503
1970 V5A1T 702504-735716
1971 V5A1T 735717-769612 (Starting with 752189 the motor is V5A2M)

Vespa 50/L

1966-67 V5A1T 500001-530932
1967-70 V5A1T 540001-637063




Federico
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Dessutom kan man nog inte lita på typintygen. Det kan tydligen diffa rätt rejält mellan när maskinen tillverkades och när den såldes. Vår Vespa 50 är enligt ramnumret tillverkad 1981 men typintyget är daterat 1983.
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Svenska typintyg stämmer inte för fem öre i bland. Inte ens på nya maskiner behöver det stämma, polaren köpte en ny pvc-moppe och det stämde varken på färg eller ramnummer. Haha.
wrc
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Sat 03 Jul 2004, 22:43
Location: Sweden
Contact:

Post by wrc »

Kolla tändningen. En högt inställd tändning gör motorn svårstartad. Kolla även , eller byt, brytare o konding.


www.scootech.se
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

vad menas med det då, på nybörjarspråk? konding och brytare vet jag vad det är, men hur ställer man in tändningen? Har läst diverse olika vinkeltips ang. trim, men, hajjar inte riktigt.
Ola
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Thu 05 Aug 2004, 20:18
Location: Sweden

Post by Ola »

Som en annan nybörjare så har jag hittat bl.a detta: http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html

Tycker TDC verktyget verkar överdrivet avancerat iofs. Man borde klara sig med lämpligt föremål som hålls helt stilla i tändstiftshålet, men det kanske rävarna kan svara på?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />vad menas med det då, på nybörjarspråk? konding och brytare vet jag vad det är, men hur ställer man in tändningen? Har läst diverse olika vinkeltips ang. trim, men, hajjar inte riktigt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!

Om tändplattan sitter rätt så räcker det att ställa in brytarspetsarna på 0,4mm (+/- 0,1mm).
/Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Och när det gäller TDC (övre dödpunkt) går det naturligtvis bra med en skruvmejsel eller träpinne men mycket av precisionen går förlorad och den punkt man får fram kan skilja sig 5 grader från den verkliga eftersom kolvens rörelse är mycket liten per grad i närheten av dödpunkterna.

Dag
peacerich
Drömmare
Drömmare
Posts: 1
Joined: Sat 28 Aug 2004, 22:19
Location: Sweden

Post by peacerich »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jesper</i>
<br />Jag har en -69 med 4-bults fälgar. Konstigt?

/Jesper
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej då, inte alls! Min Vespa 50 N från 1969 har också fyrbultsfälg utan hål, vilket i övrigt ALLA Vespa 50 N från 1969 har!

/ Fredrik årsmodell 1969 med Vespa 50 N dito...
Ola
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Thu 05 Aug 2004, 20:18
Location: Sweden

Post by Ola »

För att anknyta till orginalfrågan så har jag skaffat ny konding och brytare, men avdragaren har inte kommit så det ligger på is så länge. Planering och tremånaders baby är inte alltid så lätt...

Dock så upptäckte jag på senaste pendlingsresan till jobbet att moppen ökar farten och drar bättre i uppförsbacke om jag drar ut choken, trots väl varmkörd motor. Min begränsade erfarenhet av 50cc tvåtakt säger mig att motorn då får mindre soppa än vad den borde i normalfallet, vilket jag förmodar beror på skitig förgasare? Den har stått ganska länge innan jag köpte den så det har väl beckat ihop någonstans... Svårt att tro att munstycket är för litet efter tjugo år.
Ola
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Thu 05 Aug 2004, 20:18
Location: Sweden

Post by Ola »

Lallar vidare.

I helgen plockade jag isär fuggen och blåste rent överallt, och visst gick det lite bättre. Dock så ramlade luftburken av på hemvägen igår, beroende på att locket var spräckt så jag ville inte dra åt muttrarna så hårt och att jag inte hittade loctiten. Ska kolla om Vespaservice har luftburken på lager, annars åker tejprullen fram ikväll. Antar att sprickorna vid insuget kanske kan bidra till att mängden luft har varit lite för stor.

"Brukar" man göra något åt luftfilter/luftburk? Rent spontant så känns konstruktionen sådär med vad det verkar högt motstånd och ett filter som mest verkar hindra getingar från att bygga bo i motorn... Att tidigare ägare har misshandlat sönder locket kanske man inte kan skylla på fabriken iofs.

Förresten kan jag nu ibland kicka igång pärlan om jag håller fullgas och släpper precis när den startat, kan man dra någon slutsats av det?
Ola
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Thu 05 Aug 2004, 20:18
Location: Sweden

Post by Ola »

Har nu bytt brytarspetsar, konding och tändstift. Startade på andra kicken imorse, men eldprovet är i ikväll då jag ska hem från jobbet och den har stått ute hela dagen. Har nämligen varit värre än vanligt att få igång den när den är kall, hemma står den i varmförråd och då har jag oftast rullat igång den på ett par meter.

Inget skillnad i toppfart, möjligen går den lite jämnare.
Ola
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Thu 05 Aug 2004, 20:18
Location: Sweden

Post by Ola »

Letade upp detta gamla ämne, jag tror mig nämligen kommit lösningen på spåret!

Problemet verkar löjligt enkelt, choken går nämligen inte tillräckligt trögt! Dvs direkt när jag kickar så åker den in en bit, lagom för att vara nästintill omöjlig att kickstarta, men det är tillräckligt mycket choke för att den snällt ska rullstarta. Håller jag ut choken med vänstern, gasar lite med högern och kickar ett par gånger så startar den. Nackdelen är att man ser ut som ett gem under manövern, och det är lätt att ha vänsterdojan under kicken när jag stampar med högern...

Varför kollar man inte de enkla sakerna först? :-) Dags för lite skruvande, måste ju gå att justera på något vis.

Kanske kan vara ett tips till någon annan V50-ägare som är lika dålig på problemsökning som jag!

Mvh
Ola
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola</i>
<br />direkt när jag kickar så åker den in en bit<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Intressant. På min Touring -62 brukar choken åka in av sig själv, när motorn har startat. Jag har alltid undrat om detta är en "bug" eller en "feature".

/Jörgen
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola</i>
<br />direkt när jag kickar så åker den in en bit<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Intressant. På min Touring -62 brukar choken åka in av sig själv, när motorn har startat. Jag har alltid undrat om detta är en "bug" eller en "feature".

/Jörgen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

min var likadan. så fort motorn startat vibrerar den in av sig själv.

fick problem med det när jag bytte till PHBH fugge, den har starkare chokefjäder. lösningen blev ibland att jag satte låsnyckeln mellan ploppen på choken och ramen så den inte kunde åka tillbaka... Abusnyckeln fungerade bäst.


Federico
Post Reply