Hej,
Att vrida cylindern 180 grader kräver massor av modifieringar utöver det uppenbara med nytt blås.
Är du medlem i SSK så har du tillgång till en väldigt bra guide för smallframe-trimning som är plånboksvänlig, http://www.scooterklubben.com/mektips/n ... mavera-125
Hej Christer!
Även jag har klurat på detta. Kan inte se några stora problem med att vända, bara man ser till att portarna hamnar rätt. Jag antar att det är kolvmatat och reeds som gäller?
Fö tycker jag att smallframe ser ut att ha cylindern uppochner i originalutförande .
Hej
Inom båtrace blev att ja ändrade på kanaler och foder men det viktigaste tyker ja är avgas sidan ju fortare avgaserna kommer ut ju mer bränsle kommer de in.så insuget måste inte vara så stort och förgasare.men har du reed ventil där finns det att byta blad till styvare.ja hade minimalt spel på kolven längst ner på cylinden där kolven vänder hade ja 0 i spel cylinden.honat cylinden konisk fick 2.5 kilo mer per cylinden.tvåtakt blir lätt att man över trimar om tar lite för mycke. Kanaler och insug avgas blästras med glas och lite stålkulor så de blir virvlar på bränslet.balasera svänghjul och vevaxel är heller inte fel. Lycka till.
erlingjanne wrote:Hej
Inom båtrace blev att ja ändrade på kanaler och foder men det viktigaste tyker ja är avgas sidan ju fortare avgaserna kommer ut ju mer bränsle kommer de in.så insuget måste inte vara så stort och förgasare.men har du reed ventil där finns det att byta blad till styvare.ja hade minimalt spel på kolven längst ner på cylinden där kolven vänder hade ja 0 i spel cylinden.honat cylinden konisk fick 2.5 kilo mer per cylinden.tvåtakt blir lätt att man över trimar om tar lite för mycke. Kanaler och insug avgas blästras med glas och lite stålkulor så de blir virvlar på bränslet.balasera svänghjul och vevaxel är heller inte fel. Lycka till.
Erlingjanne
300gts och Honda 250cn
Jag knycker mig in lite här, förlåt..
har en gammal pk 125 s a.. hittade ingen ljuddämpare till den när den gamla rostat sönder.. köpte en sito plus, den passade såklart inte, men jag kapar lite och skarvar. Det är det enda jag gjort med den..förutom nytt luftfilter, ny olja, tändstift och CDI...har du nåt litet trimtips? Ingen dragracing, men det vore kul att komma upp i hundra. Motorn är en VAM1M..har reedventil...
/j
Hej
Har du en bra motor slik 50 är inte fel sprutar du in i förgasaren men motorn på halvgas.
Fingrarna på reed ventil kan man böja till lite så dom öppnar mer.
Om det finns hål i vevaxel kan man plugga de men ballsaträd som man limmar dit om man har veven lös.
Christer, har du kollat smallframe forumet? Där finns många erfarna trimgubbar verkar det som. Och massor med bildbevis på cyklar m utstickande förgasare.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Chrocko wrote:Någon som har erfarenhet om att "vrida" cylindern 180grader ??
Fördelar ??
Nackdelar??
Jag tänker bla STOR förgasare..........
Christer
Fördelar
Visst är det lättare att komma åt förgasaren, vilket underlättar vid jettingen
Utseende? Visst ser det tufft ut med luftfilter stickande rätt ut åt sidan
Nackdelar
Fördelen med smallframe motorn är ju just cylinderns placering, kylluften från fläkten passerar först avgassidan vilken som är hetast.
Begränsat urval på blås
Hur stor förgasare skall du ha? En Pwk 33 har jag under sadeln och tycker mig ha sett 38 undr sadeln också.
Vilken cylinder har du tänkt bygga på?
Jag har väl inte planerat för något speciellt, men är öppen för ideer och förslag.
Jag har "fixat till" några smallframemotorer tidigare och funderar nu på att göra något av det lilla extra.
Chrocko wrote:Jag har väl inte planerat för något speciellt, men är öppen för ideer och förslag.
// Christer
Du måste nog vara lite mer specifik i vad du är efter, smallframetrimmet är verkligen en djungel.
I vilket bruk skall scootern vara och hur mycket pengar har du tänkt lägga ut?
100€ per hästkraft stämmer ganska bra.
Helt klart förmånligaste alternativet till en monstermotor är att köpa en färdigbyggd motor från Tyskland, kolla GSF. Brukar finnas byggtrådar på motorerna var man ser att de är seriösa byggen.
Men å andra sidan så är det ju byggandet som är halva roliga i hela scooterhobbyn.