Dubbel-Bajaj!
Re: Dubbel-Bajaj!
Ja bäste Janne - du har givit uttrycket "vägen är viktigare än målet" en ny innebörd. : ) Hoppas nu våren kommer snabbar sig så man kan ta vespan och titta hur Du har det! 

Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
- JanneHagnell
- Lärling
Tackar! Idag har det hänt lite igen. Ljuddämparen lackad, tätad i skarven, ihopskruvad och klar för montering!

En fundering angående ljuddämparen : Har hört att strypningen på Bonnie ska vara av typen "bricka i avgassystemet". Kan det vara så att Bajaj lite hastigt och lustigt ändrade i ljuddämparen och att det visserligen sänkte maxhastigheten men också gjorde mottrycket så högt att motorn lätt blir tjurig? En tanke då hon startade som ett skott utan avgassystem samtidigt som jag inte hittade något egentligt stopp i ljuddämparen. Moppis1 tycker jag också kan behöva väl många kickar om hon inte nyligen är körd.

En fundering angående ljuddämparen : Har hört att strypningen på Bonnie ska vara av typen "bricka i avgassystemet". Kan det vara så att Bajaj lite hastigt och lustigt ändrade i ljuddämparen och att det visserligen sänkte maxhastigheten men också gjorde mottrycket så högt att motorn lätt blir tjurig? En tanke då hon startade som ett skott utan avgassystem samtidigt som jag inte hittade något egentligt stopp i ljuddämparen. Moppis1 tycker jag också kan behöva väl många kickar om hon inte nyligen är körd.
- JanneHagnell
- Lärling
Har dryftat avgassystemet på fb med en fd Bajajförsäljare. Han berättade att strypningen sitter i rörskarven precis där röret går in i dämparen.

På de moppar han sålde fick kunden välja strypt eller ostrypt system. Gissa vad alla valde..? Med strypning var Bonnien tydligen sådär kraftlös som jag läst att många ondgjort sig över.
Med tanke på hur svårt jag har haft att rensa i rörböjen är det väl tyvärr troligt att detta är ett strypt system. Så nu har jag i princip detta att välja på:
1) Sätta vinkelslipen i systemet igen. Enligt scootersäljaren blir det dock inte lika bra som ett ostrypt från fabrik (han hade testat att "plugga ur").
2) Köpa ostrypt från England eller Tyskland. Förvånansvärt billigt, typ 200kr plus något liknande i frakt.

På de moppar han sålde fick kunden välja strypt eller ostrypt system. Gissa vad alla valde..? Med strypning var Bonnien tydligen sådär kraftlös som jag läst att många ondgjort sig över.
Med tanke på hur svårt jag har haft att rensa i rörböjen är det väl tyvärr troligt att detta är ett strypt system. Så nu har jag i princip detta att välja på:
1) Sätta vinkelslipen i systemet igen. Enligt scootersäljaren blir det dock inte lika bra som ett ostrypt från fabrik (han hade testat att "plugga ur").
2) Köpa ostrypt från England eller Tyskland. Förvånansvärt billigt, typ 200kr plus något liknande i frakt.
- JanneHagnell
- Lärling
- JanneHagnell
- Lärling
Suck... Idag skulle jag "bara" starta Bonnie inför monteringen av ljuddämparen. Stendöd! Men hoppar igång direkt på startgas. Så det är väl fuggen iaf... 

- JanneHagnell
- Lärling
Idag började Moppis1 tjuvstanna när jag var ute och körde.
Troligen skit i bränslesystemet eller att flottören svällt, som på Bonnie. Dock kändes det inte så kul att ha två indisponerade scootrar, så jag gjorde ett ryck med Bonnie: Först fick hon insprutning!

Testade detta för att se om problemet låg i tank, ledning eller bränslekranarna, men nix! Lika död som förut.
Satte tillbaka den iordningfixade ljuddämparen och det gjorde, som väntat, inte heller någon skillnad.
Så det blev loss med fuggen igen, renblåsning för 70-11:e gången och så klämde jag i med munstycke 69 istället för original 58. Och si, då small hon igång!!
Visserligen är jag inte säker på att originalet och de jag köpt (till Dellorto) är på samma skala, men det verkar tydligt att det behövdes mer bränsle, iaf.
Sedan laborerade jag fram och åter mellan 69 och 66, men det fick bli 66. Med 69 startade hon visserligen i ett huj, men när hon blivit varm och med luftfilter på varvade hon inte ur.
Nu får hon stå ett tag så får vi se om lyckan håller i sig när jag startar henne igen.

