Hejsan!
Har nu bestämt mig för att byta veven, lameller+fjäder och primärutväxlingen på Vespan (50R 1980), jag har inte planerat någon portning. Just nu är mopeden helt original och fungerar bra. Den är dock svag vilket märks när det blir lite lutning.
Jag har satt samman en inköpslista på Sip-scootershop med delarna och verktygen som behövs, något verktyg för att montera av kullagren har jag dock inte planerat att köpa. Utgått från dokumentet på Emscooters till stor del. Hade tänkt att kolla med er här så att allt passar så det inte blir fel.
Jag undrar också med er ifall det är möjligt att byta dessa delar utan att plocka av motorn från ramen? Att man kopplar loss förgasaren och bakdämparen och låter ställer Vespan på några backar. Skulle vara bra ifall man slapp meka med växelvajrarna, då dessa verkar vara en av de jobbigare momenten. Det kanske blir svårare att undvika att skit trillar ner i motorn då?
Här är inköpslistan. Något mer man bör tänka på? Första gången jag tar isär motorn:)
Byta vev, lameller, primärutväxling (V5A1T)
Re: Byta vev, lameller, primärutväxling (V5A1T)
Hej Ljus!
Du måste ta loss motorn från vespan, du måste splitta motorn för att kunna byta allt som du förutsatt dig. Växeljusteringen är enkel att utföra, lägg vespan på sidan och tejpa fast handtagen i neutralt läge, se sedan till att hjulet snurrar, spänn sedan nippeln så hårt du kan på båda sidor - klart. För att lossa motorn är det endast två bultar, sedan sätter du upp motorn i ett skruvstäd.
Vore jag som du skulle jag passa på att köpa en komplett kopplingkorg med 4 lameller och se till att du har en bra avdragare med 3-4 klor, en 27 mm hylsa för att slå ur lager och sedan är det bara att köra - enkelt och lättmekat. Följ gärna guiden på scooterhelp.com
Du måste ta loss motorn från vespan, du måste splitta motorn för att kunna byta allt som du förutsatt dig. Växeljusteringen är enkel att utföra, lägg vespan på sidan och tejpa fast handtagen i neutralt läge, se sedan till att hjulet snurrar, spänn sedan nippeln så hårt du kan på båda sidor - klart. För att lossa motorn är det endast två bultar, sedan sätter du upp motorn i ett skruvstäd.
Vore jag som du skulle jag passa på att köpa en komplett kopplingkorg med 4 lameller och se till att du har en bra avdragare med 3-4 klor, en 27 mm hylsa för att slå ur lager och sedan är det bara att köra - enkelt och lättmekat. Följ gärna guiden på scooterhelp.com
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Kan meddela att delarna är nu monterade och Vespan fungerar fint! Kopplingen släpper snabbare nu med 4 lameller och känns lite bättre. Vespan fick betydligt mera kraft nu med en italiensk vev, utväxlingen passade bra med den nya veven.
Att byta delarna var inga problem Det var några skruvar som ställde till med problem. De som håller i tändspolen var helt fastrostade. En skruv som satt i svänghjulet, och skruven till sladdboxen och en bult till avgasröret. Den sista råkade jag spänna för hårt, det var dock inte så bra gängor där.
Hade tänkt att beställa en ny avgaskrök då det inte verkar byta ut bulten, den som sitter i avgaskröken och håller fast avgasröret. Vilken ska jag beställa? Det verkar vara mycket blandade omdömen kring de som finns på SIP.
Här är de jag funderat på:
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_21601100
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_21601600
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_21601200 (verkar även finnas på EM)
Att byta delarna var inga problem Det var några skruvar som ställde till med problem. De som håller i tändspolen var helt fastrostade. En skruv som satt i svänghjulet, och skruven till sladdboxen och en bult till avgasröret. Den sista råkade jag spänna för hårt, det var dock inte så bra gängor där.
Hade tänkt att beställa en ny avgaskrök då det inte verkar byta ut bulten, den som sitter i avgaskröken och håller fast avgasröret. Vilken ska jag beställa? Det verkar vara mycket blandade omdömen kring de som finns på SIP.
Här är de jag funderat på:
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_21601100
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_21601600
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_21601200 (verkar även finnas på EM)
Jag har en 50R från 83 som gör 40km/h original på mätaren. Jag går i samma tankar som du gjort. Vad gör din vespa efter bytet av vev?
