Kom och köp! (Utgångsbud endast $ 6.000.000)

Här handlar det mest om scooterrelaterad musik, film m m.
Post Reply
Terraplane Blues

Kom och köp! (Utgångsbud endast $ 6.000.000)

Post by Terraplane Blues »

Tillfälle till ett stycke musikhistoria...om man nu har en sisådär 45 miljoner över av någon anledning vill säga... :).

Admin: Denna länk leder inte längre till nåt trevligt, så jag slog av den.

Code: Select all

http://www.rjguitar.com/enter.php
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Tillfälle till ett stycke musikhistoria...om man nu har en sisådär 45 miljoner över av någon anledning vill säga... :).

http://www.rjguitar.com/enter.php

Scooterhälsningar

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tur att ingen sålde den till the who på sextiotalet, då hade den varit kaffeved idag. allvarligt, hur vet man att det är hans? DNA? kol14?

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />tur att ingen sålde den till the who på sextiotalet, då hade den varit kaffeved idag. allvarligt, hur vet man att det är hans? DNA? kol14?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det verkar som om endast företaget som säljer gitarren "vet" att den är äkta. De försöker övertyga genom jämförelse med en halvtaskig bild av Robert Johnson och hans gitarr, taget 1935. De jämför repor, slagmärken, mellanrum mellan banden på brädan o s v. Jag kan inte se att det skulle vara just den gitarren. I och för sig betingar en Gibson L1 från 1926-37 ca 20-25.000 kr i värde på marknaden, men det är ju en bit upp till de ca 45 miljonerna de begär...

Det här kanske kan låta konstigt, men angående The Who gillade jag verkligen deras sätt att förstöra instrument (var och en gör vad den vill med sina pengar och prylar). Trist bara att så många patetiska grupper har försökt efterapa detta. The Who var riktigt ruskigt bra på sextiotalet och en bit in på sjuttiotalet (lyssna bara på "Young Man Blues" från Isle of Wight -70. Oj, oj, oj, vad bra alltså!). Synd bara att Townsend skulle gå och bli en äcklig peddo...

Scooterhälsningar

jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Robert Johnson, ooh så bra! En av mina musik-gudar, eller var det kanske andra sidan han stod i förbund med? Hans Complete Recordings snurrar ofta på CD-spelaren. Vilken gitarrteknik den mannen hade. Om det faktiskt är hans gitarr är den väl i princip ovärderlig.

The Who, också bland musik-gudarna. Såg dem på Scandinavium tidigt 70-tal (fast då åkte jag Renault 4 dit) och spelar ofta deras Live at Leeds. Grym skiva, med massor av kopior av brev, biljetter, affischer imm i konvolutet.

Givetvis vet ni att de från början hette the High Numbers tills en lomhörd arrangör en dag inte riktigt hörde bandets namn i telefon utan frågade "the who??". Resten är historia, som man säger.

Musik är underbart. Just nu har jag snöat in på Django Reinhardt, plus att Dylans Modern Times går varm här hemma.

/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Robert Johnson, ooh så bra! En av mina musik-gudar, eller var det kanske andra sidan han stod i förbund med? Hans Complete Recordings snurrar ofta på CD-spelaren. Vilken gitarrteknik den mannen hade. Om det faktiskt är hans gitarr är den väl i princip ovärderlig.

/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Kul att du tycker så! Kan inte annat än att hålla med fullständigt (jag har ju t o m tagit mitt nickname efter en av hans låtar). Han är den störste i den genren, inget snack om saken. Kanske t o m den störste musikern som världen någonsin skådat (i mitt tycke åtminstone i tuff konkurrens med Alan "Blindowl" Wilson, falsettsjungande multiinstrumentalt musikgeni från gruppen Canned Heat. Tyvärr alltför okänd och underskattad hos den breda massan och för musikvärlden i övrigt).

Folk snackar ofta om hur Elvis genomslag var nå´n slags chock och revolt i musikvärlden. Jag skulle vilja påstå att Elvis inte ens är värd skiten under Robert Johnsons naglar i jämförelse. Elvis vickningar med höfterna ansågs chockerande och revolterande, men vad mr Johnson sjöng i låten "Travelling Riverside Blues" 1937 måste väl anses vara strået bättre: <i>"Now, you can squeeze my lemon 'til the juice run down my leg, baby" </i>. Känns strofen igen, kan det bero på att alltid lika tjuvaktiga Led Zeppelin även har varit och stulit textsnuttar från Robert Johnson (som från så många andra - fast de gjorde det faktiskt bra, Led Zeppelin).