Testade detta för att se om problemet låg i tank, ledning eller bränslekranarna, men nix! Lika död som förut.
Satte tillbaka den iordningfixade ljuddämparen och det gjorde, som väntat, inte heller någon skillnad.
Så det blev loss med fuggen igen, renblåsning för 70-11:e gången och så klämde jag i med munstycke 69 istället för original 58. Och si, då small hon igång!!

Visserligen är jag inte säker på att originalet och de jag köpt (till Dellorto) är på samma skala, men det verkar tydligt att det behövdes mer bränsle, iaf.
Sedan laborerade jag fram och åter mellan 69 och 66, men det fick bli 66. Med 69 startade hon visserligen i ett huj, men när hon blivit varm och med luftfilter på varvade hon inte ur.
Nu får hon stå ett tag så får vi se om lyckan håller i sig när jag startar henne igen.
- JanneHagnell
- Lärling
Provtur med Bonnie idag. Hon startade lätt och den tvekan vid gasning som funnits förut var borta. Dock verkar hon inte vilja varva ur ordentligt, så munstycke 66 kanske ändå är något för stort. Men jag ska köra lite och känna på henne innan jag byter. Under tiden åker den trilskande Moppis1 in i verksta'n för behandling.

För litet munstycke: Svarar dåligt på gas, "tvekan" som du beskriver det. Ser du på tändstiftet när du varit ute på en tur och gasat på är det lust/vitt.
För stort munstycke: Varvar ut dåligt, "bluddrar"/fyrtaktar på fullgas. Ser du på stiftet är det sotsvart.
När allt är rätt ska stiftet vara chokladbrunt, och motorn ska svara rappt och varva ut bra. Lyckospark!
/jens
För stort munstycke: Varvar ut dåligt, "bluddrar"/fyrtaktar på fullgas. Ser du på stiftet är det sotsvart.
När allt är rätt ska stiftet vara chokladbrunt, och motorn ska svara rappt och varva ut bra. Lyckospark!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
- JanneHagnell
- Lärling
Tack!
Längre provtur med Bonnie nu ikväll, och minsann, nu går hon riktigt hyggligt !
Börjar fyrtakta vid fullgas (högre fart genom att inte gasa fullt) men så gjorde ju Moppis1 också innan hon fick original luftfilter.
Bonnie är fortfarande inte lika stark i backar som Moppis1, men hon svarar rappt och fint på gasen och är lättstartad och choken kan jag lägga ur efter bara några sekunder.
Nu känns det riktigt lovande!
Längre provtur med Bonnie nu ikväll, och minsann, nu går hon riktigt hyggligt !

Börjar fyrtakta vid fullgas (högre fart genom att inte gasa fullt) men så gjorde ju Moppis1 också innan hon fick original luftfilter.
Bonnie är fortfarande inte lika stark i backar som Moppis1, men hon svarar rappt och fint på gasen och är lättstartad och choken kan jag lägga ur efter bara några sekunder.
Nu känns det riktigt lovande!

- JanneHagnell
- Lärling
Moppis1:s förgasare öppnad och som jag misstänkte har hon drabbats av samma sjuka som Bonnie: Svullen flottör. Infästningen hade svällt på bredden och även inåt i hålet för pinnen den sitter fast med. Lite filande på ytorna och fräsande med ett spiralborr gjorde susen. Blåste förstås rent alla kanaler och munstycken också, så nu ska fuggen vara klar för återmontering på moppen.
- JanneHagnell
- Lärling
Idag konstaterar jag att Moppis1 och Bonnie har ingått en ondskans pakt med mottot "aldrig mer än en fungerande moppe!".
Jag och dottern fick visserligen igång Moppis1 nu på eftermiddagen, men hon (moppen) vägrade gå någon längre stund på tomgång, som dessutom behövde vara rejält uppskruvad. När hon stannat krävdes choke trots att hon var genomvarm. Att det rann långsamt i slangen fick mig att tro att flottören fortfarande strular, så det är bara isär med fuggen igen!
Jag och dottern fick visserligen igång Moppis1 nu på eftermiddagen, men hon (moppen) vägrade gå någon längre stund på tomgång, som dessutom behövde vara rejält uppskruvad. När hon stannat krävdes choke trots att hon var genomvarm. Att det rann långsamt i slangen fick mig att tro att flottören fortfarande strular, så det är bara isär med fuggen igen!

- JanneHagnell
- Lärling
Idag var det isär med fuggen igen och visst kärvade flottören!
Fick fila bort lite till av plasten, plus att jag tog lite på munstycksröret så inte flottören ska kila sig fast mot det.