Det som är gjort på min redan är större hjul samt bytt till "banan"blås, samt nya stötdämpare. Har aldrig haft isär motorn och är inte jättevan mekare men vill göra detta.
Dock skriver dom i guiden på emscooters att man ska ta upp insuget. Vill helst inte det om jag någon gång vill gå tillbaka till helt original igen. Samtidigt hade det varit roligt att förbereda för annan cylinder och förgasare när man ändå har isär delarna. Bör man ta upp insuget och kanalerna som beskrivs i guiden eller kommer det fungera ok ändå?
Lite fundersam över momentdragning med. Är
Det bara känsla som gäller eller finns det några riktlinjer för hur hårt vissa saker ska dras?
Det som är gjort på min redan är större hjul samt bytt till "banan"blås, samt nya stötdämpare. Har aldrig haft isär motorn och är inte jättevan mekare men vill göra detta.
Dock skriver dom i guiden på emscooters att man ska ta upp insuget. Vill helst inte det om jag någon gång vill gå tillbaka till helt original igen. Samtidigt hade det varit roligt att förbereda för annan cylinder och förgasare när man ändå har isär delarna. Bör man ta upp insuget och kanalerna som beskrivs i guiden eller kommer det fungera ok ändå?
Det bara känsla som gäller eller finns det några riktlinjer för hur hårt vissa saker ska dras?
Nu har det varit snö ute så jag har inte kunnat testa maxhastigheten, tror den toppar 45 kanske. Den är dock betydligt starkare nu än innan. Rekommenderar att du byter utväxling ifall du byter veven, ska du montera på häftigare cylinder och förgasare kan du ta ännu högre än 18/67.robertr wrote:Jag har en 50R från 83 som gör 40km/h original på mätaren. Jag går i samma tankar som du gjort. Vad gör din vespa efter bytet av vev?
Huruvida man ska ta upp insuget beror mycket på vilken cylinder och förgasare man ska montera. Men utifrån det jag sett här på forumet verkar det fungera fint att montera rakt på med de mildare cylinderkiten.
Angående momentdragning så gjorde inte jag det. Har ingen momentnyckel till så låga åtdragningsmoment. Det viktiga är väl framförallt att man inte drar för hårt så gängorna går sönder, lätt gjort i aluminiumblock. Söker du finns det listor på hur hårt saker ska dras. Kör på känsla så kommer det nog gå bra.
Kolla på de guider som finns. Inget svårt att plocka isär motorn, kan dock vara jobbigt med skruvar som rostat fast i gängorna.
Lycka till!
Vad sjysst att du tog dig tid att svara!ljus123 wrote:Nu har det varit snö ute så jag har inte kunnat testa maxhastigheten, tror den toppar 45 kanske. Den är dock betydligt starkare nu än innan. Rekommenderar att du byter utväxling ifall du byter veven, ska du montera på häftigare cylinder och förgasare kan du ta ännu högre än 18/67.robertr wrote:Jag har en 50R från 83 som gör 40km/h original på mätaren. Jag går i samma tankar som du gjort. Vad gör din vespa efter bytet av vev?
Huruvida man ska ta upp insuget beror mycket på vilken cylinder och förgasare man ska montera. Men utifrån det jag sett här på forumet verkar det fungera fint att montera rakt på med de mildare cylinderkiten.
Angående momentdragning så gjorde inte jag det. Har ingen momentnyckel till så låga åtdragningsmoment. Det viktiga är väl framförallt att man inte drar för hårt så gängorna går sönder, lätt gjort i aluminiumblock. Söker du finns det listor på hur hårt saker ska dras. Kör på känsla så kommer det nog gå bra.
Kolla på de guider som finns. Inget svårt att plocka isär motorn, kan dock vara jobbigt med skruvar som rostat fast i gängorna.
Lycka till!
Ja då kanske man ska välja något som funkar med befintligt insug.
Vill kunna gå tillbaka helt original om jag vill i framtiden.
Tänkte att vissa saker kanske är viktigare än andra just gällande moment men får väl köra på försiktigt helt enkelt.
Behöver man några specialverktyg?
Något att rekommendera när man ändå handlar eller annat nyttigt tips?
Jag har kikat på denna veven och funderar på om den fungerar bra med nedanstående grejer.
Eller ska man ha en racingvev?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_45107000
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_10302000
"'plug&play' tuning kits and do not involve changing the engine case"