Köpt ett objekt åt frun, gammal och ovårdad så vintern är nog räddad för att få det i skick. 2 problem som jag skulle uppskatta lite ledtrådar på:
1 - Bränsle: den startar efter lite kickande på choke, går bra och varvar hyfsat, när choken trycks in går den 10s och stannar, återuprelas gång på gång. Verkar alltså få för mager blandning utan choke. Går utan choke om jag sprutar in rejält med startgas i insuget. Har rengjort hela förgasaren med tryckluft och vad jag kan se så är det öppet överallt. Tacksam för tips om tänkbart fel, vad jag själv gissar på är att det i alla fall är skit i förgasaren, men varför går den då med gas?
2 - Ingen eller möjligtvis mycket svag ström på lyset. Var borde jag börja leta felet?
Hoppas någon erfaren har en bra idé att komma med, tack
V50 R bränsleproblem
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
V50 R bränsleproblem
P200 -83
50R -77
50R -77
Re: V50 R bränsleproblem
Hej, är nästan helt säker på att det är tomgångsmunstycket som behöver BYTAS. Jag hade exakt samma problem som du och det tog lång tid att klura ut vad felet var. Min vespa gick bara när choken var utdragen. Jag fick använda uteslutningsmetoden och kom till slut fram till att det var just tomgångsmunstycket.
Lycka till
Lycka till
Re: V50 R bränsleproblem
1. Som sagt, tomgångsmunstycket. När du gasar tar andra munstycken över, därav går den med gas.
2. Kan vara fel lampor i, skulle kontrollera detta först!
2. Kan vara fel lampor i, skulle kontrollera detta först!
Re: V50 R bränsleproblem
Tänk på att lamporna (fram och bak) är kopplade i serie, det ska vara en 6V 18W spollampa bak och en 6V 15/15W (hel/halv) fram.
När det gäller förgasaren så är det med all säkerhet skräp i något munstycke, det är ju små munstycken jag skulle rekommendera att du tar en tunn mässingtråd och peta genom munstyckena. Huvudmunstycket ska vara 48 eller ev. ett 50.
Har Du ett bra bränslefilter? Använd inte ett pappers filter.
När det gäller förgasaren så är det med all säkerhet skräp i något munstycke, det är ju små munstycken jag skulle rekommendera att du tar en tunn mässingtråd och peta genom munstyckena. Huvudmunstycket ska vara 48 eller ev. ett 50.
Har Du ett bra bränslefilter? Använd inte ett pappers filter.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: V50 R bränsleproblem
Super, har legat lågt med meckandet ett tag men är påt igen nu, inser att den var i sämre skicka än väntat och tyvärr kraver med än bara munstycke, bland annat ny kolv och koppling. Stora frågan är nu om det ska trimmas nåt eller inte när motorn ändå är isär....
Kommer ta hem nya munstycken och testa med, har petat med tråd tidigare men inte fått det bättre. inser också att det ev kan vara den lilla filtpackningen mot insugningsröret som suttit snett, det visar sig när motor
n är på plats igen.
Tack för tipsen!
Kommer ta hem nya munstycken och testa med, har petat med tråd tidigare men inte fått det bättre. inser också att det ev kan vara den lilla filtpackningen mot insugningsröret som suttit snett, det visar sig när motor
n är på plats igen.
Tack för tipsen!
P200 -83
50R -77
50R -77
- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: V50 R bränsleproblem
Peta med något i munstycken är inte att rekommendera. Även om man är försiktig riskerar man att slipa av lite material varje gång och därmed förstora det. Tryckluft är bäst.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: V50 R bränsleproblem
Nya munstycken, filtpackning löste problemet. Eftersom den stått länge med gammal olja med "smet" i motorn var jag tvungen att riva. Kunde inte låta bli att monter an nu 50cc polini o ny vev samt förstärkt koppling. Nu går hon fint!!
Vad är nästa naturliga steg, avgas och 16/16 förgasare eller måste dremmeln fram??
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad är nästa naturliga steg, avgas och 16/16 förgasare eller måste dremmeln fram??
Skickat från min iPhone med Tapatalk
P200 -83
50R -77
50R -77
Re: V50 R bränsleproblem
Trevligt!Hans Utbult wrote:Nya munstycken, filtpackning löste problemet. Eftersom den stått länge med gammal olja med "smet" i motorn var jag tvungen att riva. Kunde inte låta bli att monter an nu 50cc polini o ny vev samt förstärkt koppling. Nu går hon fint!!
Vad är nästa naturliga steg, avgas och 16/16 förgasare eller måste dremmeln fram??
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Av rent intresse hur går den med 50cc polini och ostrypt vev, byttes utväxlingen också? Går i tankar att byta cylinderkitet som är på nu, slitet och har skador.
Insuget är en av de delarna som påverkar mest. Eftersom du bytt veven kommer du nog få en markant effektökning med 16/16 förgasare. Kanske går det använda en 16/19 förgasare ifall man förstorar och anpassar kanalerna i motorn, blir nog mer svårbestyckat.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: V50 R bränsleproblem
Hej. Den går fint så här långt, har inte testat fullt ut ännu men verkar lovande. När det går för fullt gissar jag att hela växel registret måste höjas lite.
Kommer nog köra på en 19/16 senare men det blir när dremmeln åker fram på blocket o öppnar upp lite samt polerat upp cylindern.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kommer nog köra på en 19/16 senare men det blir när dremmeln åker fram på blocket o öppnar upp lite samt polerat upp cylindern.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
P200 -83
50R -77
50R -77
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: V50 R bränsleproblem
Brönsleproblemet var kranen, funkade efter lite slipande att använda verktyg till P200 att byta.
Nu går hon bra o varvar ut fint vid ca 50. Någon som har en ide om vad nästa steg i primärutväxling borde bli. Nu är det original som sitter på.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu går hon bra o varvar ut fint vid ca 50. Någon som har en ide om vad nästa steg i primärutväxling borde bli. Nu är det original som sitter på.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
P200 -83
50R -77
50R -77