Dubbel-Bajaj!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

HAHA! Ibland får man infall som visar sig vara helt rätt! Bonnies luftfilter har ju bara legat och skräpat medans Moppis1 fått åka runt med en gammal plåtburk då tillbehörsfiltret gav för lite genomströmning. Men varför då inte sätta originalfiltret på Moppis1? Sagt och gjort, jag och den yngre dottern (vilt klagande på att det skulle vara kallt ute...) bytte konserv mot original och jag for sedan ett ärende. Moppis gick lika bra som innan fast tystare MEN: när jag tidigare vridit gasen helt i botten har hon börjat bluddra och gå långsammare; som bäst har hon gjort drygt 30 på mätaren. Nu accade hon glatt vidare och landade på 35-40 på mätaren ( typ drygt 30 IRL)!! :D
Ok, nu är det kallt ute också, men jag jämför faktiskt närmast med en moppetur gjord i morse!
Nu ska det bli intressant att se hur magergående Bonnie beter sig med ett tätare filter på. :roll:
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag anlände också två munstycken som ser ut att kunna passa i Bonnies förgasare. Fortsättning följer...
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by Vespalun »

Bestyckning av förgasare är alltid roligt. Kan var lite svårt att få bra värme på allt nu när det börjar bli kallt.
Lycka till!
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Vespalun wrote:Bestyckning av förgasare är alltid roligt. Kan var lite svårt att få bra värme på allt nu när det börjar bli kallt.
Lycka till!
Ja, nu på vintern trivs ju "den bengaliska tigern", alltså Moppis1 som bäst. Ska bli intressant att se hur hon går i sommar med rätt luftfilter.
Appropå bestyckning så sitter det nu ett nytt 59-munstycke i Bonnies fugge.
Image
Dellorto 5mm huvudmunstycke satt nämligen som en smäck. Notera också den hemsnickrade upphängnngen av flottören: En bit av det uppsvullna originalfästet bortskuret och ersatt med en smal bit bromsrör. Därmed får plasten lagom spel och dessutom finns ju nu tre rörselseskarvar istället för två. Okej, det är koppar mot någon slags aluminiumlegering men jag hoppas det inte blir allt för mycket galvaniskt element där. Det är ju lite lurigt vad man skulle ha annars, rostfritt eller plast som tål lösningsmedel hade väl varit bäst.
Uppstart får dock vänta, man måste ju ha en karamell att suga på! :mrgreen:
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Hm... Jag och dottern gick ut för att kicka igång Bonnie. Dottern gav upp och gick in. Till slut fick jag fart på henne , men hon gick bara på choke och bluddrade och tvekade på gas. Smällde dit tillbehörsluftfiltret och då gick det bättre, till slut gick hon utan choke men bluddrade och vitrök vid gasning. Mycket vatten i bensinen, tro? Kanske skulle tömma ut det som står i tanken och fylla nytt? Dock tycker jag det känns som hon fortfarande går väl magert. Cykelkraft har reamåndag så jag tänkte beställa några större munstycken. 63, 66, 69, 72, det borde väl räcka? Ska jag ta ett mindre också, har dock redan 56 liggande? Tänker att om vatten i bensinen ger en helt skev bild av hur blandningen är så kanske det med rekorderlig bensin blir för fett? MC-versionen Sunny ska ju ha 54, ska jag ta ett i den häraden, typ 53 också?
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 01 Sep 2011, 19:35

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by il dude »

"Uppstart får dock vänta, man måste ju ha en karamell att suga på!"

Janne - Du har givit uttrycket "vägen är viktigare än målet" en ny innebörd! Hjältar
verkar i det tysta, och full av beundran följer jag Din kamp mot elementen! :)

Anders.

https://www.youtube.com/watch?v=DpGdLsG87qo
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

il dude wrote:"Uppstart får dock vänta, man måste ju ha en karamell att suga på!"

Janne - Du har givit uttrycket "vägen är viktigare än målet" en ny innebörd! Hjältar
verkar i det tysta, och full av beundran följer jag Din kamp mot elementen! :)

Anders.

https://www.youtube.com/watch?v=DpGdLsG87qo
Tack! Jag försöker, med varierande framgång ska sägas, göra mekandet till en livsfilosofi där det viktiga är att njuta av det man gör. När man mekar vardagsbilen så måste den ju igång hur mycket det än :evil: . Här håller jag på en stund nu och en stund då, bråkar det får det stå till sig och ledsnar jag ordentligt kanske jag istället mekar V4:a, cykelnav eller Blaupunkt bilstereo.
Såg en gång en teckning av ett garage översållat med klängväxter. De vackert glasade och ribbade trädörrarna stod öppna och där inne stod en Alfa Bettonecoupé uppkörd på mekramper. Det var så vackert och än idag känner jag inför den bilden att hade det varit min bil i mitt garage hade jag inte känt stress över att få den färdig - jag skulle dukat upp vin och ost bredvid verktygen och bara njutit!
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 01 Sep 2011, 19:35

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by il dude »

Tro mig Janne, jag vet exakt vad Du talar om. Det bor en Pirsig i Dig, Du har insett att humanism och teknik är två sidor av samma mynt, för så är det - dock krävs det just en humanist att inse detta. Tekniker gör att världen är rationell och fungerar -humanister gör att den är värd att leva i. Det är lite som med kirurger och medicinare- det är den senare som har förståelse för människor medan kirurgen ser personen som en motor och om den kraschar - ja då är det inte hela världen; det är bara att tvätta händerna och hoppas att något roligare än en sprucken blindtarm kommer in under kvällen man har jour.

