Slipa insug

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Ducati
Drömmare
Drömmare

Slipa insug

Post by Ducati »

Hej!

Har monterat en Pinasco 177 på min px 125, är sugen på att köpa större förgasare.
Har förstått att det är meningslöst om jag inte slipar upp insuget i blocket.
Är det jätte avancerat att göra det ingreppet, behöver man några specialverktyg el dyl, vad bör man mer göra för att få mer pulver?
reVintage
Lärling
Lärling

Re: Slipa insug

Post by reVintage »

Klyv blocket och töm det helt. Sedan är det bara att anpassa förgasare, cylinder och block till varandra. Använd ex.vis roterande fil i en liten tryckluftsdriven slipmaskin och en Dremel till finliret.

Kolla också i "Projektbilder" på Primmys Polossi där man kan se hur han ovaliserar förgasaren och portar blocket. Säkerligen finns mycket annat om du använder "Sök".

Det finns bra info om du har Google :wink: .
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Du behöver inte öppna insuget mer för att få glädje av en SI24 förgasare.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

En 24/24 har en har en area om ca 450cm3 och en 20/20 drygt 300cm3. Har för mig att insuget har något större area än den senare. Att ta upp insuget för 24/24 lär nog ge ännu större glädje :-) . Men allt är ju beroende på helheten: portning, tider, tändning, avgassystem etc.
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Det ger större glädje, ja men det är inte nödvändigt för att få fina köregenskaper på Pinasco 177.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Ducati, antar att kört plugnplay. Som Patrik indikerar så är det inte nödvändigt att byta förgasare. Varför inte följa Pinascos anvisningar om hur du öppnar både vev och insug? Komplettera med ett annat avgassystem.

Bifogar pdf om du inte har anvisningarna kvar.

http://www.officinatonazzo.it/files/bar ... inasco.pdf
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hmmm- om jag räknar rätt på insuget, som enligt Niklas gamla PX125 trimartikel är 32x11mm oportat, så blir motsvarande förgasardiameter 21.2mm. Visserligen större än 20 men det förvånar mig att en 24mm skulle ge märkbart bättre drag. Blir det inte konstigt=fel blandning om strypningen inte utgörs av trotteln utan av blocket?

Mvh/HB
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Henrik, då ena ändan utgörs av en halvcirkel med radie 5,5mm motsvarar väl detta en förgasare med diameter 20,8mm? Skojar bara :twisted: !

Med anvisningarna från Pinasco ökar arean med 88mm2, vi är trots detta en bra bit under arean hos 24/24.

Lite om insugsareor här, en del applicerbart även på PX-block.

http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=5&t=7776

Har för mig att den enkla reeden med kolfibermembran kostade runt 500kr från eBay.de.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Ni kan kolla med "Stickan" & "Spetan" vad de har att säga i frågan! Få som kör så mycket som de gör.... Jag har byggt derat motorer.....
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Hej Patrik,

Självklart kan en 24/24 och ännu större förgasare vara rätt på en 177cc. Men då förutsätts väl att man portat, öppnat upp vev och insug samt kompletterat med annat avgassystem.

Misstänker att du inte byggt bolt-on till herrarna ifråga :wink: ?

I Ducatis fall fick jag för mig att han enbart ville öppna insuget, helst utan att klyva motorn(vilket inte låter sig göras) samt hänga på en 24/24.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

reVintage wrote:En 24/24 har en har en area om ca 450cm3 och en 20/20 drygt 300cm3. Har för mig att insuget har något större area än den senare. Att ta upp insuget för 24/24 lär nog ge ännu större glädje :-) . Men allt är ju beroende på helheten: portning, tider, tändning, avgassystem etc.
Räknar min herre måne på räknesticka? Då får man fel som här ovan, räknestickan går att göra mycket med, men man får själv håll reda på storleken eller komat.
Min sticka gav svaret 452 o jag kollräknade med min HP som gav 452,3893. Siffrorna 450 är helt OK, men sorten kubikcentimeter skiljer sig från kvadratmillimeter

Räknestickan är ett fantastisk verktyg, min pappa gjorde alltid sina teknisk beräkningar på jobbet med en tills han pensionerades 1971. Jag använde sticka från slutet av 60-talet till långt in på 80-talet.
Men tyvärr duger den inte till att summera månadens räkningar....

Fickkalkylatorn kom vid 70-talets början
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Min bäste herre!

Petimeter :wink: ! Sk-t i detta så sjävklara misstag, alla andra inser ju att det handlar om mm2 utan att ta upp det.

Undrar om du noterade "ca" före 450? Det betyder att beloppet är avrundat till en för diskussionen lämplig nogrannhet. Även med 4 decimaler(som även jag räknade med i Excel) är beloppet avrundat, men vem bryr sig? Så här säger Excel: 452,38934211693, även detta helt ointressant.

Ang. din HP så räknar den alldeles utmärkt rätt, men det kan inte vara många mer än du som nyttjar en sådan relik nu på 2000-talet :wink: .

Även jag nyttjade länge räknesticka, men numera ligger min Nova-Duplex på kontoret som kuriosa 8) .
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

[quote="reVintage"]
Undrar om du noterade "ca" före 450?

Nää, cm3 lyste starkare... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ducati
Drömmare
Drömmare

Post by Ducati »

Otroligt vilken aktivitet här är på forumet, kul att många vill hjälpa till.
Just nu kör jag typ plug and play, har ett Sito plus på och laborerar med munstycken.
Kör runt och fyrtaktar några mil till innan jag vågar gå ner i storlekarna.
Har iaf lärt mig dom olika munstyckenas område, tack vare forumet.
Vet i tusan om jag vågar klyva motorn, då får man kanske inte ihop den igen.
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Jodå, bolt on och sen lite justeringar på tändning, förgasare och växellåda. Ingen roterande fil så långt ögat kunde nå.;)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Kloka ord, kanske vad denna tråd behövde...
Post Reply