Har precis köpt en Lambretta LD 125.
Har idag rengjort förgasaren och startat upp den. Kommer satsa på att regbesikta den och använda den i bruksskick tills det blir dax för en renovering. Den har varit avställd sedan 1980.
Efter rengöringen hoppade den igång fint men det uppdagades ett problem med kopplingen som jag skulle behöve lite råd om. När jag frikopplar så sjunker varvtalet och motorn dör. Om jag håller gas i lägger i växeln så klonkar det till rätt bra i lådan. Vad kan detta bero på? Är kopplingen slut kanske eller är det något som fastnat i lamellerna.
Vh
Andreas
Lambretta ld 124 1954 kopplingsproblem
Re: Lambretta ld 124 1954 kopplingsproblem
Har Du bytt olja? Är det olja sedan 1980 så är den som knäck.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Lambretta ld 124 1954 kopplingsproblem
Hej
Bytte olja idag och det blev en väsentlig skillnad
Ska försöka köra med oljan ett par mil och sedan byta ännu en gång.
Bytte olja idag och det blev en väsentlig skillnad

Ska försöka köra med oljan ett par mil och sedan byta ännu en gång.
Re: Lambretta ld 124 1954 kopplingsproblem
Att lamellarna "klistras" ihop av beckande olja när hojen stått så länge är helt normalt. Ditt verkar vara ett relativt enkelt fall, ibland är de helt ihopklistrade. Så gör precis som du sagt, kör, koppla och växla så bör det lossna. Att byta olja någon extra gång skadar säkert inte heller. Lycka till!
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Lambretta ld 124 1954 kopplingsproblem
Sjukt fin! Renovera absolut inte, konservera hellre i första hand 

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Lambretta ld 124 1954 kopplingsproblem
Kommer inte bli någon renovering nu utan fokus på att få den maskinellt bra. Sedan visar bilden inte hela sanningen. Det finns lite olika gråa nyanser sprajade vid lagning av ytrost. Går visserligen ordna till med sprayburk och lite polering. Det finns också fyra hål borrade på benskyddet fram. Vad jag har sett på nätet så sitter det bara Milano skylten på vänster sida. Ska lägga upp en bild på hålen så kanske någon har tips på vad det kan ha suttit för skyltar där.
Har också fått med lite historia om vart den kommer ifrån. Tyvärr inget dokumenterat mer än de dokument jag fick från Riksarkivet. Författaren Alf Henrikssons och Huskvaran sonens bor Stig som var kostnär var någon gång på 50-60 talet i Italien och målade. På resa genom Schweiz så blev Stig påkörd åkandes på scooter. De person som körde på honom köpte denna scooter till honom. Hastighetsmätaren är VDO samt däck Firestone made in Schwitzerland. Stig imoprterade sedan denna scooter till Sverige. Ram och motornummer är bortslipade och ersatta med nya. Sedan kördes den fram till 73 vilket verkar vara sista besiktningen.
Har också fått med lite historia om vart den kommer ifrån. Tyvärr inget dokumenterat mer än de dokument jag fick från Riksarkivet. Författaren Alf Henrikssons och Huskvaran sonens bor Stig som var kostnär var någon gång på 50-60 talet i Italien och målade. På resa genom Schweiz så blev Stig påkörd åkandes på scooter. De person som körde på honom köpte denna scooter till honom. Hastighetsmätaren är VDO samt däck Firestone made in Schwitzerland. Stig imoprterade sedan denna scooter till Sverige. Ram och motornummer är bortslipade och ersatta med nya. Sedan kördes den fram till 73 vilket verkar vara sista besiktningen.
- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Lambretta ld 124 1954 kopplingsproblem
Härlig historik!