Att låta saker "stå/ligga" till sig är en suverän teknik, denna teknik heter WU-WEI och fungerar utmärkt. Ja nu ska jag inte orda mer om detta - inte bra att bli så här spirituell.... men vi har nog en del att prata om ifall vi en dag ses !!! :)
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Jo, orda absolut mer om detta!
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Det ena ger det andra, brukar man ju säga. Idag skulle jag "bara" tappa ur bensinen så den kan åka med till åc imorgon. Tyckte dock att det rann ganska klent oavsett hur jag ställde originalkranen. Har funderat på att lösningen med två kranar och tre filter kanske inte är optimal och att jag borde ha bara en slangkran som på Moppis1. Ja, wtf, jag sliter väl ut kran och tank, då! Trekvart senare:
Image
Ja, sådana operationer är ju aldrig helt enkla på scootrar där kåpor är i vägen och för att få loss ditt måste du skruva bort datt. Nu ser det i alla fall ut så här på arbetsbänken:
Image
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by Vespalun »

Hmmmm, det därmed ett pappersfilter är INTE bra, fungerar oftast inget vidare med självtryck. Se om Du kan få tag på ett riktigt MC/Moped filter (finns bl.a. på Biltema). Pappersfilter blir fort täta, tror att det är oljan som ställer till det.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 01 Sep 2011, 19:35

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by il dude »

Tack Janne, jag kommer att kontakta Dig på annat sätt än via forumet - tror inte att folket här är så intresserade av en spirituell utsvävning -jag hör av mig! Tack för svar!
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

il dude wrote:Tack Janne, jag kommer att kontakta Dig på annat sätt än via forumet - tror inte att folket här är så intresserade av en spirituell utsvävning -jag hör av mig! Tack för svar!
Där tror jag att du har fel, iof sig, men du är välkommen att höra av dig! På saligen avsomnade scooterforum fanns en kategori för livsstil, kanske skulle passa här också?
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Vespalun wrote:Hmmmm, det därmed ett pappersfilter är INTE bra, fungerar oftast inget vidare med självtryck. Se om Du kan få tag på ett riktigt MC/Moped filter (finns bl.a. på Biltema). Pappersfilter blir fort täta, tror att det är oljan som ställer till det.
Du är inte ensam om den åsikten. Ska testa utan (sitter ju filter i fuggen iaf).
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Jaha, verkligheten justerade min plan lite... Trodde jag visste var jag hade flera stycken Y-grenar i metall, men jag måste ha flyttat på dem när jag grejade spolarslangar på en bil i våras. Okej, orka köpa ny? Nä, jag blåste ren originalkranen för att använda den i alla fall. Det gick bra att få tryckluft att passera igenom, åtminstone, och det inbyggda filtret var så fräscht att jag knappt behövde blåsa av det.
Pappersfiltret, däremot, åkte i soporna!
För att minska risken för ny hydrering av bensinen utnyttjade jag ännu en bit bromsrör (den som spar...) till ett hemmapatent på tankluftning:
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag blev det ett pass med Bonnies bränsletillförsel. Plockade av fuggen för 70-11:e gången för att sätta i ett större munstycke. Passade på att rensa och blåsa rent venturiröret (vill jag minnas att det heter) och fick då se detta i förgasarhalsen:
Image
Jepp, en stor packning som jag har för mig att jag själv satt dit för att hindra tjuvluft . Nu hade den svällt och nog fungerat som effektiv strypning! :x Så går det när man tror man är smart! :(
Packningen fick förstås respass varefter fuggen monterades med munstycke 63. Jodå, startade och gick men varvade inte ur trots varmkörning. Jaha, ut med fuggen IGEN, dit med original 58-munstycket, dit med fuggen, wtf flödar?!? :evil: Isär med sk*ten igen, blåsa rent, montera och NU varvar den ur! :D
Försöker med tillbehörsfiltret men nej, det är för tätt. Så det blir konserburken från Moppis1 med ett hemkört skumfilter i, då funkar det.
Nu får motorn vila sig medan jag grejar bromsljus med mera , så får det bli en rejäl provkörning innan jag monterar tillbaka alla kåpor.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Tillbringade början av veckan på sjukhus och resten som konvalescent, men idag tog jag mig i alla fall ut i verkstaden några minuter. Det blev montering av en genomgående skruv i burkluftrenaren, så skumgummiinsatsen ska hålla sig på plats. Vackert? Nja, men funktionsdugligt!
Image
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by Vespalun »

