Gabriel (India) framdämpare - bara skräp, eller?
Gabriel (India) framdämpare - bara skräp, eller?
För ett tag sedan köpte jag, bara för att testa, en framstötdämpare till min GS 150 från en indisk eBay-säljare. Den gamla dämparen var slafsigt lackerad i vitt och såg / ser fortfarande rätt bedrövlig ut. Ville byta ut den p.g.a. utseendet - funktionen är nog rätt OK.
Den där Gabriel-dämparen var riktigt duktigt billig (bara nå´n dryg hundring) och jag antar att man som oftast får vad man betalar för när man köper sånt här. Jag handlade från en annan källa än den i länken. Och - som grädde på moset - snubben i Indien som skickade paketet var nog inte så vass - för en kort tid efter det jag mottagit paketet (som också innehöll ett växelkors och ett par gummidetaljer) så kom det ett likadant paket till. Så nu har jag två av det jag handlade!
Men - inte verkar den där Gabrieldämparen vara speciellt bra, inte ens i förhållande till priset. Jag har bara provat den med händerna och den går uppseendeväckande lätt att dra ut. Att skjuta ihop ger lite mer motstånd. Det verkar faktiskt som att den gamla som satt på gör ett mycket bättre jobb. Iofs har jag bara provat den ena av de nya men antar att det är likadant med båda.
Någon som har erfarenheter?
/Sture
http://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-VESPA ... 1210160630
Den där Gabriel-dämparen var riktigt duktigt billig (bara nå´n dryg hundring) och jag antar att man som oftast får vad man betalar för när man köper sånt här. Jag handlade från en annan källa än den i länken. Och - som grädde på moset - snubben i Indien som skickade paketet var nog inte så vass - för en kort tid efter det jag mottagit paketet (som också innehöll ett växelkors och ett par gummidetaljer) så kom det ett likadant paket till. Så nu har jag två av det jag handlade!
Men - inte verkar den där Gabrieldämparen vara speciellt bra, inte ens i förhållande till priset. Jag har bara provat den med händerna och den går uppseendeväckande lätt att dra ut. Att skjuta ihop ger lite mer motstånd. Det verkar faktiskt som att den gamla som satt på gör ett mycket bättre jobb. Iofs har jag bara provat den ena av de nya men antar att det är likadant med båda.
Någon som har erfarenheter?
/Sture
http://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-VESPA ... 1210160630
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Gabriel (India) framdämpare - bara skräp, eller? Fler fr
Jag försöker få isär hela framänden på min GS. Det går så där, om man säger.. "Swingen" är i alla fall lossad och ligger på bänken.
"Swingens" axel är ju lagrad i ett horisontellt rör, svetsat på styrröret, med två nållager, ett på vardera sidan om fjäderns undre fäste. Sedan är framhjulsaxeln också lagrad i två lager, ett på vardera sidan om mätardrivningen. Det verkar som att samtliga de delar jag vill få ut har bestämt sig att inte ge upp utan strid.
"Swingens" axel motstår alla försök - jag har knackat försiktigt med en nylonhammare, sedan mer bestämt med en studsfri plastklädd hammare av lite större slag och slutligen värmt lite grann med en gasollåga och därefter larmat på rätt tappert med den studsfria. Rikligt med ACF-50 (rostlösare som brukar göra skillnad) på de ställen axeln går igenom gods. Inte en skymt av samarbete!
Framaxeln sitter också men jag skall göra ett nytt försök när jag tagit ut mätardrivningen - jag ville bara se om det gick att rubba axeln aldrig så lite ändå men hittills ingenting.
Åsså är det då bussningarna till "swingens" nållager. Verkar också sitta duktigt!
Jag har läst om flera som haft bekymmer med de här grejorna. Finns det några bra tips som man kan få ta del av? Jag vill helst inte hemfalla till "går det inte med våld - använd mer våld!".
/Sture
"Swingens" axel är ju lagrad i ett horisontellt rör, svetsat på styrröret, med två nållager, ett på vardera sidan om fjäderns undre fäste. Sedan är framhjulsaxeln också lagrad i två lager, ett på vardera sidan om mätardrivningen. Det verkar som att samtliga de delar jag vill få ut har bestämt sig att inte ge upp utan strid.
"Swingens" axel motstår alla försök - jag har knackat försiktigt med en nylonhammare, sedan mer bestämt med en studsfri plastklädd hammare av lite större slag och slutligen värmt lite grann med en gasollåga och därefter larmat på rätt tappert med den studsfria. Rikligt med ACF-50 (rostlösare som brukar göra skillnad) på de ställen axeln går igenom gods. Inte en skymt av samarbete!
