Färgkod Touring -58 ?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Ulf Jonson
Drömmare
Drömmare

Färgkod Touring -58 ?

Post by Ulf Jonson »

Hej!
Är ny i scooterklubben och köpte nyligen en Touring -58. Efter div. strul med det elektriska och bakbroms har jag bes. utan anm. senaste bes var 1983 så jag är nöjd. Efter div efterforskning har jag kommit fram till att det är en Tysktillverkad VGL1T. Renovering till original är påbörjad men det stora problemet jag har är att hitta rätt färgkod, tidigare ägare har lackat om den oerhört grundligt så det finns inte ett spår av orginalfärgen. Jag vet att den skall vara mörkröd och de gamla färgkoder jag hittat kan ingen blanda i dag.
Finns det någon därute som vet och kan bistå med färgkod blir jag lycklig
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Färgkod Touring -58 ?

Post by Paka »

Bordeauxrot nr 10 har jag sett nämnas i Tyskland. Deras variant kallas T3, men de nylackade hojarna ser alldeles för röda ut, i alla fall på bild. Jag har aldrig sett någon modern färgkod.
Enligt de senaste teorierna kommer den "tyska" Touring som såldes i Sverige 1958 från ett lager som blev över när Messerschmitt blev av med den tyska licensen och Augsburg Vespa, dvs Piaggio själva, tog över.
Mitt tips är att du letar noga efter en originalfläck på din hoj, alternativt lånar någon del av någon som har en tysktouring i originalskick, polerar och sedan ber en lackfirma blanda till en färg efter det. Här är en fin:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=4&t=2296
/P
Ulf Jonson
Drömmare
Drömmare

Post by Ulf Jonson »

Nu har jag demonterat hela Vespan och hittat en färg på framgaffelröret mellan undre och övre lagren, den är mörkröd men jag kan inte avgöra om det är en grundfärg eller om det kanske kan vara original topplack. vad tror ni som kan detta?
Ulf
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det är grundfärgen tyvärr.
/P
Post Reply