Slipa insug
Slipa insug
Hej!
Har monterat en Pinasco 177 på min px 125, är sugen på att köpa större förgasare.
Har förstått att det är meningslöst om jag inte slipar upp insuget i blocket.
Är det jätte avancerat att göra det ingreppet, behöver man några specialverktyg el dyl, vad bör man mer göra för att få mer pulver?
Har monterat en Pinasco 177 på min px 125, är sugen på att köpa större förgasare.
Har förstått att det är meningslöst om jag inte slipar upp insuget i blocket.
Är det jätte avancerat att göra det ingreppet, behöver man några specialverktyg el dyl, vad bör man mer göra för att få mer pulver?
Re: Slipa insug
Klyv blocket och töm det helt. Sedan är det bara att anpassa förgasare, cylinder och block till varandra. Använd ex.vis roterande fil i en liten tryckluftsdriven slipmaskin och en Dremel till finliret.
Kolla också i "Projektbilder" på Primmys Polossi där man kan se hur han ovaliserar förgasaren och portar blocket. Säkerligen finns mycket annat om du använder "Sök".
Det finns bra info om du har Google
.
Kolla också i "Projektbilder" på Primmys Polossi där man kan se hur han ovaliserar förgasaren och portar blocket. Säkerligen finns mycket annat om du använder "Sök".
Det finns bra info om du har Google

-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Slipa insug
Du behöver inte öppna insuget mer för att få glädje av en SI24 förgasare.
Re: Slipa insug
En 24/24 har en har en area om ca 450cm3 och en 20/20 drygt 300cm3. Har för mig att insuget har något större area än den senare. Att ta upp insuget för 24/24 lär nog ge ännu större glädje
. Men allt är ju beroende på helheten: portning, tider, tändning, avgassystem etc.

-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Slipa insug
Det ger större glädje, ja men det är inte nödvändigt för att få fina köregenskaper på Pinasco 177.
Re: Slipa insug
Ducati, antar att kört plugnplay. Som Patrik indikerar så är det inte nödvändigt att byta förgasare. Varför inte följa Pinascos anvisningar om hur du öppnar både vev och insug? Komplettera med ett annat avgassystem.
Bifogar pdf om du inte har anvisningarna kvar.
http://www.officinatonazzo.it/files/bar ... inasco.pdf
Bifogar pdf om du inte har anvisningarna kvar.
http://www.officinatonazzo.it/files/bar ... inasco.pdf
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Slipa insug
Hmmm- om jag räknar rätt på insuget, som enligt Niklas gamla PX125 trimartikel är 32x11mm oportat, så blir motsvarande förgasardiameter 21.2mm. Visserligen större än 20 men det förvånar mig att en 24mm skulle ge märkbart bättre drag. Blir det inte konstigt=fel blandning om strypningen inte utgörs av trotteln utan av blocket?
Mvh/HB
Mvh/HB
Re: Slipa insug
Henrik, då ena ändan utgörs av en halvcirkel med radie 5,5mm motsvarar väl detta en förgasare med diameter 20,8mm? Skojar bara
!
Med anvisningarna från Pinasco ökar arean med 88mm2, vi är trots detta en bra bit under arean hos 24/24.
Lite om insugsareor här, en del applicerbart även på PX-block.
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=5&t=7776
Har för mig att den enkla reeden med kolfibermembran kostade runt 500kr från eBay.de.

Med anvisningarna från Pinasco ökar arean med 88mm2, vi är trots detta en bra bit under arean hos 24/24.
Lite om insugsareor här, en del applicerbart även på PX-block.
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=5&t=7776
Har för mig att den enkla reeden med kolfibermembran kostade runt 500kr från eBay.de.
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Slipa insug
Ni kan kolla med "Stickan" & "Spetan" vad de har att säga i frågan! Få som kör så mycket som de gör.... Jag har byggt derat motorer.....
Re: Slipa insug
Hej Patrik,
Självklart kan en 24/24 och ännu större förgasare vara rätt på en 177cc. Men då förutsätts väl att man portat, öppnat upp vev och insug samt kompletterat med annat avgassystem.
Misstänker att du inte byggt bolt-on till herrarna ifråga
?
I Ducatis fall fick jag för mig att han enbart ville öppna insuget, helst utan att klyva motorn(vilket inte låter sig göras) samt hänga på en 24/24.
Självklart kan en 24/24 och ännu större förgasare vara rätt på en 177cc. Men då förutsätts väl att man portat, öppnat upp vev och insug samt kompletterat med annat avgassystem.
Misstänker att du inte byggt bolt-on till herrarna ifråga

