Jag gör en enkel lågbudget-omlackering av min Vespa PX125 och har 2 frågor:
1) Jag har tagit bort fotstegslisterna (som är nitade) och tänker sätta dit dom igen efter lack. Har köpt ett ”nit-kit” från SIP scootershop och undrar; hur nitar man? Som original verkar det som man satt i dom från ovansidan och sedan tryckt dit dom, snarare än hamrat dom på plats. Hur har ni gjort –ni som utfört detta moment?
2) Runt kanten av benskölden sitter en rundad alulist, den har jag slitit loss. Den satt i vägen för lackjobbet och dessutom var den skadad. Sedan köpt en ny på SIP. Det finns ju något dyrt specialverktyg som man rullar den på plats med, något sådant har inte jag. Finns någon annan bra metod att få listen på plats och trycka den runt kanten utan att deformera den? Har tankar på att kanske tillverka ett eget verktyg av div rullar och skrot.
Hur nitar man?
Hur nitar man?
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
Re: Hur nitar man?
Vet inte hur dom gör på fabriken men jag brukar:
Sätt i niten ovanifrån. Klipp av niten så att den sticker ut ca 3mm på undersidan av fotplåten. Håll ett mothåll på nitskallen på ovansidan. Knacka med en hammare på den avklippta niten från undersidan tills den "drar".
Det går att popnita också har jag sett
Det finns ett specialverktyg att köpa på SIP, ett billigt och ett dyrt. Tejpa listen så att den inte glider av benskölden innan du börjar dra specialverktyget över kanten. Du måste sätta dit listen innan du monterat gaffeln.
Det finns lister som man skruvar dit också
Sätt i niten ovanifrån. Klipp av niten så att den sticker ut ca 3mm på undersidan av fotplåten. Håll ett mothåll på nitskallen på ovansidan. Knacka med en hammare på den avklippta niten från undersidan tills den "drar".
Det går att popnita också har jag sett
Det finns ett specialverktyg att köpa på SIP, ett billigt och ett dyrt. Tejpa listen så att den inte glider av benskölden innan du börjar dra specialverktyget över kanten. Du måste sätta dit listen innan du monterat gaffeln.
Det finns lister som man skruvar dit också
specialverktygetl?
Har någon erfarenhet av specialverktyget? Jag har funderat på att skaffa ett och skulle vara intresserad av att veta hur det fungerar i praktiken? Blir det rutmönster på undersidan?
Re: Hur nitar man?
Fixera listen med skruv/mutter i vartannat hål. Nita de övriga eftersom då sitter allt "på plats". Ta bort skruvarna och nita resten. Kom bara ihåg att justera in allt ordentligt innan Du börjar.
När det gäller att nita så går det bra att nita med mothåll och ett lämpligt drivdorn men man behöver en vän som hjälper till.
Vespaco, det blir ett rutmönster. Man kan slipa ett rutmönster i ett drivdorn också.
Lycka till.
När det gäller att nita så går det bra att nita med mothåll och ett lämpligt drivdorn men man behöver en vän som hjälper till.
Vespaco, det blir ett rutmönster. Man kan slipa ett rutmönster i ett drivdorn också.
Lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78