Rusande motor efter fullgaskörning (px125e)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
ajez
Entusiast
Entusiast
Posts: 124
Joined: Mon 29 Aug 2011, 07:02
Location: Kristianstad

Rusande motor efter fullgaskörning (px125e)

Post by ajez »

Hej!
Har en px 125e -83:a som jag kört med under året. Vespan har gått runt 200 mil sedan den var ny....
Till problemet! Efter att ha legat på motorväg och svänger in i stan har motorn problem att komma ner i varv. Brukar dock gå att få ner varvet genom att gasa i friläge innan jag slår ner på takten.
Vad jag kommit fram till genom att läsa på forumet är det troligen packboxarna som gett upp....
Har även funderat på om något munstycke, filter eller annat känn vara igensatt då det är en del rostflagor i tanken. Skall testa att ta loss tanken och köra en citron syra behandling! Dela förgasaren och rengöra den grundligt, byta packningar, nål...
Är det "ogjort" arbete?
Vad tror ni med lite mer erfarenhet av vespor och dess olika nycker?
Är det bara att förbereda sig för att klyva maskinen?
Tacksam för all hjälp, tips och trix!
/Andreas
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
Location: Göteborg

Re: Rusande motor efter fullgaskörning (px125e)

Post by Eskilander »

Hej
Att rengöra förgasaren är alltid en bra och billig början. så får du se vad som behöver göras sen.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Rusande motor efter fullgaskörning (px125e)

Post by henrikborjeson »

Innan du delar motorn bör du precis som du skriver byta förgasarpackningarna och även dra åt toppen så den inte drar tjuvluft den vägen. Läckande packboxar brukar också ge bensin i växellådsoljan och/eller klet vid tändsystemet och finns ingetdera så vänta med att dela motorn.

Även om den har några år på nacken ska inte packboxarna ha slitits ut efter 200 mil, det skulle vara om de torrspruckit

Med vänlig hälsning/HB
User avatar
ajez
Entusiast
Entusiast
Posts: 124
Joined: Mon 29 Aug 2011, 07:02
Location: Kristianstad

Re: Rusande motor efter fullgaskörning (px125e)

Post by ajez »

Ja då visade ju att det var soppa i växellådsoljan....
Vad skall man byta för delar nu när man ändå måste dyka in i maskinen, tacksam för lite guidning.
Räcker det att bara plocka i nya packboxar, eller är det bara dumsnålt?
Som nämnts tidigare har vespan bara gått drygt 200 mil (känns lite tidigt att byta vevlager eller tänker jag fel).
Bör man göra operationen med maskinen kvar i ramen eller är det enklare att plocka ut den och jobba på arbetsbänken. Tar emot all hjälp och tankar ödmjukast.
/Andreas
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Rusande motor efter fullgaskörning (px125e)

Post by henrikborjeson »

Jag brukar ta ur motorn när jag byter packboxar även om det finns de som gör det med motorn på plats. Rengör motorn ordentligt innan du tar isär den. 200mil ska inte ha slitit ut varken lager eller växelkors utan sikta på att byta packboxar + packningar. Kolla dock för säkerhets skull efter slitage.

Om du funderar på att sätta dit 177cc trim är det bra att även fräsa upp portarna i motorblocket så att det passar.

Med vänlig hälsning/HB
User avatar
ajez
Entusiast
Entusiast
Posts: 124
Joined: Mon 29 Aug 2011, 07:02
Location: Kristianstad

Re: Rusande motor efter fullgaskörning (px125e)

Post by ajez »

Tackar för svaret Henrik!
Då var det beställt packboxar, packningar, kronmutter, låsbricka, längre utväxling till kopplingen och ett DR kitt.
Lite OT...
Är portarna större i DR cylindern än kanalerna i blocket? Tar man bara upp blocket med roterande filar eller finns det något annat trick? Några andra anpassningar som man skall passa på att göra?
/Andreas
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Rusande motor efter fullgaskörning (px125e)

Post by henrikborjeson »

Finns massor av tips för PX125 i "Trimma mera" delen av forumet - kolla där och/eller lägg en ny tråd

Med vänlig hälsning/HB
User avatar
ajez
Entusiast
Entusiast
Posts: 124
Joined: Mon 29 Aug 2011, 07:02
Location: Kristianstad

Re: Rusande motor efter fullgaskörning (px125e)

Post by ajez »

Då var maskinen uppe på operationsbordet, och öppnad.
Visst var packboxen på kopplingssidan kass!!!!! Helt snustorr och smulade sönder när man rörde den.
Väntar nu bara på delar så att man kan plocka ihop grejerna igen.
Hoppas på att vara up and running nästa helg!
//Andreas
User avatar
ajez
Entusiast
Entusiast
Posts: 124
Joined: Mon 29 Aug 2011, 07:02
Location: Kristianstad

Re: Rusande motor efter fullgaskörning (px125e)

Post by ajez »

Förskjutning i tidsplanen pga avsaknad av lämpligt verktyg att knacka i vevlager med...
Nytt försök nästa vecka!
//Andreas
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Rusande motor efter fullgaskörning (px125e)

Post by henrikborjeson »

Vi ser fram emot en rapport när allt är ihop igen

Det är trist att behöva dela motorn men skönt att man hittar ett rikigt fel som din trasiga packbox

Med vänlig hälsning/HB
User avatar
ajez
Entusiast
Entusiast
Posts: 124
Joined: Mon 29 Aug 2011, 07:02
Location: Kristianstad

Re: Rusande motor efter fullgaskörning (px125e)

Post by ajez »

Allt ihop igen sedan en dryg vecka! Stark och fin blev den....Vespan startar lätt och går bra, men lite finjusteringar kvarstår!
Håller på att trixa med bestyckning för att hitta ett lägedär maskinen svarar bra på gasen och går lugnt och fint genom hela arbetsområdet.
Tändningen blev lite sen när maskinen plockades ihop igen (strecken linjerar inte helt hundra på fläktkåpan och svängjhjulet ligger ca 1 mm fel dvs. Ca 17grader föd). Kan man köra på detta utan att riskera ras eller dylikt?
//Andreas
Post Reply