Tror iof sig att det är konstruerat så flottören slår i botten på huset innan den skulle kila sig fast, men det skadar ju inte.
Efter detta startade Moppis1 snällt och gick i princip som hon skulle, lättstartad även varm och varvar ur. Lite fladdrig tomgång dock, så jag behöver ha den lite väl högt för att den inte ska tjuvstanna, men det kan jag leva med.
Vårvädret var härligt och dottern plockade fram tvättspann och -svamp och påbörjade vårrengöring medan jag monterade den fådda vindrutekåpan.

Egentligen till en Bajaj Chetak (Vespa Sprint), men satt som en smäck på Bonnie också!
Har jag nu verkligen två fungerande Bajajer? Får nog nypa mig i armen...

Fick fila bort lite till av plasten, plus att jag tog lite på munstycksröret så inte flottören ska kila sig fast mot det.

Tror iof sig att det är konstruerat så flottören slår i botten på huset innan den skulle kila sig fast, men det skadar ju inte.
Efter detta startade Moppis1 snällt och gick i princip som hon skulle, lättstartad även varm och varvar ur. Lite fladdrig tomgång dock, så jag behöver ha den lite väl högt för att den inte ska tjuvstanna, men det kan jag leva med.
Vårvädret var härligt och dottern plockade fram tvättspann och -svamp och påbörjade vårrengöring medan jag monterade den fådda vindrutekåpan.

Egentligen till en Bajaj Chetak (Vespa Sprint), men satt som en smäck på Bonnie också!
Har jag nu verkligen två fungerande Bajajer? Får nog nypa mig i armen...

Härligt! Det verkar som om den "nya" bensinen/kemikaliesoppan gör att vissa flottörer sväller. EM Scooters sålde MÅNGA nya flottörer till gammel-Vespor under en period. Samma sak förresten med plast-/gummitopparna på flottörnålarna, de mådde också illa av bensinen.
/jens
/jens
- JanneHagnell
- Lärling
Ja, jag hoppas inte nålspetsarna kommer att ställa till problem, de är ju svårare att göra något åt. Det kryllar inte av reservdelar till Jetexförgasare, precis...
- JanneHagnell
- Lärling
Med tiden lär det bli bättre men bra lär det aldrig bli, som Cornelis uttryckte det...
Tog en rejäl provtur med Moppis1 och hon gick som hejsan!
Den nya kåpan gjorde dessutom färden synnerligen behaglig, det kändes riktigt varmt trots att vårtemperaturen sjunkit rejält nu på kvällen.
MEN... När jag stannade ville hon inte gå någon längre stund på tomgång och var sur på att starta. Satte jag i choken hoppade hon dock igång.
Känns ju som omvända världen!
Har dock kommit fram till att flottören nog kärvar fortfarande, men att den bara gör det när motorn värmt upp fuggen ordentligt. Har inte märkt detta fenomen på Bonnie, och där kapade jag ju bort så mycket på flottören att jag fick lägga en distans emellan.
Gjorde en annan upptäckt, som förklarar varför Moppis1 alltid känts starkare och svarat bättre på gasen än Bonnie: Bonnie hade munstycke 58, men i Moppis1 sitter 64!
Nu sitter det 66 i Bonnie och nu går hon ju mycket bättre men varvar inte ur, så 64 ska det nog vara. Får försöka hitta det till Moppis1 också.

Tog en rejäl provtur med Moppis1 och hon gick som hejsan!

MEN... När jag stannade ville hon inte gå någon längre stund på tomgång och var sur på att starta. Satte jag i choken hoppade hon dock igång.

Har dock kommit fram till att flottören nog kärvar fortfarande, men att den bara gör det när motorn värmt upp fuggen ordentligt. Har inte märkt detta fenomen på Bonnie, och där kapade jag ju bort så mycket på flottören att jag fick lägga en distans emellan.
Gjorde en annan upptäckt, som förklarar varför Moppis1 alltid känts starkare och svarat bättre på gasen än Bonnie: Bonnie hade munstycke 58, men i Moppis1 sitter 64!

- JanneHagnell
- Lärling
- JanneHagnell
- Lärling
Ni verkar ha väldigt roligt med era mopeder, Uppfinnarjocke med döttrar. Vägen är resans mål, och flickorna bör lära sig en del om mekanik och finurliga lågteknologiska lösningar under vägen, helt i den indiska andan. Respekt!
/jens
/jens
- JanneHagnell
- Lärling
Idag fick tjejerna välja pimpning. Äldsta dottern tog dödskallarna:

...och lillatjejen fick tärningarna:

Ihop med vingmutterlösningen jag redovisat ovan innebär det att man nu kan ta av främre motorkåpan utan verktyg, nog så bra om förgasarna vill strula mer. Passade dessutom på att smäcka dit ett nytt bränslefilter på Moppis slang (Bonnie har ju redan i originalkranen), ett i metall och gjort för ändamålet denna gång.
På Bonnie passade jag också på att vända min hemsnickrade luftburk så intaget vetter uppåt och satte igen några av hålen, allt för att så mycket det går efterlikna originalburken. Får se om bluddrander minskar av det.
På Nossebromarknaden igår hittade jag fö en standardljudämpare till Bonnie, alltså en med strypning. Inget jag slog till på, men nu vet jag hur de ser ut, bla är det en tydlig skarv på röret där man gått in och utfört strypningen.

