Jag har blivit med vespa
-
- Drömmare
Jag har blivit med vespa
Jag har fått köpa min väns vespa som han ramlade med i regn för ca 6 år sen. Den har stått under presenning utomhus fram tills jag köpte den för nån vecka sen. En vespa touring 1960 enligt motornumret. Jag ska få papperna nästa gång jag träffar min vän.
"Benskölden"? Har fått ta stor del av smällen när den välte och är deformerad. Den ser rak och fin ut i övrigt. Jag antar att en duktig plåtslagare kan lösa detta? Sen har motorn fått en rejäl smäll och ena motorblocket lite knäckt och deformerat. Den har stått utan motorolja kan tilläggas. Kan man svetsa detta eller bör jag leta efter ersättningshalva? Jag har noll koll på vespor men hade tänkt lära mig. Höll på mycket med gamla mopeder när jag var tonåring. Vespan totalrenoverades nått år innan den kraschade.
Vad börjar en amatör med lämpligast för att få liv i min vespa? Jag fick köpa den till väldigt bra kompispris så vill gärna komma billigt undan men förstår att det kan kosta en del. Bifogar några bilder med. Tacksam för all hjälp! // Mange
Skickat från min iPhone
"Benskölden"? Har fått ta stor del av smällen när den välte och är deformerad. Den ser rak och fin ut i övrigt. Jag antar att en duktig plåtslagare kan lösa detta? Sen har motorn fått en rejäl smäll och ena motorblocket lite knäckt och deformerat. Den har stått utan motorolja kan tilläggas. Kan man svetsa detta eller bör jag leta efter ersättningshalva? Jag har noll koll på vespor men hade tänkt lära mig. Höll på mycket med gamla mopeder när jag var tonåring. Vespan totalrenoverades nått år innan den kraschade.
Vad börjar en amatör med lämpligast för att få liv i min vespa? Jag fick köpa den till väldigt bra kompispris så vill gärna komma billigt undan men förstår att det kan kosta en del. Bifogar några bilder med. Tacksam för all hjälp! // Mange
Skickat från min iPhone
- Attachments
-
- image.jpg (89.15 KiB) Viewed 7778 times
-
- image.jpg (104.04 KiB) Viewed 7778 times
-
- image.jpg (94.07 KiB) Viewed 7778 times
-
- image.jpg (68.46 KiB) Viewed 7778 times
-
- Drömmare
Re: Jag har blivit med vespa
Är det svårt att plocka av motorn?
att svetsa blocket är bara början, du måste också få en verkstad att efterbearbeta lagringen för kickaxeln vilket blir dyrt, om du kan få någon att göra det. Försök i stället att finna ett annat motorblock eller en komplett motor.
Att plocka av motorn är i princip väldigt enkelt. Lossa elen, lossa bränsleslang, lossa wirar, lossa stötdämpare. Därefter sitter motorn bara fast med den stora "motorbulten" framför motorn.Mange54321 wrote:Är det svårt att plocka av motorn?
Jag skrev "i princip", därför att sitter motorbulten fastrostad är det plötsligt inte alls enkelt längre

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
- JanneHagnell
- Lärling
Problemet med tvåtaktare som fått en smäll undertill är att du lätt tappar vevhuskompressionen, och då går ju inte motorn. Fyrtaktare är ju i princip ok så länge de inte läcker olja eller att du knycklat så mycket att oljepumpssilen skadats.
Det bästa vore nog att försöka ragga upp ett nytt block.
Det är nog svårt att få till en bra motor av det du har
Gurra
Det är nog svårt att få till en bra motor av det du har

Gurra
-
- Drömmare
Tack för alla svar. Jag har eventuellt en ersättningsmotor på gång. Jag har iaf fått rengjort vespan rejält och snart blivit av med alla spindlar 

- JanneHagnell
- Lärling
Inte hjulspindlarna, hoppas jag..?

-
- Drömmare
Nä som tur va inte
Men jag gick ut till den häromkvällen och då bar det ca 50-100 småspindlar som sprang runt på sadeln. Sådär kul när man har spindelfobi! Men vespan betyder mer så det var bara att bita i det sura äpplet och börja döda dem.

Men jag gick ut till den häromkvällen och då bar det ca 50-100 småspindlar som sprang runt på sadeln. Sådär kul när man har spindelfobi! Men vespan betyder mer så det var bara att bita i det sura äpplet och börja döda dem.
Du dödade dem? Hmm.... dålig karma, Mange. Det börjar inte bra... 

Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
- JanneHagnell
- Lärling
Mycke' regn blir'e...
-
- Drömmare
tack för all hjälp! Jag har nu fått tag på en extramotor, väntar bara på leveransen. Nu till en kanske dum fråga men min vespa har glovebox men den hade min vän plockat av efter att vespan vält. Jag förstår bara inte riktigt hur det är tänkt att den ska fästas. Jag har 4 fästen på benskölden och 4 bultar till som ska hålla fast den men om jag använder de bultarna så finns det inget som hindrar bulten från att snurra runt när jag sedan försöker hålla upp "lådan" och skruva fast muttrarna. Asså försöker jag spänna muttern så snurrar bara bulten. Skruvarna verkar stämma enligt liknande bilder på nätet men förstår ändå inte riktigt hur det är tänkt att funka. Någon här som vet?