Dessutom kunde Robert Johnson både sjunga och spela gitarr långt bättre än vad Elvis bacon-med-jordnötssmör-mackor var stora och det säger inte så lite... Precis som du skriver, hade Johnson en bländande gitarrteknik som är unik i sitt slag. För mig är det endast Hendrix som har kommit upp i samma klass. Det hade varit himla kul att fått höra Johnson med samma utrustning som Hendrix. Synd att dessa båda gitarrhjältar dog i allt för tidig ålder. Båda blev 27, konstigt nog...och så även tidigare nämnde Alan "Blindowl" Wilson, faktiskt. Märkligt...

Scooterhälsningar

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jo ,det är ju så med musik, det handlar inte bara om hur begåvad och duktig man är. Elvis blev ju en chock för att han kom in i folkhemmet, det gjorde inte Johnson. Johnson var säkert så extrem på sin tid att man får vara glad att en del av hans musik finns inspelad. Sådär har det rullat på genom åren. Black Sabbath var inte det första renodlade heavy metal bandet, Sex Pistols var inte det första punkbandet osv. Det finns alltid någon som var före sin tid, men de blev aldrig uppmärksammade då, om de ens blev det i efterhand. precis som inom konst, design eller mode. marknaden styr vad vi får höra och se om man inte orkar leta rätt på saker mer aktivt.

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Black Sabbath var inte det första renodlade heavy metal bandet.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Black Sabbath under Ozzy var äckligt bra, även om jag inte betraktar det som heavy metal. För mig är Black Sabbath hårdrock. Bland de första banden i den genren måste väl nästan ha varit Mountain? Åtminstone spelade de på Woodstock, fast i ärlighetens namn tycker jag att de suger duktigt... Även MC5 var väl tidigt på det, om man nu kan räkna in dem där?<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />precis som inom konst, design eller mode. marknaden styr vad vi får höra och se om man inte orkar leta rätt på saker mer aktivt<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Exakt! Trist för alla lata mainstreamers att de missar en massa p g a steroetypt beteende, där de köper en livsstil eller ett intresse enligt ett visst schema som någon sagt åt dem att följa, t ex scooterister som anammar hela "scooterkitet" med kläder, prylar, s k scootermusik (vad det nu är?) e t c, o s v, m m.

Scooterhälsningar

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

scooterister är väl inga mainstreamers. kolla mina bilder från rallyscandinavia, ett gäng riktigt sköna typer med väldigt olika stil och musiksmak.

även om en del scooterister är extremt insnöade på en viss smal-grej så umgås jag hellre med männsikor som lever i sina fredperrys och enbart lyssnar på SKA än de som har absolutemusic skivor i glasbokhyllan och enbart klär sig i Batistinikollektionen, det är mainstream för mig. sen finns det ju dom som trivs med att vara mainstream, inget fel i det. det finns ju annat i livet än musik, scooters och kläder, eller ?? ;)

peace, love

Federico
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

[quote]<i>Originally posted by Federico</i>

"så umgås jag hellre med männsikor som lever i sina fredperrys och enbart lyssnar på SKA "

Har hört att du umgås med hårdrocksjaszzdiggande dragspelshippies ibland, det kan väl ändå inte stämma? :wink:

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag tycker mig ha förstått att scooterister är litet egna av sig. Bryr sig inte så mycket om vad andra tycker och tänker att man bör och skall göra och höra. Utan gör och hör vad som känns bra. Och musik har väl alltid hört till känsloplanet och då lyssnar man på det som piffar upp någon stämning/känsla. Själv är jag allätare av musik, allt från klassiskt till heavy går bra. Men bara då det är rätt stämning. Tystnad är också härligt.

Jag ramlade in i det här med scooters utan att fatta att någon speciell musik hörde till. Eller klädstil. Och tycker fortfarande att det bästa med scooters är nog scootrarna själva och åka soliga kurvande vägar i all sköns ro. Så vad är SKA-musik egentligen för något? AC/DC vet jag, men det är nog inte SKA? :wink:

Och gitarren som nämdes får nog vara, hellre köper jag en massa Vespor och ett stort garage för de pengarna!

