Smallframe Trim

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
User avatar
Chrocko
Entusiast
Entusiast
Posts: 135
Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn

Smallframe Trim

Post by Chrocko »

Någon som har erfarenhet om att "vrida" cylindern 180grader ??

Fördelar ?? :?:
Nackdelar?? :?:

Jag tänker bla STOR förgasare.......... :roll:

Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Smallframe Trim

Post by wanten »

Hej,
Att vrida cylindern 180 grader kräver massor av modifieringar utöver det uppenbara med nytt blås.
Är du medlem i SSK så har du tillgång till en väldigt bra guide för smallframe-trimning som är plånboksvänlig, http://www.scooterklubben.com/mektips/n ... mavera-125

Bästa,
Johan
User avatar
Chrocko
Entusiast
Entusiast
Posts: 135
Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn

Re: Smallframe Trim

Post by Chrocko »

Tack för svar :D

men jag har läst denna guide tidigare..

Jag har redan trimmat en smallframe som går mycket bra :lol:

Men nu vill jag trimma ännu mera och har en "ny" motor för detta, samt en primavera ram
och framgaffel med skivbroms osv..........

Så därför söker jag info om "cylindervändning".

// Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Smallframe Trim

Post by reVintage »

Hej Christer!
Även jag har klurat på detta. Kan inte se några stora problem med att vända, bara man ser till att portarna hamnar rätt. Jag antar att det är kolvmatat och reeds som gäller?

Fö tycker jag att smallframe ser ut att ha cylindern uppochner i originalutförande :D .
User avatar
Chrocko
Entusiast
Entusiast
Posts: 135
Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn

Re: Smallframe Trim

Post by Chrocko »

Jo, jag har tänk mej en cylinder med insug (stort) och reed ventil.
Samt annat som bör till för bättre fart och ork :lol:

Dyrt, ja men kul........ :arrow:


// Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
erlingjanne
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Sat 01 Nov 2014, 17:00

Re: Smallframe Trim

Post by erlingjanne »

Hej
Inom båtrace blev att ja ändrade på kanaler och foder men det viktigaste tyker ja är avgas sidan ju fortare avgaserna kommer ut ju mer bränsle kommer de in.så insuget måste inte vara så stort och förgasare.men har du reed ventil där finns det att byta blad till styvare.ja hade minimalt spel på kolven längst ner på cylinden där kolven vänder hade ja 0 i spel cylinden.honat cylinden konisk fick 2.5 kilo mer per cylinden.tvåtakt blir lätt att man över trimar om tar lite för mycke. Kanaler och insug avgas blästras med glas och lite stålkulor så de blir virvlar på bränslet.balasera svänghjul och vevaxel är heller inte fel. Lycka till.

Erlingjanne

300gts och Honda 250cn
jawes
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Wed 10 Sep 2014, 14:30

Re: Smallframe Trim

Post by jawes »

erlingjanne wrote:Hej
Inom båtrace blev att ja ändrade på kanaler och foder men det viktigaste tyker ja är avgas sidan ju fortare avgaserna kommer ut ju mer bränsle kommer de in.så insuget måste inte vara så stort och förgasare.men har du reed ventil där finns det att byta blad till styvare.ja hade minimalt spel på kolven längst ner på cylinden där kolven vänder hade ja 0 i spel cylinden.honat cylinden konisk fick 2.5 kilo mer per cylinden.tvåtakt blir lätt att man över trimar om tar lite för mycke. Kanaler och insug avgas blästras med glas och lite stålkulor så de blir virvlar på bränslet.balasera svänghjul och vevaxel är heller inte fel. Lycka till.

Erlingjanne

300gts och Honda 250cn
Jag knycker mig in lite här, förlåt..
har en gammal pk 125 s a.. hittade ingen ljuddämpare till den när den gamla rostat sönder.. köpte en sito plus, den passade såklart inte, men jag kapar lite och skarvar. Det är det enda jag gjort med den..förutom nytt luftfilter, ny olja, tändstift och CDI...har du nåt litet trimtips? Ingen dragracing, men det vore kul att komma upp i hundra. Motorn är en VAM1M..har reedventil...
/j
erlingjanne
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Sat 01 Nov 2014, 17:00

Re: Smallframe Trim

Post by erlingjanne »

Hej
Har du en bra motor slik 50 är inte fel sprutar du in i förgasaren men motorn på halvgas.
Fingrarna på reed ventil kan man böja till lite så dom öppnar mer.
Om det finns hål i vevaxel kan man plugga de men ballsaträd som man limmar dit om man har veven lös.

Erlingjanne.
jawes
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Wed 10 Sep 2014, 14:30

Re: Smallframe Trim

Post by jawes »

tack

j.
User avatar
Chrocko
Entusiast
Entusiast
Posts: 135
Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn

Re: Smallframe Trim

Post by Chrocko »

ang PK 125 S automatica så kolla runt lite på SIP´s hemsida och i Tyskland.

// Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Smallframe Trim

Post by jencla »

Dessutom kan du söka här på forumet. Jag och andra har skrivit en del om den modellen, upprepar det inte här.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Re: Smallframe Trim

Post by Bombollon »

Christer, har du kollat smallframe forumet? Där finns många erfarna trimgubbar verkar det som. Och massor med bildbevis på cyklar m utstickande förgasare.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Re: Smallframe Trim

Post by Bombollon »

http://vespasmallframeforum.proboards.c ... read=17358


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: Smallframe Trim

Post by primmy73 »

Chrocko wrote:Någon som har erfarenhet om att "vrida" cylindern 180grader ??

Fördelar ?? :?:
Nackdelar?? :?:

Jag tänker bla STOR förgasare.......... :roll:

Christer
Fördelar
Visst är det lättare att komma åt förgasaren, vilket underlättar vid jettingen
Utseende? Visst ser det tufft ut med luftfilter stickande rätt ut åt sidan

Nackdelar
Fördelen med smallframe motorn är ju just cylinderns placering, kylluften från fläkten passerar först avgassidan vilken som är hetast.
Begränsat urval på blås

Hur stor förgasare skall du ha? En Pwk 33 har jag under sadeln och tycker mig ha sett 38 undr sadeln också.
Vilken cylinder har du tänkt bygga på?

-n
User avatar
Chrocko
Entusiast
Entusiast
Posts: 135
Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn

Re: Smallframe Trim

Post by Chrocko »

Jag har väl inte planerat för något speciellt, men är öppen för ideer och förslag.
Jag har "fixat till" några smallframemotorer tidigare och funderar nu på att göra något av det lilla extra.

// Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: Smallframe Trim

Post by primmy73 »

Chrocko wrote:Jag har väl inte planerat för något speciellt, men är öppen för ideer och förslag.

// Christer
Du måste nog vara lite mer specifik i vad du är efter, smallframetrimmet är verkligen en djungel.
I vilket bruk skall scootern vara och hur mycket pengar har du tänkt lägga ut?
100€ per hästkraft stämmer ganska bra.
Helt klart förmånligaste alternativet till en monstermotor är att köpa en färdigbyggd motor från Tyskland, kolla GSF. Brukar finnas byggtrådar på motorerna var man ser att de är seriösa byggen.
Men å andra sidan så är det ju byggandet som är halva roliga i hela scooterhobbyn.

-n
Post Reply