Jag är en nygammal medlem på detta forum med några års bortavaro som nyligen ramlade över en Vespa Poppolino (medveten felstavning då det har kommit med et "p" för mycket i registreringsbeviset) i ett alldeles fantastiskt och stiligt patinerat originalskick.
Popolinon är en av de 20 första VNS4T (motsvarar VNB 4 utomlands) och har det s k "svensklåset" som styrlås, inpaketerat i en järnklump med ögla där styrstången löper i (v g se bild nedan). Nyckel till låset existerar ej.

Hela låset är är 35 mm långt med låskolven som går in i styrstången inräknat. Diametern på låshuset i mässing är 14 mm och låskolven är 10 mm i diameter. Såvitt jag förstår finns detta lås ej att tillgå som nytillverkat?
Jag har f n demonterat vespan och ska renovera den maskinellt, men låta den behålla sin underbara patina. Innan jag plockar ihop den igen vill jag såklart ha ett fungerande styrlås, så hur löser man detta? Kan måhända en duktig låssmed tillverka en nyckel om jag lämnar in låset som på bilden ovan? (Kostnad oväsentlig, bara det är möjligt). Eller finns det något ersättningslås med snarlika mått som går att använda?
En annan generell fråga jag har är hur förfarandet med att få Popolinon godkänd för passagerare? Är det bara till att åka in med en långsadel (minst 60 cm lång vad jag förstått) vid nästa kontrollbesiktning och säga att jag vill ha den registrerad för passagerare, eller hur gör man?
En sista fråga, även den av generell karaktär, är hur man går tillväga för att få fram det gamla registreringsnumret innan 1972, d v s med länsbokstav följt av tre eller fyra siffror? Tre av de fyra siffrorna är fortfarande läsbara då dessa sitter kvar på frontskölden som dekaler, men en av siffrorna samt länsbokstaven saknas (och jag vet heller inte i vilket län den gått på tiden det begav sig).
Mycket tacksam för all input!
Mvh
/ Fredrik