Framaxeln sitter också men jag skall göra ett nytt försök när jag tagit ut mätardrivningen - jag ville bara se om det gick att rubba axeln aldrig så lite ändå men hittills ingenting.
Åsså är det då bussningarna till "swingens" nållager. Verkar också sitta duktigt!
Jag har läst om flera som haft bekymmer med de här grejorna. Finns det några bra tips som man kan få ta del av? Jag vill helst inte hemfalla till "går det inte med våld - använd mer våld!".
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Gabriel (India) framdämpare - bara skräp, eller?
Det ska gå att knacka ut axeln som går igenom svinglagren efter att ha tagit bort fjäder och stötdämpare eftersom man annars kan få tryck på axeln. Låt muttern sitta på och knacka så axeln börjar röra sig, själv brukar jag köra med omväxlande gasol och "Rostflash" som skapar rörelse i metallen. Hjulaxeln kan också bankas ur men lagret kan sitta hårt på axeln så även här kan det behövas värme. Ibland är det lättare att låta hjulsidans lager följa med ut efter att man tagit bort ev. låsring. jag brukar knacka kort och lätt med en penhammare för att få en impuls utan att (förhoppningsvis) deformera axeländan men man får prova sig fram. /Henrik
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Gabriel (India) framdämpare - bara skräp, eller?
Vad gäller dänparen är ett "känt" märke inte alltid en garanti när grejorna kommer från länder där man gärna sätter på klistermärken utan att hårdvaran motsvarar. jag har köpt de metallklädda dämparna på SIP/Köln som iofs är dyrare men som varit riktigt bra + att de ser ut som originalet. Ibland kan dämparen bli bättre när oljan spridits och packningarna tätar bättre. /Henrik
Re: Gabriel (India) framdämpare - bara skräp, eller?
Tack för svaren, Henrik!
Betr. stötdämparne: det andra exemplaret av de där billiga känns klart bättre - ger ordentligt motstånd i båda riktningarna - som originalet, så kanske värd att prova. Sedan kanske jag kan ana att det första exet börjar ge lite mer motstånd när jag drar isär den. Så det kanske är som du säger - att den behöver lite gymnastik. Och jag kan ju alltid snygga till originalet som i övrigt verkar friskt.
Om swingen: swingaxeln har börjat röra på sig men inte är det mycket, inte! Kanske nå´n millimeter. Jag lägger en nylonhammare mot axeländen och drar i med en liten slägghammare ovanpå den. Vi får väl se vad gängorna längst ut tycker om behandlingen men det ser OK ut så här långt. Jag får väl banka lite fram och tillbaks och slabba på med mitt "wundermittel". Den borde ge sig, snart!
Hjulaxeln visar än så länge vem som är herre på täppan! Det är inte jag!
Får kanske ge avkall på stoltheten och ta med hela paketet ner till "gammelmeken" på Lillemans. Han brukar piggna till när jag kommer med så´nt här!
/Sture
Betr. stötdämparne: det andra exemplaret av de där billiga känns klart bättre - ger ordentligt motstånd i båda riktningarna - som originalet, så kanske värd att prova. Sedan kanske jag kan ana att det första exet börjar ge lite mer motstånd när jag drar isär den. Så det kanske är som du säger - att den behöver lite gymnastik. Och jag kan ju alltid snygga till originalet som i övrigt verkar friskt.
Om swingen: swingaxeln har börjat röra på sig men inte är det mycket, inte! Kanske nå´n millimeter. Jag lägger en nylonhammare mot axeländen och drar i med en liten slägghammare ovanpå den. Vi får väl se vad gängorna längst ut tycker om behandlingen men det ser OK ut så här långt. Jag får väl banka lite fram och tillbaks och slabba på med mitt "wundermittel". Den borde ge sig, snart!
Hjulaxeln visar än så länge vem som är herre på täppan! Det är inte jag!
Får kanske ge avkall på stoltheten och ta med hela paketet ner till "gammelmeken" på Lillemans. Han brukar piggna till när jag kommer med så´nt här!

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Gabriel (India) framdämpare - bara skräp, eller?
Tog ett nytt tag idag!
Efter lite mer målmedveten värmning och efter att grejorna fått gosa till sig över natten med en skvätt ACF-50 så kunde jag notera en delseger. Swingaxeln gav med sig och följde snällt med ut när jag larmat till den rätt ordentligt efter värmning. Men gängan längst ut har inte mått helt bra av det här. Det ser dock ut som att den skall kunna räddas. Annars kostar en ny axel ingen förmögenhet. Fast jag borde ha gängat dit en mutter innan...
