Döende GT200 (Års modell 2004)

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Döende GT200 (Års modell 2004)

Post by rasjen »

Finns det någon som kan hjälpa mig med följande problem.

Jag har en GT200 som startar och rullar i c:a 1 minut sen dör den. Det låter ungefär som om bränslet tar slut. Sen när man ska starta om den är det nästan omöjligt och om man mot förmodan kör runt motorn några varv så dör den direkt man ger lite gas.

Efter någon vecka kan man återigen få köra den i 1 minut, sen samma problem.

Någon som har några tankar vad som kan vara problemet?

Tackar för all hjälp!

- Jens
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Re: Döende GT200 (Års modell 2004)

Post by SoulBoy »

Hej,

De flesta meckar nog mest äldre två-takt här. Låter som ett tändningsproblem men det är svårt att säga när man inte vet något om övrig status på din scooter.

En så pass ny scooter (ifrån mitt perspektiv) borde du väl kunna hitta en verkstad för?

/Ronny
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Re: Döende GT200 (Års modell 2004)

Post by rasjen »

Hej,

Helt klart kan man hitta en verkstad, men det är ju roligare att göra själv :)!

Så om någon har någon idé...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Döende GT200 (Års modell 2004)

Post by fritte »

Hålet i tanklocket som förhindrar undertryck i tanken kan vara täppt...

veck på bensinslangen...

tanken tom... låter dumt men värt att kolla...
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Re: Döende GT200 (Års modell 2004)

Post by rasjen »

Jag har kollat bensin i tanken :S.

Har dessutom lossat på bränsleslangen innan den går in i förgasare och där rinner det på bra. Så ev. kan det vara stopp i förgasaren någonstans. Ska försöka rengöra den i helgen, får kanske återkomma med mer info helt enkelt efter det.
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Döende GT200 (Års modell 2004)

Post by wanten »

Jag skulle kolla bränsletillförseln, hela vägen från tank och igenom förgasaren.

Johan
znabella
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 22
Joined: Thu 11 Jul 2013, 15:16

Re: Döende GT200 (Års modell 2004)

Post by znabella »

Jag har haft Gt 200 årsmodell 2004.
Leader motor med förgasare.
Plötsligt så ville den inte starta.
Lämnade in den på verkstad för felsökning.
Bensintanken var " full med skit " sa dom.
Rengöring bensintank och bränslesystem.
Pris 2500 kr.
Kolla om den får någon soppa.
Micke
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Re: Döende GT200 (Års modell 2004)

Post by rasjen »

Tackar för alla tips!

Blir helt klart städning av bränslesystemet. Ska se hur mycket som hinns med i helgen. Återkommer med info.

- Jens
User avatar
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 04 Jul 2013, 21:03
Location: Söderköping

Re: Döende GT200 (Års modell 2004)

Post by MammaScan »

Många modernare skotermopeder har en bränslepump (mekanisk) som brukar paja, brukar ge upphov till ganska precis de symptom du uppger. Vet inte om din har något liknande men är ju värt att kolla.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Döende GT200 (Års modell 2004)

Post by jencla »

Du kan ju testa med startgas. Går den då så bör det ju vara ett bränslerelaterat problem. Och även jag tänkte direkt på bränslepumpen ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Re: Döende GT200 (Års modell 2004)

Post by rasjen »

Tackar för alla goda tips!

Hann i helgen gå igenom förgasaren som inte verkade allt för skitig men jag upptäckte att flottören inte var kalibrerad enligt manualen. Så jag böjde till den lite och passade såklart på att städa ur förgasaren samtidigt och efter det går den som ett skott igen.

Så nu är det bara invänta första varma soliga dagen så man kan ut och njuta igen.

- Jens
Post Reply