Renovering av VS1M & VS5T
Re: Renovering av VS1M
Turligt nog så var glidlagret i VL3-motorn i riktigt bra skick, så det får flytta över till VS1M-motorn.
Sprickan i kåpan är svetsad och nu ser "kickhuset" lite trevligare ut även från utsidan. Jag har beställt några delar från S.i.P. men blir lite fundersam över packningssatsen till motorn...
Topplockspackningen är en metallring som skulle behöva ngt slags "spår" i tätningsytan för att ligga rätt.
- Och min cylinder ser ut så här: Tätningsytan på topplocket ser ut på samma sätt och när jag tog isär delarna så var det bara tätat med silikon.
-Är det någon som vet vad som är fel ? (Finns det någon annan topplockspackning att köpa någonstans ?)
På en del motorbilder som jag sett på nätet är cylindern svartmålad medan topplocket verkar vara aluminiumfärgat. (Obehandlat)
- Vet någon om detta är "originalutförande", eller ska både cylinder och topplock vara obehandlade ?
/N
Sprickan i kåpan är svetsad och nu ser "kickhuset" lite trevligare ut även från utsidan. Jag har beställt några delar från S.i.P. men blir lite fundersam över packningssatsen till motorn...
Topplockspackningen är en metallring som skulle behöva ngt slags "spår" i tätningsytan för att ligga rätt.
- Och min cylinder ser ut så här: Tätningsytan på topplocket ser ut på samma sätt och när jag tog isär delarna så var det bara tätat med silikon.
-Är det någon som vet vad som är fel ? (Finns det någon annan topplockspackning att köpa någonstans ?)
På en del motorbilder som jag sett på nätet är cylindern svartmålad medan topplocket verkar vara aluminiumfärgat. (Obehandlat)
- Vet någon om detta är "originalutförande", eller ska både cylinder och topplock vara obehandlade ?
/N
Stiligt! Din cylinder kommer ju från en VS2-VS5 och de har ingen topplockspackning. VS1-topp fungerar inte, eftersom den ska ha packning, så jag hoppas att den också är utbytt.
Den ny, ren och inoljad cylinder ser rätt svart ut. Att måla tror jag inte på.
/P
Den ny, ren och inoljad cylinder ser rätt svart ut. Att måla tror jag inte på.
/P
Topplocket ser ut så här:
Jag antar att det ska sitta en packning vid cylinderfoten iaf. (Eftersom en sådan ingick i packningssatsten från S.i.P.)
-Går det att se ifall mitt topplock är ett s.k. "high turbulence combustion head" där tändningen ska justeras till 27 grader och förgasaren ska ha ett annat huvudmunstycke bl.a. ?
/Norman
-Men hur är det tänkt att bli tätt utan topplockspackning ? Eller använde man någon typ av "motorsilikon" redan på den tiden ?Jag antar att det ska sitta en packning vid cylinderfoten iaf. (Eftersom en sådan ingick i packningssatsten från S.i.P.)
-Går det att se ifall mitt topplock är ett s.k. "high turbulence combustion head" där tändningen ska justeras till 27 grader och förgasaren ska ha ett annat huvudmunstycke bl.a. ?
/Norman
-
- Mästare
I och med att toppen är av aluminium och bultarna sitter så nära så kan man köra utan topplockspackning, det är faktiskt ganska få vespa-modeller som har topplockspackning i original. Cylinderfoten ska ha en packning eftersom det annars riskerar att läcka vid portarna och det är svårt att få tätt i "t-korsningen" mellan blockhalvor och cylinder. Du kan gärna ta ett polerstift och snygga till märkena vid squish-kanten så du inte får varma spetsar som ger glödtändning
Med vänlig hälsning/HB
Med vänlig hälsning/HB
Skulle tro att den där avfasningen vid bulthålen gör att det fungerar utan packning. Och ja, det där är the high turbulence combustion head.
/P
/P
Topplocket ser nyblästrat ut och så även tätningsytan, jag skulle nog lappa både topp och cylinder om jag skulle köra utan topplockspackning.
https://www.youtube.com/watch?v=mTv7KfWtE4g
Går att köra för hand, finns många videos och hemsidor om cylinder head och barrel lapping
https://www.youtube.com/watch?v=mTv7KfWtE4g
Går att köra för hand, finns många videos och hemsidor om cylinder head och barrel lapping
Toppen
-Tack för info och inspel !
/N

-Tack för info och inspel !
/N
Tiden går och jag har "petat på" med motorn lite nu och då...
-Tog några bilder i helgen när cylindern skulle på plats. Jag har inte ordnat någon ny koppling än men gjorde ett litet kul experiment (tycker jag själv iaf
) när jag började se över kopplingskåpan och kopplingsarmen.
Fjädern som sitter mot kopplingsarmen var väldigt rostig och fastän den blev ganska fin efter blästring så tänkte jag att jag borde försöka ytbehandla den på något sätt.
Testade därför att elförzinka fjädern i ett bad med ättiksprit...
Jag vet inte hur pass korrosionsbeständigt resultatet blev men tänker att det zinkskikt som blivit säkert är bättre än inget rostskydd alls.
-Blankt blev det åtminstone !
-Tog några bilder i helgen när cylindern skulle på plats. Jag har inte ordnat någon ny koppling än men gjorde ett litet kul experiment (tycker jag själv iaf

Fjädern som sitter mot kopplingsarmen var väldigt rostig och fastän den blev ganska fin efter blästring så tänkte jag att jag borde försöka ytbehandla den på något sätt.
Testade därför att elförzinka fjädern i ett bad med ättiksprit...
Jag vet inte hur pass korrosionsbeständigt resultatet blev men tänker att det zinkskikt som blivit säkert är bättre än inget rostskydd alls.
-Blankt blev det åtminstone !

Då motorn börjar bli färdig så har jag börjat snegla lite på "resten".
En sak jag undrar över är de två hål som finns i framljuskåpan mellan hastighetsmätaren och nyckeln. De bilder som jag letat fram på olika GS150 brukar ha INGET alt. ETT hål på det ställe där jag har två.
-Vet någon vad de två hålen är till för ?
/Norman
En sak jag undrar över är de två hål som finns i framljuskåpan mellan hastighetsmätaren och nyckeln. De bilder som jag letat fram på olika GS150 brukar ha INGET alt. ETT hål på det ställe där jag har två.
-Vet någon vad de två hålen är till för ?
/Norman
Försöket med förzinkningen var verkligen väldigt ovetenskapligt...
Jag letade reda på en bit ren zink som egentligen är avsedd som "offeranod" runt någon slags axel till en båt och delade den i två delar.
Sedan gissade jag att jag skulle behöva antingen en syra eller ngt slags bas för att få till en jonvandring, och den enda syra jag lyckades få tag i med kort varsel var "Ren Ättiksprit" som finns att köpa på ICA. (11 Spänn för en flaska)
Då jag har ett variabelt nätaggregat med strömbegränsning hemma så kopplade jag snabbt in det med Plus på de båda zinkbitarna och Minus på fjädern.
Anledningen till att ha två zinkbitar var bara att jag inbillade mig ett jämnare resultat på det viset.
Jag justerade strömstyrkan till en så pass låg nivå att man bara kunde ana en svag aktivitet på fjädern. (Ser ut som när man släpper en brustablett i vatten, fast mkt svagare.)
Den fick vara så under natten och när jag sedan lyfte upp den på morgonen så såg den ut i färgen ungefär som en varmgalvad spik.
-Alltså ganska matt.
Polerade lite med en bomullsduk och då framträdde genast den blanka ytan.
Som sagt har jag inte den blekaste aning om hur pass bra rostskydd det blivit, men tänker att det förmodligen är bättre än ingenting iaf.
För att göra detta bättre tror jag att man behöver ngt mer "sofistikerat" än ättiksprit som kemi.
Jag tror att man kan köpa en slags "gör det själv-sats" från England, men att den ska vara rätt så dyr.
-Det vore intressant att få veta vilka kemikalier som ingår i en sådan sats.
/N
Jag letade reda på en bit ren zink som egentligen är avsedd som "offeranod" runt någon slags axel till en båt och delade den i två delar.
Sedan gissade jag att jag skulle behöva antingen en syra eller ngt slags bas för att få till en jonvandring, och den enda syra jag lyckades få tag i med kort varsel var "Ren Ättiksprit" som finns att köpa på ICA. (11 Spänn för en flaska)
Då jag har ett variabelt nätaggregat med strömbegränsning hemma så kopplade jag snabbt in det med Plus på de båda zinkbitarna och Minus på fjädern.
Anledningen till att ha två zinkbitar var bara att jag inbillade mig ett jämnare resultat på det viset.
Jag justerade strömstyrkan till en så pass låg nivå att man bara kunde ana en svag aktivitet på fjädern. (Ser ut som när man släpper en brustablett i vatten, fast mkt svagare.)
Den fick vara så under natten och när jag sedan lyfte upp den på morgonen så såg den ut i färgen ungefär som en varmgalvad spik.
-Alltså ganska matt.
Polerade lite med en bomullsduk och då framträdde genast den blanka ytan.
Som sagt har jag inte den blekaste aning om hur pass bra rostskydd det blivit, men tänker att det förmodligen är bättre än ingenting iaf.
För att göra detta bättre tror jag att man behöver ngt mer "sofistikerat" än ättiksprit som kemi.
Jag tror att man kan köpa en slags "gör det själv-sats" från England, men att den ska vara rätt så dyr.
-Det vore intressant att få veta vilka kemikalier som ingår i en sådan sats.

/N
Mycket snygg motor! Det undre hålet har någon borrat själv, men i det övre ska det sitta en röd plastlins.
Fjädern är fostaterad från fabriken, ett slags rostskydd som fungerar bra när sakerna är inoljade tydligen.
Du ser förresten ut att sakna en pinnbult som ska sitta precis nedanför där motorbeteckningen sitter.
/P
Fjädern är fostaterad från fabriken, ett slags rostskydd som fungerar bra när sakerna är inoljade tydligen.
Du ser förresten ut att sakna en pinnbult som ska sitta precis nedanför där motorbeteckningen sitter.
/P
Tack Paka !
Jag vet på riktigt inte vart jag annars skulle få tag i den information som Du m.fl. bidrar med på detta forum.
-Nu kommer jag satsa på att svetsa igen det större hålet innan lackering...
/N

Jag vet på riktigt inte vart jag annars skulle få tag i den information som Du m.fl. bidrar med på detta forum.
-Nu kommer jag satsa på att svetsa igen det större hålet innan lackering...
/N
-
- Nybörjare
Otroligt fin motor.
Har du köpt en ny tändplatta också?
Har du köpt en ny tändplatta också?
Tackar !
Jag har bytt Brytare, Kondensator och den Kabelgenomföring av gummi/plast som sitter på statorplattan.
(Och alla elkablar förståss.)
Resten är bara isärtaget och rengjort...
Har experimenterat vidare med elförzinkningen och slutligen hittat ett recept som jag tycker fungerar riktigt bra.
Svårigheten har varit att få tag i Zinkklorid på något vettigt vis.
Lösningen blev att köpa Stannol Lödvatten i en lokal järnaffär och komplettera med ammoniumklorid från Panduro.
Receptet blev då:
1dl Lödvatten
2dl Avjoniserat/destillerat vatten (från macken)
30g Ammoniumklorid (Salmiak)
När jag använt mig av den blandningen och gjort på samma sätt som tidigare så har det räckt med att köra i knappt en timme.
Den del som ska förzinkas har då varit täckt av ett tjockt lager med blågrå gegga som gått lätt att avlägsna med en "fin" stålborste.
Så här kan det se ut när jag förzinkat delarna till den bakre bromsarmen: /N

Jag har bytt Brytare, Kondensator och den Kabelgenomföring av gummi/plast som sitter på statorplattan.
(Och alla elkablar förståss.)
Resten är bara isärtaget och rengjort...
Har experimenterat vidare med elförzinkningen och slutligen hittat ett recept som jag tycker fungerar riktigt bra.
Svårigheten har varit att få tag i Zinkklorid på något vettigt vis.
Lösningen blev att köpa Stannol Lödvatten i en lokal järnaffär och komplettera med ammoniumklorid från Panduro.
Receptet blev då:
1dl Lödvatten
2dl Avjoniserat/destillerat vatten (från macken)
30g Ammoniumklorid (Salmiak)
När jag använt mig av den blandningen och gjort på samma sätt som tidigare så har det räckt med att köra i knappt en timme.
Den del som ska förzinkas har då varit täckt av ett tjockt lager med blågrå gegga som gått lätt att avlägsna med en "fin" stålborste.
Så här kan det se ut när jag förzinkat delarna till den bakre bromsarmen: /N
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Hej, får man fråga hur du fått motorn så ren? den ser ju fantastisk ut!
Benke
Benke
Hej Benke !
-Så himla fin är den väl ändå inte ?
Jag har lagt mest energi på funktion. Kollat upp och åtgärdat toleranser, bytt lager o.s.v.
Finishen kommer sig av:
1. Isärtagning av ALLT
2. Rengöring i bad med lacknafta
3. Glasblästring av vissa delar i blästerskåp
4. NOGGRANN rengöring av de delar som blästrats bl.a. med gängtappar i alla gängor !
5. Grundlackering och sedan 2 lager lackfärg på delar som lackerats
Det handlar nog mest om tålamod egentligen...
/N
-Så himla fin är den väl ändå inte ?
Jag har lagt mest energi på funktion. Kollat upp och åtgärdat toleranser, bytt lager o.s.v.
Finishen kommer sig av:
1. Isärtagning av ALLT
2. Rengöring i bad med lacknafta
3. Glasblästring av vissa delar i blästerskåp
4. NOGGRANN rengöring av de delar som blästrats bl.a. med gängtappar i alla gängor !
5. Grundlackering och sedan 2 lager lackfärg på delar som lackerats
Det handlar nog mest om tålamod egentligen...
/N
Har börjat arbeta en del med karossen och har två funderingar som jag behöver "bolla" med forumet... 
Karosskåpan ("Motorhuven") på höger sida sitter inte bra i den bakre fästpunkten och jag tror att det saknas något i det inringade området på bilden nedan. -Är det någon som vet hur det bör vara ?
Sedan, när man kollar in genom luckan till bränslefiltret så finns där ett ganska stort hål till det bakre hjulhuset.
Kanten på hålet har rester kvar efter något slags gummidetalj, men jag vet inte vad som ska vara där eller ifall det hålet lika väl kan tätas ?
(En tanke är att motorn kanske tar in luft genom det hålet ?) - Någon som vet ?
/N