I Ducatis fall fick jag för mig att han enbart ville öppna insuget, helst utan att klyva motorn(vilket inte låter sig göras) samt hänga på en 24/24.
Re: Slipa insug
Räknar min herre måne på räknesticka? Då får man fel som här ovan, räknestickan går att göra mycket med, men man får själv håll reda på storleken eller komat.reVintage wrote:En 24/24 har en har en area om ca 450cm3 och en 20/20 drygt 300cm3. Har för mig att insuget har något större area än den senare. Att ta upp insuget för 24/24 lär nog ge ännu större glädje. Men allt är ju beroende på helheten: portning, tider, tändning, avgassystem etc.
Min sticka gav svaret 452 o jag kollräknade med min HP som gav 452,3893. Siffrorna 450 är helt OK, men sorten kubikcentimeter skiljer sig från kvadratmillimeter
Räknestickan är ett fantastisk verktyg, min pappa gjorde alltid sina teknisk beräkningar på jobbet med en tills han pensionerades 1971. Jag använde sticka från slutet av 60-talet till långt in på 80-talet.
Men tyvärr duger den inte till att summera månadens räkningar....
Fickkalkylatorn kom vid 70-talets början
Re: Slipa insug
Min bäste herre!
Petimeter
! Sk-t i detta så sjävklara misstag, alla andra inser ju att det handlar om mm2 utan att ta upp det.
Undrar om du noterade "ca" före 450? Det betyder att beloppet är avrundat till en för diskussionen lämplig nogrannhet. Även med 4 decimaler(som även jag räknade med i Excel) är beloppet avrundat, men vem bryr sig? Så här säger Excel: 452,38934211693, även detta helt ointressant.
Ang. din HP så räknar den alldeles utmärkt rätt, men det kan inte vara många mer än du som nyttjar en sådan relik nu på 2000-talet
.
Även jag nyttjade länge räknesticka, men numera ligger min Nova-Duplex på kontoret som kuriosa
.
Petimeter

Undrar om du noterade "ca" före 450? Det betyder att beloppet är avrundat till en för diskussionen lämplig nogrannhet. Även med 4 decimaler(som även jag räknade med i Excel) är beloppet avrundat, men vem bryr sig? Så här säger Excel: 452,38934211693, även detta helt ointressant.
Ang. din HP så räknar den alldeles utmärkt rätt, men det kan inte vara många mer än du som nyttjar en sådan relik nu på 2000-talet

Även jag nyttjade länge räknesticka, men numera ligger min Nova-Duplex på kontoret som kuriosa

Re: Slipa insug
[quote="reVintage"]
Undrar om du noterade "ca" före 450?
Nää, cm3 lyste starkare...

Undrar om du noterade "ca" före 450?
Nää, cm3 lyste starkare...



Re: Slipa insug
Otroligt vilken aktivitet här är på forumet, kul att många vill hjälpa till.
Just nu kör jag typ plug and play, har ett Sito plus på och laborerar med munstycken.
Kör runt och fyrtaktar några mil till innan jag vågar gå ner i storlekarna.
Har iaf lärt mig dom olika munstyckenas område, tack vare forumet.
Vet i tusan om jag vågar klyva motorn, då får man kanske inte ihop den igen.
Just nu kör jag typ plug and play, har ett Sito plus på och laborerar med munstycken.
Kör runt och fyrtaktar några mil till innan jag vågar gå ner i storlekarna.
Har iaf lärt mig dom olika munstyckenas område, tack vare forumet.
Vet i tusan om jag vågar klyva motorn, då får man kanske inte ihop den igen.
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Slipa insug
Jodå, bolt on och sen lite justeringar på tändning, förgasare och växellåda. Ingen roterande fil så långt ögat kunde nå.

Re: Slipa insug
Kloka ord, kanske vad denna tråd behövde...