Men hjulaxeln håller ställningarna! Slabbade på liberalt med ACF-50 och gör ett nytt försök i morgon. Funkar inte det blir det Lillemans!
Vill nog ha det till att konstruktionen bäddar för problem. En axel i stål som går genom annan metall helt torrt utan skyddande fett är i vart fall i min värld inte optimalt. Men jag kan å andra sidan ingenting om metallurgi.
/Sture
Efter lite mer målmedveten värmning och efter att grejorna fått gosa till sig över natten med en skvätt ACF-50 så kunde jag notera en delseger. Swingaxeln gav med sig och följde snällt med ut när jag larmat till den rätt ordentligt efter värmning. Men gängan längst ut har inte mått helt bra av det här. Det ser dock ut som att den skall kunna räddas. Annars kostar en ny axel ingen förmögenhet. Fast jag borde ha gängat dit en mutter innan...
Men hjulaxeln håller ställningarna! Slabbade på liberalt med ACF-50 och gör ett nytt försök i morgon. Funkar inte det blir det Lillemans!
Vill nog ha det till att konstruktionen bäddar för problem. En axel i stål som går genom annan metall helt torrt utan skyddande fett är i vart fall i min värld inte optimalt. Men jag kan å andra sidan ingenting om metallurgi.
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Gabriel (India) framdämpare - bara skräp, eller?
Samma recept funkade även idag! Alltså: lite bestämd värmning efter det att grejorna fått tid på sig att dra i typ rostlösande krypolja. Framhjulsaxeln kom ut först efter rätt seriös övertalning.
Nu återstår bara att få av det stora framhjulslagret (det mot bromstrumman) från axeln. Där kanske inte värmning funkar lika bra.
Det är lite grann av balansgång att pilla med sådant här - svårt att veta hur tuff man kan vara mot grejorna, så det får ta sin tid när man känner sig för.
Nu börjar det bli dags att handla lite bitar - en del grejor jag kollat på bör definitivt bytas ut mot nya.
/Sture
Nu återstår bara att få av det stora framhjulslagret (det mot bromstrumman) från axeln. Där kanske inte värmning funkar lika bra.
Det är lite grann av balansgång att pilla med sådant här - svårt att veta hur tuff man kan vara mot grejorna, så det får ta sin tid när man känner sig för.
Nu börjar det bli dags att handla lite bitar - en del grejor jag kollat på bör definitivt bytas ut mot nya.
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Gabriel (India) framdämpare - bara skräp, eller?
Så enkelt det är - om man har grejorna!
Mina försök att få det stora lagret fritt från framaxeln gjorde ingen nytta alls. Trots viss brutalitet.
Meken på Lillemans tågade iväg till sin hydraulpress, grävde fram en lämplig hylsa som stöd för lagret och lade på lite press. Pang! - och lagret hade släppt. Det hela tog klart under en minut. Så det där gamla talesättet att riktiga verktyg är halva jobbet äger definitivt sin riktighet. Och är närmast ett understatement.
Han inspekterade min swingaxel och rekommenderade byte - små skador i lagerbanorna. Då gör jag så - byter!
/Sture
P.S. Den som hade riktiga grejor! Tänker närmast på svets, svarv, pelarborr, press och en maffig kompressor. Sånt borde egentligen alla ha! Ds
Mina försök att få det stora lagret fritt från framaxeln gjorde ingen nytta alls. Trots viss brutalitet.
Meken på Lillemans tågade iväg till sin hydraulpress, grävde fram en lämplig hylsa som stöd för lagret och lade på lite press. Pang! - och lagret hade släppt. Det hela tog klart under en minut. Så det där gamla talesättet att riktiga verktyg är halva jobbet äger definitivt sin riktighet. Och är närmast ett understatement.
Han inspekterade min swingaxel och rekommenderade byte - små skador i lagerbanorna. Då gör jag så - byter!
/Sture
P.S. Den som hade riktiga grejor! Tänker närmast på svets, svarv, pelarborr, press och en maffig kompressor. Sånt borde egentligen alla ha! Ds
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Gabriel (India) framdämpare - bara skräp, eller?
En press är värd guld när man ska tvinga isär saker som har varit kompisar i kanske 30-50 år.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Gabriel (India) framdämpare - bara skräp, eller?