...och lillatjejen fick tärningarna:

Ihop med vingmutterlösningen jag redovisat ovan innebär det att man nu kan ta av främre motorkåpan utan verktyg, nog så bra om förgasarna vill strula mer. Passade dessutom på att smäcka dit ett nytt bränslefilter på Moppis slang (Bonnie har ju redan i originalkranen), ett i metall och gjort för ändamålet denna gång.
På Bonnie passade jag också på att vända min hemsnickrade luftburk så intaget vetter uppåt och satte igen några av hålen, allt för att så mycket det går efterlikna originalburken. Får se om bluddrander minskar av det.
På Nossebromarknaden igår hittade jag fö en standardljudämpare till Bonnie, alltså en med strypning. Inget jag slog till på, men nu vet jag hur de ser ut, bla är det en tydlig skarv på röret där man gått in och utfört strypningen.
- JanneHagnell
- Lärling
Ödlemor!!! När jag stannade Moppis1 utanför affären kollade jag åtdragningen på tärningsskruvarna - bara för att upptäcka att en var borta!
Back-trackade så gott det gick, men det var ju som att leta efter en nål i en höstack. Så väl hemma fick det bli loctite på den kvarvarande skruven och Bonnies dödskallar.
Back-trackade så gott det gick, men det var ju som att leta efter en nål i en höstack. Så väl hemma fick det bli loctite på den kvarvarande skruven och Bonnies dödskallar.
- JanneHagnell
- Lärling
Idag körde jag ut Bonnie till stugan, drygt två mil landsväg, så dottern kan öva inför 15-årsdagen om ett år. Noterade samma sak som förut: Hon (moppen, alltså) varvar inte ur men är däremot numera ruggigt stark i uppförsbackar. Körde mot GPS-hastighetsmätaren och noterade ungefär 28 km/h på plan mark och ungefär det samma även i de värsta backarna! Byta munstycke eller inte, det är frågan. Lite bättre toppfart hade ju varit trevligt, men den här backtagningsförmågan vill jag inte mista!
- JanneHagnell
- Lärling
Nu vart en ny majsburk omgjord till luftrenare till Bonnie, denna gång med bara två mindre hål som inlopp för luften. Får se om teorin från originalburken på Moppis1 stämmer, alltså att minskat flöde i förgasarhalsen kan få motorn att varva ur, annars får det kanske bli ett något mindre munstycke ändå.
- JanneHagnell
- Lärling
Nix, den nya majsburken hade på tok för litet flöde, kom inte ur fläcken! Fick bli tillbaks med den gamla, så funkar allt som förut. Lurar på att av göra en burk med ställbart insug, typ "väggventil" eller gammal Novolette.
-
- Drömmare
Hej! Kul projekt!
Har några frågor till dig, gjorde nyss en tråd.
Vart får man tag på delar? Utom eBay? Finns det någon 60cc cylinder av annat märke som passar rakt på.
Har precis fått igång min, dock går hon bara 25km/h vilket är lite väl lite för att bruka henne dagligen. Skulle vilja ha 40 km/h
Vart får man tag på delar? Utom eBay? Finns det någon 60cc cylinder av annat märke som passar rakt på.
Har precis fått igång min, dock går hon bara 25km/h vilket är lite väl lite för att bruka henne dagligen. Skulle vilja ha 40 km/h
- JanneHagnell
- Lärling
Tack! Kul med fler Bonnie!Bonniebajaj wrote:Hej! Kul projekt!
Kolla först om du har det svenska avgassystemet. Det ser man på ett det är en svetsad skarv precis där röret går in i dämparen. Vill minnas att röret smalnar av också. Har du den dämparen får du aldrig upp farten! Ostrypta finns på ebay i Tyskland för några hundringar.
Har sett 60cc-cyllar, men det var nog Tyskland också. Fuggen är en Dellortokopia, så munstycken från Dellorto passar rakt av. Jag vet inte, men tror, att Dellorto till Piaggio Ciao passar och sådan finns i trimversion hos Rinab.
Lycka till!