Ser helt ok ut :D
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Vespalun wrote:Ser helt ok ut :D
Tack! :D
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Alltså, vissa saker undrar man över varför de tillverkas överhuvudtaget! :evil: Lyfte på Bonnies styrkåpa idag och fick raskt svaret på varför bromsljuset slutat fungera:
Image
Jajamen, kontakteländet hade gått i två delar!! :x Den åkte ut snabbare än du kan säga Made in PRC och ersattes av en betydligt bättre beg som jag köpte på Nossebromarknaden i våras.
Image
Passade på att koppla om i bakljusen också, så nu ska originallampan bara ha vanligt ljus och extralampan bara bromsljus, så ska det väl bli både tydligt och fritt från spänningsfall.
Nästa gång blir det provstart för att se att lamporna funkar, sedan är det dags för en ny dust med hastighetsmätaren.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag startade jag och dottern Bonnie för att kolla bromsljuset. Bonnie var även nu väldigt svårflirtad och när hon väl startat och gått en stund ville hon ändå ha choke för att starta igen, så jag antar att det behövs ett större munstycke ändå. Och om jag har 58 nu så är väl större hål samma som högre tal, alltså att jag testar med typ 63?
Bromsljuset funkade fint, i alla fall:
Image
Image
Dock gick motorvarvet ner betydligt när bromsljuset tändes (och bakljuset blev också svagare, som synes). Jag har nu kopplat bromsljuset på matningen till tutan. Dock har jag inte från de rudimentära kopplingsschematan kunnat utläsa om tutan matas av ljus- eller tändspolen. Men normalt matar väl tändspolen bara tändningen? Funderade på om det är värt besväret att lägga över bromsljuset på matningen till allmänbelysningen?
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

När jag läste vhb står att bromsljuset går på belysningsspolen - men på en egen tråd från den. Den tråden syns dock inte på kopplingsschemat och jag hittar ingen på Bonnie heller. Enda möjligheten är då att ge sig in i svänghjulet och leta men risken är ju att det sitter en klenare spole än på mc-varianten och då är det ändå inget att göra åt. Så det får vara.
Övriga mekresultat idag:
- Hastighetsmätardrevet jag köpte på Nossebromarknaden passar inte då det är skuret åt andra hållet. Kan vända på det men kommer att kräva en del jobb.
- Låskolvarna jag köpt för att ersätta det nyckellösa dynlåset har för stor diameter. Får skaffa fram ett rör att montera det i och sedan skära bort det gamla och svetsa dit det nya. Mer jobb...
- Sist men inte minst: Efter startproblemen förra året med proppen i avgassystemet har jag varit lite misstänksam mot det. Så jag testade att skruva bort det. På med bensinkranen, vänta tills fuggen fyllts, kicka en gång, kicka två gång...VRÅÅÅL! :D Så det verkar vara strul där igen. Får följa vhb-instruktionerna för sotning: skära upp dämparen med vinkelslip... :?
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag stod ljuddämpardissektion på programmet. Hade halvt om halvt väntat mig att hitta ett musbo eller en bikupa därinne, men tji!
Image
Med lite god vilja kunde man väl säga att dämparmqttan hade släppt lite i kammaren längst till höger i bild och kanske minskade flödet där det är som trängst, men... Det som jag dock upptäckte var att det rostat hål på några ställen där röret går in i dämparen. Fast det borde väl öka flödet? Ska svetsas igen, iaf.
Image
För säkerhets skull borrade jag hål i röret precis där det går in i dämparen, för att komma åt och göra rent i den tvära böjen. Ska svetsa dit en mutter så det bara blir en skruv att plocka bort om det behöver göras igen. Ska också svetsa en kant på "locket" jag skar bort, och sedan skruva ihop delarna så det blir enkelt att öppna i framtiden.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag har det hänt lite i verkstaden! :D Har tidigare svetsat en ny kant på den halva av ljuddämparen som jag skar bort, och idag justerade jag in den, slipade svetsar och gjorde hål för de skruvar som framgent ska hålla ihop härligheten. Lätt att ta isär för framtida sotning. :mrgreen:
Image
Notera också den påsvetsade muttern med skruv på avgasröret, så jag lätt kan sätta dit en lambdasond. slider_anon.gif Nej, det var ju renshålet jag gjorde, för att även i framtiden kunna vara säker på att det inte gömmer sig skit i böjen. Vill minnas att det fanns en engelsk sporthoj som ofta användes både på allmän väg och på bana och därför i avgasröret, före ljuddämparen, hade en lucka som man kunde öppna när det var tävlingsdags och man ville ha fritt blås. Nu har jag det också! Typ... 8)
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by Vespalun »

Snyggt jobbat, alltid kul att se när det händer nåt. Keep on.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Post Reply