Hard Rock Halleluja på er alla! 8)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Så vad är SKA-musik egentligen för något? AC/DC vet jag, men det är nog inte SKA? :wink:

Populärt att dansa till på scooterträffarna http://sv.wikipedia.org/wiki/Ska

Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />[quote]<i>Originally posted by Federico</i>

"så umgås jag hellre med männsikor som lever i sina fredperrys och enbart lyssnar på SKA "

Har hört att du umgås med hårdrocksjaszzdiggande dragspelshippies ibland, det kan väl ändå inte stämma? :wink:

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling

jo, jag ska visst träffa en hippie i kväll. då ska jag passa på att spela mina senaste flöjthårdrockslåtar!

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Flöjthårdrock, har jag inte hört. Däremot finns en CD med Apocalyptica hemma i skivstället. Finsk cellohårdrock, Metallica-låtar. Coolt 8)

Och det fanns säkert flöjter i orkestern när Metallica gjorde sin bejublade konsert med San Francisco Symphony Orchestra (var det väl?). Finns av en lycklig slump också i skivstället.
/jens
fd hippie
Terraplane Blues

<br />scooterister är väl inga mainstreamers. kolla mina bilder från rallyscandinavia, ett gäng riktigt sköna typer med väldigt olika stil och musiksmak.

även om en del scooterister är extremt insnöade på en viss smal-grej så umgås jag hellre med männsikor som lever i sina fredperrys och enbart lyssnar på SKA än de som har absolutemusic skivor i glasbokhyllan och enbart klär sig i Batistinikollektionen, det är mainstream för mig. sen finns det ju dom som trivs med att vara mainstream, inget fel i det. det finns ju annat i livet än musik, scooters och kläder, eller ?? ;)

peace, love

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, inte alla scooterister... :wink: Det är givetvis upp till var och en att vara precis som just den väljer att vara, bara man själv trivs med det. Vad jag menar är att man kanske går miste om fantastiska upplevelser genom att "slaviskt" följa ett visst koncept som många tyvärr gör. Jag hade avlidit själsligen om jag var tvungen att bara lyssna på s k scootermusik för att vara en "korrekt" scooterist. För mig känns detta "plastigt", sökt och helt opersonligt. För mig får folk ha precis vad de vill i sina glasbokhyllor, lyssna på vad de vill (förutom dansband :twisted:), klä sig som de vill o s v - bara de är sympatiska och trevliga som personer. Mitt generella intryck av personer som anammar en livsstil/koncept fullt ut, är att de ofta blir attitydförändrade på ett negativt sätt, då livsstilen/konceptet ofta innefattar en portion av yttre hårdhet och tuffhet också. Kolla inom den s k bikerkulturen och du förstår säkert vad jag menar...

Peace & Happiness! :)

Scooterhälsningar

Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Och gitarren som nämdes får nog vara, hellre köper jag en massa Vespor och ett stort garage för de pengarna!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du lär nog få ett hyggligt antal Vespor för de pengarna. Säkert även ett stoooort garage - ja, t o m någon som sköter och servar dem på heltid livet ut... :D

Scooterhälsningar

Terraplane Blues

<br />det finns ju annat i livet än musik, scooters och kläder, eller ?? ;)

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jaså, som vaddå?!?! :)

Scooterhälsningar

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />det finns ju annat i livet än musik, scooters och kläder, eller ?? ;)

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jaså, som vaddå?!?! :)

Scooterhälsningar

jag vet inte, kan inte komma på något.

Federico
Terraplane Blues

På tal om flöjthårdrock (vilket skönt uttryck förresten!) - ingen kan väl slå Ian Anderson på fingrarna i den genren? Se, lyssna och njut (spana även in de strategiska luftkickarna med stövlarna!):

http://www.youtube.com/watch?v=c5pha0HoCQY

PS. F-n, det här är snuskigt bra alltså! Jag är inte sarkastisk nu utan menar det verkligen. Den som inte rycks med när han eller hon ser detta är inte frisk... :P DS.

Scooterhälsningar

jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Såg Jethro Tull på Konserthuset i Göteborg någon gång 67-68 8) (Förlåt om jag tjatar) Och Stand up gick länge varm på min första stereo.

Ian Andersson var grym, lång rock, långt hår, långa flöjtsolon stående på ett ben. Fast hårdrock är väl att ta i. Dessutom spelade han mandolin har jag för mig.
/jens
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Såg Jethro Tull på Konserthuset i Göteborg någon gång 67-68 8) (Förlåt om jag tjatar) Och Stand up gick länge varm på min första stereo.