Åsså nästa fråga:
Satte ihop en del av "framvagnen" idag. Hjulaxeln med nya lager (xxxtema). Nymålad framvagga, så jag slipper se eländet som föregående ägare sprayat dit (förstås över vajrar, smörjnipplar och annat - maskeringstape inget han verkade känna till).
Jag valde inköpskälla mest "på skoj" och eftersom jag är "granne" med dem och att man är välkommen som privatkund (känga till Momentum Syd där jag fått nobben en gång för många år sedan - och jag frågar bara en gång. Efter att ha sett vad man på en del bilforum tyckt om xxxtemas lager ansåg jag det vara värt ett försök.
Båda lagren (2RS) kändes helt perfekta när jag monterade in dem - löpte lätt och fint. När jag knackat in båda efter lite försiktig värmning av "vaggan" och kylspray på lagren, så känns ett visst (inte stort men märkbart) motstånd när jag snurrar framaxeln. Ingenting hugger - det känns absolut jämnt och fint. När endast det stora lagret satt i spann axeln dock mycket lättare.
Nu vet jag ju om det och när väl vespan kommer ut på vägarna så kommer jag att hålla full koll på lagren. Jag kan tänka mig att de mjukar upp sig när de jobbat ett tag. Med noggrann koll skall ju inte något kunna hända som överraskar och börjar framhjulet efter en tid spinna lättare så är det väl p.g.a. att det "satt" sig.
Kanske skulle jag satsat på lager med större radialglapp (C3)?
Nå´n som är insatt?
Tack på förhand
/Sture
Satte ihop en del av "framvagnen" idag. Hjulaxeln med nya lager (xxxtema). Nymålad framvagga, så jag slipper se eländet som föregående ägare sprayat dit (förstås över vajrar, smörjnipplar och annat - maskeringstape inget han verkade känna till).
Jag valde inköpskälla mest "på skoj" och eftersom jag är "granne" med dem och att man är välkommen som privatkund (känga till Momentum Syd där jag fått nobben en gång för många år sedan - och jag frågar bara en gång. Efter att ha sett vad man på en del bilforum tyckt om xxxtemas lager ansåg jag det vara värt ett försök.
Båda lagren (2RS) kändes helt perfekta när jag monterade in dem - löpte lätt och fint. När jag knackat in båda efter lite försiktig värmning av "vaggan" och kylspray på lagren, så känns ett visst (inte stort men märkbart) motstånd när jag snurrar framaxeln. Ingenting hugger - det känns absolut jämnt och fint. När endast det stora lagret satt i spann axeln dock mycket lättare.
Nu vet jag ju om det och när väl vespan kommer ut på vägarna så kommer jag att hålla full koll på lagren. Jag kan tänka mig att de mjukar upp sig när de jobbat ett tag. Med noggrann koll skall ju inte något kunna hända som överraskar och börjar framhjulet efter en tid spinna lättare så är det väl p.g.a. att det "satt" sig.
Kanske skulle jag satsat på lager med större radialglapp (C3)?
Nå´n som är insatt?
Tack på förhand
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Gabriel (India) framdämpare - bara skräp, eller?
C3 lager är bara nödvändiga när temperaturen ändras mycket, som i motorer.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Gabriel (India) framdämpare - bara skräp, eller?
Tack för svar!
Jag tänkte bara så att om lagren sitter lite i spänn så kanske större lagerglapp hade släppt lite på greppet om axeln.
Knackar nog ur axeln och gör om - jag vill ha den att gå lika lätt som den gjorde med endast det stora lagret ditsatt - det kändes hur kalas som helst. Det blir väl en vända till Lillemans för konsultation först, kan jag tänka!
/Sture
Jag tänkte bara så att om lagren sitter lite i spänn så kanske större lagerglapp hade släppt lite på greppet om axeln.
Knackar nog ur axeln och gör om - jag vill ha den att gå lika lätt som den gjorde med endast det stora lagret ditsatt - det kändes hur kalas som helst. Det blir väl en vända till Lillemans för konsultation först, kan jag tänka!

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Gabriel (India) framdämpare - bara skräp, eller?
Det är alltid viktigt med att ett lager inte sitter i "spänn", dvs. inga axiala krafter ska finnas kvar när allt är monterat. Försök att ge det en "smäll" med plasthammaren så borde spänningarna försvinna, lite fingertoppskänsla behövs. Det är en av orsakerna att man har ett kullager på vevaxelns kopplingssida och ett "flytande" nållager på svänghjulssidan (på PX motorer t.ex.), då kommer aldrig veven att hamna i spänn mellan motorhalvorna.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57