Styrlås Popolino samt regga för passagerare (och lite annat)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
VNS4T
Drömmare
Drömmare

Styrlås Popolino samt regga för passagerare (och lite annat)

Post by VNS4T »

Hej!

Jag är en nygammal medlem på detta forum med några års bortavaro som nyligen ramlade över en Vespa Poppolino (medveten felstavning då det har kommit med et "p" för mycket i registreringsbeviset) i ett alldeles fantastiskt och stiligt patinerat originalskick.

Popolinon är en av de 20 första VNS4T (motsvarar VNB 4 utomlands) och har det s k "svensklåset" som styrlås, inpaketerat i en järnklump med ögla där styrstången löper i (v g se bild nedan). Nyckel till låset existerar ej.

Image

Hela låset är är 35 mm långt med låskolven som går in i styrstången inräknat. Diametern på låshuset i mässing är 14 mm och låskolven är 10 mm i diameter. Såvitt jag förstår finns detta lås ej att tillgå som nytillverkat?

Jag har f n demonterat vespan och ska renovera den maskinellt, men låta den behålla sin underbara patina. Innan jag plockar ihop den igen vill jag såklart ha ett fungerande styrlås, så hur löser man detta? Kan måhända en duktig låssmed tillverka en nyckel om jag lämnar in låset som på bilden ovan? (Kostnad oväsentlig, bara det är möjligt). Eller finns det något ersättningslås med snarlika mått som går att använda?

En annan generell fråga jag har är hur förfarandet med att få Popolinon godkänd för passagerare? Är det bara till att åka in med en långsadel (minst 60 cm lång vad jag förstått) vid nästa kontrollbesiktning och säga att jag vill ha den registrerad för passagerare, eller hur gör man?

En sista fråga, även den av generell karaktär, är hur man går tillväga för att få fram det gamla registreringsnumret innan 1972, d v s med länsbokstav följt av tre eller fyra siffror? Tre av de fyra siffrorna är fortfarande läsbara då dessa sitter kvar på frontskölden som dekaler, men en av siffrorna samt länsbokstaven saknas (och jag vet heller inte i vilket län den gått på tiden det begav sig).

Mycket tacksam för all input!

Mvh

/ Fredrik
Vespa 50 1968
Vespa Popolino 125 1964
Vespa Primavera 125 1971
Vespa GL 150 1964
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: Styrlås Popolino samt regga för passagerare (och lite an

Post by Vespalun »

Hej och välkommen tillbaka :D
Kanske kan jag hjälpa dig med ett låstips, kolla på denna sida http://www.vespa50.se/v31t/index.php?in ... category=1 så får du tips hur man dyrkar upp ett lås. Låsämnen finns med all säkerhet hos en välsorterad låssmed eller kanske på SIP (sök på key blank). Har själv fått en Neiman nyckel fixad hos låssmeden.
Omtypning till passagerare! Kanske kan du skicka ett mail till Transportstyrelsen och fråga, jag vet inte riktigt vad som gäller.
Gamla registreringsnummer kan ibland gå att få fram från ramnummer. Kontakta Landsarkivet så kanske dom kan hjälpa dig, det vore dock bra att ha länsbokstaven. Det finns ju några landarkiv.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Styrlås Popolino samt regga för passagerare (och lite an

Post by jencla »

Och jag förutsätter att du redan funnit den här matnyttiga sidan http://vespapopolino.se/.

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply