Hej!
Har en vespa touring -59. Håller på att renovera den och är just nu i färd med att byta kablage på tändplattan. Blir dock inte klok på färgerna på kablaget. Enligt elschemat som ligger ute på vespa-klub.dk och min modell som är VGLA1 med batteri skall jag ha en vit kabel från tändplattan. Har alla färger utom denna . Har däremot en orange färgad som ej har använts (kabeln mitten på bilden). Kan detta vara den "vita" som skall gå till likriktaren? Någon därute som vet?
Känner inte exakt igen det men har för mig att den du kallar orange är en gulnad vit med dubbla koppartrådar i. I så fall går den till batteriladdning/likriktare
Ok, då klarnar bilden. Tråden har dubbla kopparledningar så då är det säkert den som skall gå till likriktaren. Kabeln var inte kopplad och eftersom inget batteri har varit använt på den verkar det ju logiskt.
Du måste ev göra lite omkoppling i systemet, det finns fortfarande funktioner som drivs av batteriet och dessa fungerar inte om batteri och matarkabel är borta. Men det kan också vara att systemet är totalt ombyggt för att någon tidigare ägare tröttnade på att ha batteri - på Touring är ju nyttan marginell eftersom det bara ger parkeringsljus.
Ok, får kolla det. Bromsljuset (som i original drivs av batteriet) har inte fungerat men det har däremot tutan som också skall drivas av batteriet. Kanske har gjorts en del modifieringar för att få tutan att fungera. Om man inte använder batteriet får man ju inget bromsljus men detta kanske inte är ett krav på besiktningen för ett så gammalt fordon?! Om väljer att inte använda batteriet, och alltså inte ta ut effekt från spolen, kan man då räkna med högre effekt till t.ex strålkastaren eller spelar det ingen roll?
Spelar ingen roll, spolarna genererar effekt baserat på magneter och varvtal och är inte sammankopplade (i original i alla fall). Man kan koppla in kablaget utan att ha med batteriet men risken är att spolen inte orkar ge full effekt för att driva bromsljus utan måste "buffras" av batteriet. Laddningen på Touring är ganska klen, bara några 100mA - förmodligen för att inte överladda batteriet.