Ian Andersson var grym, lång rock, långt hår, långa flöjtsolon stående på ett ben. Fast hårdrock är väl att ta i. Dessutom spelade han mandolin har jag för mig.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag börjar nästan hålla med om att "gammal är äldst", Jencla! :D Vilka grupper du tycks ha sett - det är ju helt sanslöst vad du har fått vara med om!!! *extremt avundsjuk*. Fattas väl bara att du även sett någon av dessa: Canned Heat, Butterfield Blues Band, Charlie Musselwhite, Fleetwood Mac (under Peter Green-tiden), Muddy Waters, Ten Years After, Eric Burdon & The Animals, The Doors, Led Zeppelin, Taste (hur bra är inte Rory Gallagher!), Emerson Lake & Palmer. (Snälla, säg nej - min avundsjuka klarar inte av att höra mer!!!).

Jodå, "Stand Up" är mycket bra, även om jag tycker debutalbumet "This Was" är strået vassare i mina öron. Det sköna med Jethro Tull var att de var så satans originella och hade en stil som ingen annan. Vem kommer på annars på att ta in tvärflöjt, mandolin och dragspel i den slags musik som var gångbar då? (Kanske ska vara Eric Burdon & The Animals då, som på Monterey gjorde en sanslöst bra version av Stones "Paint It Black" - med electrifierad violin!).

Peace & Happiness! :)

Scooterhälsningar

Terraplane Blues

<br />...//...kolla mina bilder från rallyscandinavia...//...

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Aningen sent, men...verkligen fantastiskt vackra bilder du har plåtat, Federico! (Om det är du som har ett "pippirelaterat" efternamn). Jag gillar verkligen ditt bildspråk överlag, i dessa mycket estetiskt tilltalande och skönt balanserade kompositioner, tillsammans med det härligt korta skärpedjup som du har i många av bilderna. Svartvitt rockar! Vad använder du för utrustning, om man får fråga?

Förresten, du kanske känner till att tidningen Metro just nu har en stor fototävling med riktigt fina priser, Metro Photo Challenge 2006? (Hade själv den äran att vinna förstapris i denna tävling 2004 *skryt, skryt, skrävel*, med en veckas späckhuggarsafari som var alldeles fantastiskt!). Kanske är läge att bidraga med någon bild under deras tema "rörelse"? Skynda på, tävlingstiden går ut nu på söndag 24/9.

Kolla mer här: http://www.metrophotochallenge.se

Lycka till!

Fotohälsningar

vespaGS
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespaGS »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Fattas väl bara att du även sett någon av dessa: Canned Heat, Butterfield Blues Band, Charlie Musselwhite, Fleetwood Mac (under Peter Green-tiden), Muddy Waters, Ten Years After, Eric Burdon & The Animals, The Doors, Led Zeppelin, Taste (hur bra är inte Rory Gallagher!), Emerson Lake & Palmer. (Snälla, säg nej - min avundsjuka klarar inte av att höra mer!!!).

Ten Years After såg jag på KB i Malmö och jag är inte äldre än dig...
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fredrik:

Ur din lista:
Fleetwoood Mac (med Peter Green), yes.
The Animals (givetvis med Eric Burdon men innan de bytte namn till Eric Burdon & the Animals), yes.

Plus en del annat trevligt som du inte listat, bl a Spencer Davis Group, Traffic (med Stevie Winwood), Bonnie, Delaney & friends (en friend var George Harrison)
/jens
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Fattas väl bara att du även sett någon av dessa: Canned Heat, Butterfield Blues Band, Charlie Musselwhite, Fleetwood Mac (under Peter Green-tiden), Muddy Waters, Ten Years After, Eric Burdon & The Animals, The Doors, Led Zeppelin, Taste (hur bra är inte Rory Gallagher!), Emerson Lake & Palmer. (Snälla, säg nej - min avundsjuka klarar inte av att höra mer!!!).

Jag har sett Emerson Lake & Palmer på konserthuset i Stockholm.

/Jörgen
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />...//...kolla mina bilder från rallyscandinavia...//...

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Aningen sent, men...verkligen fantastiskt vackra bilder du har plåtat, Federico! (Om det är du som har ett "pippirelaterat" efternamn). Jag gillar verkligen ditt bildspråk överlag, i dessa mycket estetiskt tilltalande och skönt balanserade kompositioner, tillsammans med det härligt korta skärpedjup som du har i många av bilderna. Svartvitt rockar! Vad använder du för utrustning, om man får fråga?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tack! skicka mig ett mail på fredrik@soulscooter.com så kan vi snacka fotoprylar (känns inte som att det hör hemma här)

Federico
Post Reply