Karosskåpan ("Motorhuven") på höger sida sitter inte bra i den bakre fästpunkten och jag tror att det saknas något i det inringade området på bilden nedan. -Är det någon som vet hur det bör vara ?
Sedan, när man kollar in genom luckan till bränslefiltret så finns där ett ganska stort hål till det bakre hjulhuset.
Kanten på hålet har rester kvar efter något slags gummidetalj, men jag vet inte vad som ska vara där eller ifall det hålet lika väl kan tätas ?
(En tanke är att motorn kanske tar in luft genom det hålet ?) - Någon som vet ?
/N
Pinnen i kåpan har gått av och hålet i karossen är alldeles för stort. I det andra hålet ska bensinslangen gå, det ska sitta en gummigenomförning där. Från fabriken hade GS150 en metallslang, ett skydd som påminner om en duschslang, kring bensinslangen. Kolla på sprängskisserna. Slangen är med på Tav.VIII.
http://www.scooterhelp.com/serial/VS1T_VS5T.parts.html
/P
http://www.scooterhelp.com/serial/VS1T_VS5T.parts.html
/P
O.K. !
Den bensinslang som satt monterad var av vanlig PVC och var dragen genom karossen "åt sidan", strax bredvid hålet där gaswiren går igenom till förgasaren. (Inte original förmodligen.)
- Känner någon till en ritning eller bild över hur "pinnen som gått av" egentligen ska se ut ?
/N
Den bensinslang som satt monterad var av vanlig PVC och var dragen genom karossen "åt sidan", strax bredvid hålet där gaswiren går igenom till förgasaren. (Inte original förmodligen.)
- Känner någon till en ritning eller bild över hur "pinnen som gått av" egentligen ska se ut ?
/N
Tog en bild av en "ny" GS-kåpa som hänger i garaget.
- Attachments
-
- IMG_3869.jpg (65.97 KiB) Viewed 14125 times
Paka !
-Du är bäst !
Nu vet jag hur pinnen bör se ut och förstår hur låsningen är tänkt att fungera.
/N
-Du är bäst !

Nu vet jag hur pinnen bör se ut och förstår hur låsningen är tänkt att fungera.
/N
Och du ser också att den tuggat sig in en bit i plåten. Hålet i ramen, där den ska fästa, ska vara runt, motsvarande den högra delen av det du visar. Jag hade samma skada på en Rally 180 för länge sedan.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Japp !
Tack Jens
Jag misstänkte det när jag såg bilden som Paka tagit ! -Och nu vet jag ju helt säkert.
/N
Tack Jens
Jag misstänkte det när jag såg bilden som Paka tagit ! -Och nu vet jag ju helt säkert.

/N
När jag fått bort färg och underredsmassa (som ngn tidigare ägare troligen smetat dit) från undersidan av fotplattan så finns där givetvis en del rost...
Frågan är hur dom två "kammarna" mitt i bilden egentligen ska se ut ?
Jag tycks minnas att jag sett en bild på nätet någonstans där det "fattas material" precis som det ser ut att göra på mina.
Ifall det är gjort så från fabrik så är det väl bäst att låta det fortsätta vara så ?
Den (än så länge) bruna bottenplåten är i alla fall solid och visar inga tecken på genomrostning. I det inringade området ser man tydligt hur det rostat bort en del plåt som behöver ersättas.
/N
Frågan är hur dom två "kammarna" mitt i bilden egentligen ska se ut ?
Jag tycks minnas att jag sett en bild på nätet någonstans där det "fattas material" precis som det ser ut att göra på mina.
Ifall det är gjort så från fabrik så är det väl bäst att låta det fortsätta vara så ?
Den (än så länge) bruna bottenplåten är i alla fall solid och visar inga tecken på genomrostning. I det inringade området ser man tydligt hur det rostat bort en del plåt som behöver ersättas.
/N